2021-01-20, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Intressant artikel i DN om hur olika åtgärder kunnat minska antalet döda i Sverige och andra länder:

(BETALLÄNK!)

https://www.dn.se/sverige/usa-studie-2-500-svenska-dodsfall-kunde-ha-undvikits/

CDC-studien:

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7002e4.htm?s_cid=mm7002e4_w

Jag kan inte upphöra förvånas över att den magkänsla man hade i våras stämde. När alpresenärerna klev ur sina plan och inget gjordes kändes det väldigt väldigt fel, och samma sak gällde ju många andra ankommande resor från utlandet, t.ex. Iran. Det är helt sjukt att arkitekten bakom misslyckandet fortfarande står och mumlar i TV varje vecka. Sverige är ett oförmöget land, en nation utan förmåga.
Citera
2021-01-20, 19:47
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Hur många är många?

Det är väl bara att se antal som sjukhusvårdats. Jag anser inte själv att MÅNGA blir allvarligt sjuka om man ser till hur stort antal som faktiskt haft viruset, utan svarade någon som tycktes antyda att de flesta blir allvarligt sjuka.
Citera
2021-01-20, 19:49
Medlem
Nassim Nicholas Taleb som redan i januari 2020 varnade för att pandemi var under uppseglande skräder inte orden när det gäller vår statsepidemiolog:

Citat:
Varför har utvecklingen varit så olika i liknande länder som Sverige och Norge? Norge har runt 500 döda och Sverige över 10 000.

Sverige har inkompetenta epidemiologer i beslutsfattande ställning. De förstår inte ”tail events”. Det vill säga, de förstår inte icke-linjära förlopp. Det är vanligt bland läkare. De är duktiga på mikronivå, att vårda patienter, men de har begränsad förståelse av de stora sammanhangen på makronivå. Det låga användandet av ansiktsmasker i Sverige spelar också in i de högre dödstalen. Men överlag har stora grupper av svenskar, självmant, varit duktiga på att slå till bromsarna. De har trots för sena och för få restriktioner från myndigheterna anpassat sina liv till pandemin. Hade de inte gjort det kanske dödstalen hade varit uppåt 20 000–30 000 eller ännu högre.
https://kvartal.se/artiklar/riskprofessor-svenskarna-som-sjalvmant-anpassat-sig-till-pandemin-kan-ha-raddat-tiotusentals-liv/
Citera
2021-01-20, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Södertälje är en av dessa hårdast drabbade områden. Men idioterna fortsätter med stora fester och hand-i-hand danser med hundratals i lokaler trots rekommendationer om högst 8st i samma lokal.

DÖ då för helvete - är min ryggmärgskänsla. Varför gråter ni sen i tv och skyller på regeringen? DÖ så att vi andra kan leva på normalt sätt och slipper höra om klagomål om hur ni inte har fått någon hjälp.. blablabla..

Rinkeby kan stå tom vad mig anbelangar. Bättre det än skaffa fram info på 36 språk utan att någon är intresserad av den informationen. Eller att någon skulle följa reglerna. DÖ allihopa då om det är så svårt att anpassa sig till Sverige och Sveriges myndighetsbeslut.

Satans helvete vad trött man kan bli på idioterna och framför allt detta eviga daltande med dem..

Helt rätt. Blir nästan rörd <3
Citera
2021-01-20, 19:53
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Spanien dundrar till med nytt rekord i nya fall.

Helt sjukt att vi inte stoppar resenärer från Spanien och Portugal, alla måste testas och sättas i karantän. Inkompetente Anders Tegnell begår enormt misstag igen. Har idioten gjort någonting rätt under pandemin? Det är helt uppenbart att både brittiska och brasilianska varianterna cirkulerar där.

Spanien toppade med ca 20000 nya fall under andra vågen. Nu är 40.000 nya fall normen, tredje vågen är alltså dubbelt så kraftfull i Spanien. Eftersom Anders Tegnell vägrar införa kraftfulla åtgärder för att trycka ner smittan ordentligt kommer vi att ha en sinnessjuk hög grundsmitta när nästa våg sveper över oss. Otroligt frustrerande och illavarslande. Vi får räkna med 20.000-30.000 nya fall om dagen i februari.

