2021-01-18, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Ja du ser, och sannolikheten är nog stor att de hade allvarliga bakomliggande sjukdomar. Man börjar inse hur löjligt det är att räkna C19 dödsfall i tusentals när det är skitgamla människor på äldreboenden som dör.
Men om det blir fler som läggs in så börjar nog även yngre dö då vården inte räcker till. Därför är det viktigt att hålla nere smittspridningen.

Notera även att 91000 Fler operationer än normalt har skjutits på framtiden under 2020. Detta bara för att vården skall kunna hantera de som läggs in.
Citera
2021-01-18, 12:41
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Någon som vet varför Svenska kurvan för smittade slutar den 3:e januari?

Kurva som visar positivt testresultat (alltså andelen av testade som är sjuka)

Är det så att Sverige har högst smittspridning i Europa - och man väljer att stoppa informationen?

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-09-12..latest&country=~SWE&region=World&positiveTestR ate=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothin g=7&pickerMetric=positive_rate&pickerSort=desc

Det är väl helt officiella siffror.
Det finns siffror för antal utförda test och antal nya fall..
Citera
2021-01-18, 12:42
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
De flesta data för Sverige sträcker sig till den 17 januari, man väljer alltså inte att stoppa information.
Du har bara lyckats hitta en typ av information som råkar sluta den 3 januari.

Vad ska han annars gråtrunka till?
Citera
2021-01-18, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Är det verkligen så att det är Anders Tegnell själv "härjar fritt"? Finns någon insideinfo om det?

Jag trodde det var en större stab bestående av experter som gemensamt tog beslut och arbetetade fram rekommendationer etc. Någon som vet hur sammansättning ser ut? Har Tegnell veto? Finns indikationer på att han "kör över" folk på FHM?

Så du tror att hans underhuggare vågade säga emot?! Var tog han vägen vice statsepidemiologen. Han försvann helt. Oppositionell och sparkad?
Senast redigerad av Flatamoderata 2021-01-18 kl. 13:36.
Citera
2021-01-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men om det blir fler som läggs in så börjar nog även yngre dö då vården inte räcker till. Därför är det viktigt att hålla nere smittspridningen.

Notera även att 91000 Fler operationer än normalt har skjutits på framtiden under 2020. Detta bara för att vården skall kunna hantera de som läggs in.

Ja, den biten förstår jag och håller med. Det allvarligaste med C19 är att det är så svårbehandlat och tar upp mycket resurser, men det jag vänder mig emot är att man räknar döda i tusentals och försöker få det att låta som det dödar urskiljningslöst fast det inte är sant. För majoriteten är det en snuva och majoriteten som avlider är mycket gamla människor som ändå hade avlidit snart. Det går liksom inte att ta dödssiffrorna på allvar. Det här är inte spanska sjukan eller digerdöden.
Citera
2021-01-18, 12:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
Fler unga än äldre har munskydd, jag har gått runt och studerat detta, varför finns ingen LAG för folk som är i risk för att få svåra symtom som kräver vård på sjukhus att till att börja med bära munskydd endast handla och vistas bland folk under vissa tider?! Dumheter så jävla korkat allt är så korkat hela världen är ju knäppa i skallen kan ingen läsa av och tolka data och anpassa samhället efter den?! OCH JA, jag skiter i ifall någon kommer med ett argument att några 20 åringar dog i covid det händer hela tiden med andra lätta sjukdomar också, man kan dö av ett vanligt litet sår som blir infekterat och ej behandlas.

Ska folk förlora sina företag, jobb, psykiska hälsa och sysselsättning pga idioter som styr världen Öppna upp allt på en gång.
Det är inte de som bär munskydd som skyddas av munskyddet, det är omgivningen som syddas mot spridning om någon är smittsam.

I övrigt förstår jag om du är upprörd över det du ser.

En lösning skulle ju kunna vara att jämna veckor får alla över 60 vara ute i samhället och udda veckor får alla under 60 vara ute i samhället.
Citera
2021-01-18, 12:51
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Det är inte de som bär munskydd som skyddas av munskyddet, det är omgivningen som syddas mot spridning om någon är smittsam.

En lösning skulle ju kunna vara att jämna veckor får alla över 60 vara ute i samhället och udda veckor får alla under 60 vara ute i samhället.

Kanske inte så lätt att genomföra men däremot kan man gått begränsa hur många i ett hushåll som får handla mat tillsammans. Är man en familj med två vuxna så behöver inte hela familjen inklusive barn gå och handla tillsammans.
Citera
2021-01-18, 12:52
Medlem
Citat:

Jaa det vore ju något! Det är bara att läsa av statistiken som var väldigt tydligt sedan dag 1 varför ska hela samhället och vården belastas på det här viset när det inte finns klara och tydliga LAGAR. Jag menar inte rekommendationer utan lagar! Framförallt för de som är i riskgrupp. De verkar ju strunta fullkomligt i det
Citera
2021-01-18, 12:54
Medlem
Än bättre siffror i Uppsala idag.
Citera
2021-01-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Så du tror att hans underhuggare vågade säga emot?! Var tog han vägen vice statsepidemiolog. Han försvann helt. Oppositionell och sparkad?
Det var lite det jag funderade på, jag trodde inte det var så toppstyrt (jag har fått uppfattningen att det inte är så).

Vice statsepidemiologen verkar inte vilja stå i rampljuset, till skillnad från Tegnell. Tegnell däremot verkar gilla det, till och med igår när han blev lite pressad så han oberörd ut.
Citera
2021-01-18, 13:03
Medlem
Vi får nog dras med Tegnellen ett bra tag framöver..han kommer fortsätta tills pandemin är över.
Hade hoppats på att han skulle gå i pension, men det verkar inte riktigt så.
Citera
2021-01-18, 13:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vi får nog dras med Tegnellen ett bra tag framöver..han kommer fortsätta tills pandemin är över.
Hade hoppats på att han skulle gå i pension, men det verkar inte riktigt så.

Jasså, har det blivit ändrat, har för mig att han sagt att han skulle gå i april
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in