2021-01-20, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Inomhus eller utomhus?

Vi var utomhus, har också träffat nära släktingar efter jag träffade honom men jag känner inte av något nu iaf, skulle vara mardröm om jag nu har smittat dom jag träffat
Citera
2021-01-20, 18:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Vi var utomhus, har också träffat nära släktingar efter jag träffade honom men jag känner inte av något nu iaf, skulle vara mardröm om jag nu har smittat dom jag träffat

Utomhus på avstånd är hyfsat säkert, du kan nog vara lugn.
Citera
2021-01-20, 18:56
Medlem
This autumn, too many of us have neglected to follow the advice and recommendations.

But now we see that people are starting to take responsibility again.

Det inte inte jag!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fa-resenarer-foljer-munskyddsrekommendationen
Citera
2021-01-20, 19:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Glömde nämna att vi stod en bit ifrån varann och snackade bara i 10 min

Tror det är liten risk, men det är klart att om du har grym otur och personen var väldigt smittsam just då så kan du åka dit.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja just det, hade inte finnarna någon liknande "breathhalyzer" på G för sars-cov2, tyckte jag läste om det i våras. Man glömmer fort.

https://www.hbl.fi/artikel/finskt-bolag-tog-fram-apparat-som-mater-corona-ur-utandningsluften/

Låst artikel, undras hur det gick med den?

Edit:
Hittade en olåst artikel, de väntar på godkännande tydligen:
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/09/11/uppstartsforetag-i-abo-gjorde-miljonaffar-med-nytt-blastest-coronaepidemin-har

Diagnos inom ett par minuter. Vissa länder har redan lagt beställningar.

Den manicken är hyperintressant men får tyvärr lite Theranos-vibbar. Jag kontaktade dem faktiskt i Augusti och ville investera men fick oklara bud om när godkännanden kommer. Men tänk själv ifall alla hushåll hade en sån, alla fartyg, flyg, arbetsplatser osv. Saken vore i princip biff.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Danmark foreslår tidlig distribution af ny vaccine
Danmark og tre andre lande foreslår en "tyvstart" på distribution af ny vaccine fra AstraZeneca i forventning om snarlig godkendelse.
Konkret sender statsminister Mette Frederiksen sammen med regeringslederne fra Tyrkiet, Grækenland og Østrig senere tirsdag et brev til EU-kommissionen og rådsformanden med opfordringen om en europæisk ”tyvstart” på udrulningen.
»Det er et spørgsmål om liv og død, vi kæmper med lige nu,« understreger hun.
Den 29. januar skal Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) vurdere, om AstraZenecas vaccine kan godkendes til brug i Europa.

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE12699749/danmark-foreslaar-tidlig-distribution-af-ny-vaccine/

Det borde vara självklart att vaccinet redan nu ska finnas i beredskap hos varenda distriktssköterska. När godkännandet kommer, så bör en armé av vaccinatörer stå beredda att genast kunna inleda massiv vaccinering.

Sverige, och övriga Europa, har inte råd att fortsätta att vänta. Det kostar för mycket i både liv och pengar. När Astra Zeneca har fått godkänt, så är det dags att skyndsamt utvärdera Sputnik-vaccinet för godkännande. Det tar för lång tid att vänta på att Pfizer och Moderna ska kunna leverera tillräckligt mycket vaccin för att tillgodose den efterfrågan som finns.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, danskarna tar kapplöpningen mot mutationernas utbredning på allvar. Det är bara vi som inte gör det. AZ:s vaccin skulle jag för övrigt kunna tänka mig att ta - det är också ett vektorvaccin precis som Janssens. D.v.s. gjort med en gammal och beprövad metod.

Sverige är inte ensamt att vara tröga med vaccineringen. Frankrike har varit ännu slöare. Men deras grannar åt nordväst är desto kvickare.
Citera
2021-01-20, 19:15
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det borde vara självklart att vaccinet redan nu ska finnas i beredskap hos varenda distriktssköterska. När godkännandet kommer, så bör en armé av vaccinatörer stå beredda att genast kunna inleda massiv vaccinering.

Sverige, och övriga Europa, har inte råd att fortsätta att vänta. Det kostar för mycket i både liv och pengar. När Astra Zeneca har fått godkänt, så är det dags att skyndsamt utvärdera Sputnik-vaccinet för godkännande. Det tar för lång tid att vänta på att Pfizer och Moderna ska kunna leverera tillräckligt mycket vaccin för att tillgodose den efterfrågan som finns.

Sverige är inte ensamt att vara tröga med vaccineringen. Frankrike har varit ännu slöare. Men deras grannar åt nordväst är desto kvickare.

Trögheten ligger i rapporteringen. Bara 4 av regionerna har rapporterat för v2. När skall ni ta in detta?
Citera
2021-01-20, 19:19
Medlem
Intressant artikel i DN om hur olika åtgärder kunnat minska antalet döda i Sverige och andra länder:

(BETALLÄNK!)

Citat:
Sverige stack tidigt ut i mars månad genom färre restriktioner mot smittan än i våra nordiska grannländer. I studien jämförs varje lands restriktioner med antalet dödsfall i landet i covid-19 fram till den 30 juni 2020. Det slutdatumet valdes eftersom andelen avlidna då hade minskat i nästan alla av de 37 länderna.

Högst antal dödsfall som kunde ha undvikits anger forskarna fanns i Storbritannien (22.776 avlidna), Frankrike (13.365) och Spanien (9.346 avlidna). Dessa länder hade, tillsammans med Italien, Belgien och Sverige de kraftigaste ökningarna av antalet avlidna under våren.

Forskarna anger dock ingen siffra över hur många svenskar som beräknas ha avlidit på grund av färre restriktioner i Sverige. DN har därför kontaktat CDC och frågat hur många svenska dödsfall som kunde ha avvärjts.

”Baserat på våra uppskattningar skulle antalet dödsfall som kunde ha undvikits i Sverige varit 2.500”, svarar studiens huvudförfattare doktor James Fuller vid CDC:s Response Team för covid-19 i ett mejl till DN.

2.500 avlidna är nästan hälften av antalet dödsfall i Sverige i covid-19 som uppgick till 5.515 avlidna fram till 30 juni under den första vågen.

Orsaken till den höga siffran anges vara att Sverige beslutade om färre restriktioner i ett tidigt skede, jämfört med majoriteten av länderna i Europa. I jämförelsen har CDC utgått från nio olika restriktioner.

De nio restriktioner som studien tar med är: inställda allmänna arrangemang, stängda skolor, gräns för antalet deltagare, stängda arbetsplatser, stängda gränser, restriktioner för inrikes resor, avstängd kollektivtrafik, rekommendationer att stanna hemma samt order att vara hemma.

https://www.dn.se/sverige/usa-studie-2-500-svenska-dodsfall-kunde-ha-undvikits/

CDC-studien:

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7002e4.htm?s_cid=mm7002e4_w
Citera
2021-01-20, 19:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Sputnik är inte aktuellt för EU
Citera
2021-01-20, 19:38
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Du klarade dig ganska lindrigt, många blir väldigt allvarligt sjuka vid smitta.

Ja många blir allvarligt sjuka, men majoriteten blir det inte.
Citera
2021-01-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ja många blir allvarligt sjuka, men majoriteten blir det inte.

Hur många är många?
Citera
2021-01-20, 19:44
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:

Klart det finns en risk, men den är nog ganska liten. Särskilt om ni var utomhus. Helt omöjligt att veta förstås, vissa verkar ha svårare att bli smittade. Själv var jag väldigt nära flera smittade inomhus under ganska långa stunder (olika tillfällen) utan att bli sjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in