Spain logs record number of new Covid infections
Citat:
Spain logged another record number of new infections on Wednesday afternoon, recording 41,576 new cases in the preceding 24 hours and bringing the country’s total caseload to 2,412,318. It also recorded 464 deaths.
The new record came five days after the previous single-day high of 40,197 new cases.

källa guardian
Citera
2021-01-20, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Vadå tänker på ekonomin dom kör väl stehårt på munskydd. Borde dom inte ha låga siffror eftersom det enligt många här inne är tillsammans med skolstängning dom mest effektiva åtgärderna?
Stängt skolor har väl både Californien och New York gjort också om jag läst rätt eller?
Det skulle varit ännu värre utan munskydd och utan att stänga skolor.
Har de stänga ner? Nej, det har de inte för att hålla ekonomin igång.
Då blir resultatet så här.
Citera
2021-01-20, 20:01
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så är det. Ekonomin går dessutom alltid att rädda i ett senare skede. Finans- och penningpolitik löser det problemet. Det blir bara en paus och ett uppdämt behov uppstår. Ungefär som i Tyskland efter andra världskriget. Hela landet låg i ruiner, men 5 år senare blomstrar allt som tidigare. Uppdämt behov och en massa stimulansåtgärder så var de tillbaks på banan igen. Nu förordar jag dessutom inget krig och att vi ska sätta landet i ruiner. Jag vill bara göra en paus på en månad. Tror nog att vi överlevt värre kriser än det. Skulle dock ändå spara tusentals liv skulle jag tippa. Det måste ju också vara värt något.

USA skänkte 13 miljarder dollar till återuppbyggnadenav Europa och största delen till Tyskland. 2278 miljarder svenska kronor omräknat till nutid.
Mer än hela EU:s budget. Vem ska skänka dom tänker du?

Dåligt exempel av dig tycker jag.
Citera
2021-01-20, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag kan inte upphöra förvånas över att den magkänsla man hade i våras stämde. När alpresenärerna klev ur sina plan och inget gjordes kändes det väldigt väldigt fel, och samma sak gällde ju många andra ankommande resor från utlandet, t.ex. Iran. Det är helt sjukt att arkitekten bakom misslyckandet fortfarande står och mumlar i TV varje vecka. Sverige är ett oförmöget land, en nation utan förmåga.
Nej jag tycker också att vi var för passiva under början av pandemin.
Citera
2021-01-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, man undrar om den påverkar immuniteten.

Verkar som varje kontinent har sin elaka mutation nu.
Det är det naturliga urvalet.
Viruset smiter undan immuniteten som det äldre viruset skapat.
Det vill ju överleva.
Läste att Kaliforniens mutan variant är bara 42% lik det originella C19 viruset.
Biter nuvarande vacciner på det?
Väldigt tveksamt !
Det kommer att behövas nya vacciner för vissa muterade virus som inte är lika C19.
Det här har inte flockimmunitet anhängarna tänkt på. Faktiskt !
Citera
2021-01-20, 20:14
Medlem
Sooks avatar
Region Uppsala kämpar på med vaccinet. Heja heja.

Andel vaccinerade per kommun
Uppsala: 1,90 procent
Enköping: 1,98 procent
Heby: 2,87 procent
Håbo: 1,01 procent
Knivsta: 1,91 procent
Tierp: 2,46 procent
Älvkarleby: 2,23 procent
Östhammar: 2,67 procent
Citera
2021-01-20, 20:19
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
en anhörig till mig var på besök för några dagar sen och nu imorse fick ambulansen komma till honom för att han har hostar och har feber.. han ska ta test snart, hoppas inte det är covid.. om han har det, är chansen stor att jag också fått covid?

Bara att snabbt choppa multivitamin tabletter , askorbinsyra, chili (helst hel stark, chiliflingor är bättre än inget) och ösa i dig. askorbinsyra, max 2x1gr/dag (c-vitamin) för t-cellerna. Och chili för:

Oral capsaicin induces a very fast improvement in
COVID-19 symptoms suggesting TRPV1channel desensitization
https://www.ga2len.net/PDF/00%20Oral%20capsaicin%20in%20COVID-19.pdf
Senast redigerad av severustheemperor 2021-01-20 kl. 20:30.
Citera
2021-01-20, 20:22
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det skulle varit ännu värre utan munskydd och utan att stänga skolor.
Har de stänga ner? Nej, det har de inte för att hålla ekonomin igång.
Då blir resultatet så här.

Ok, vi har väl liknande restriktioner som dom plus att dom har munskydd och skolstängningar. Borde inte vi ligga sämre till än dom?
Samma med britterna, spanien och italien munskydd och omfattande skolstängning både i våras och nu.
Om det är så viktiga åtgärder så varför fungerar det inte där?
Omvänt så klarade sig Norge sig väldigt bra utan munskydd fram tills dom införde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in