2021-01-18, 12:04
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
i somras låg vi på 70 bekräftade fall, dessa hade orsakats under första vågen

Eftersom du dristar dig tala emot källor jag länkade, med myndigheters data, endast för att driva de hittepå-siffror du skrev med mer hittepå utan källor i din text jag dolt nedan, bör du ignoreras som troll, men vill ändå nämnas 70 gällde vid sommarens slut, i september:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/70-barn-i-sverige-ar-drabbade-av-allvarlig-inflammation-efter-covid-19

Tidigt i januari rapporterade media enligt länkar jag gav att myndigheter anger 100 = ytterligare 30 under september-december.

Ser du och några andra konstant hittar på fakta i tråden, så... sunkigt. Tänker kanske rätta ditt hittepå framöver, men inte besvara dina teorier om varför du vet bättre än myndigheterna.

Citera
2021-01-18, 12:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Och än så länge vet vi fortfarande inte tillräckligt hur vaccinet kommer ge för resultat.
Desperationen finns i mycket av agerandet vi ser nu.

Det vi kan göra är att gå på det läkemedelsföretagen kommit fram till, det är även de resultaten som vaccinerna blivit godkända på
Citera
2021-01-18, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-tillrattavisade-nike-nylander-hade-sjalv-fel/

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/om-viruset-och-sjukdomen/#hurlangesmittsam

Bra att du tagit fram källhänvisningar, som du ser står det alltså i ditt inlägg

EU:s smittskyddsmyndighet ECDC skriver dock att:

”... den smittsamma perioden kan börja runt två dagar innan symtomen visar sig, men personer är mest smittsamma under den symtomatiska perioden, även om symtomen är milda.”

WHO skriver förvisso delvis något annat. Men det är väl rätt självklart att en person som hostar, nyser och snörvlar smittar mer än en person som inte gör det.

SÅ, återigen. Tegnell reagerade på journalistens påstående att personer smittar som mest 2 dagar innan symptomen.
Citera
2021-01-18, 12:09
Medlem
Jag vill ha statistik nu på en gång...Senaste statistiken jag läste var ifrån socialstyrelsen då var det väldigt tydligt det var 70+ (90%) som behövde vård på sjukhus, Samtliga av mina släktingar och vänner som testats positivt har haft milda symtom.

Ändå ser man fullt på stan och i butiker gamla människor som inte verkar bra sig och går runt, åker buss, tåg utan munskydd, vad är grejen med det liksom
Citera
2021-01-18, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tegnell blandar som vanligt bort korten här. Virusnivån kan vara hög även före man märker av sjukdomssymptom.

Man måste också skilja på asymtomatisk och presymtomatisk smitta. Det Nike pratar om är det sistnämnda. Att asymtomatisk smitta står för en betydande del av smittspridningen är fastslaget i flera undersökningar och allmänt känt vid det här laget. Då märker man öht inte att man är sjuk. Är man sedan superspridare spelar det ingen roll att man håller avstånd. 80% av smittan drivs av dessa superspridare som bara utgör 10-20% av de smittade. I de fallen kan munskydd utgöra en viktig komponent.

Att det sedan tagit 1 år för FHM att inse att det inte går att hålla avstånd i kollektivtrafiken visar bara vilka betongrövar det är som sitter där och killgissar. Man saknar helt fantasi och förmåga att extrapolera skeenden. T ex så missbedömde Tegnell helt hur snabbt man faktiskt kunde ta fram ett fungerande vaccin. Det borde givetvis funnits med i beslutsunderlaget att det faktiskt skulle kunna komma ett vaccin snabbare än normalt pga omständigheterna.

Nja, det är ju journalisten som kommer med en rätt dålig fråga/påstående. En bättre fråga hade ju varit en fråga av mer öppen karaktär. Ungefär det du själv skriver: Att asymtomatisk smitta står för en betydande del av smittspridningen är fastslaget i flera undersökningar och allmänt känt vid det här laget, hur tänker du kring det när det gäller våra rekommendationer?
Citera
2021-01-18, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Bra att du tagit fram källhänvisningar, som du ser står det alltså i ditt inlägg

EU:s smittskyddsmyndighet ECDC skriver dock att:

”... den smittsamma perioden kan börja runt två dagar innan symtomen visar sig, men personer är mest smittsamma under den symtomatiska perioden, även om symtomen är milda.”

WHO skriver förvisso delvis något annat. Men det är väl rätt självklart att en person som hostar, nyser och snörvlar smittar mer än en person som inte gör det.

SÅ, återigen. Tegnell reagerade på journalistens påstående att personer smittar som mest 2 dagar innan symptomen.
Intressant att du nämner "hostar, nyser och snörvlar". Av alla de jag känner om haft Covid så är torrhosta det enda symtomet av dessa tre som de har haft. Den har dessutom kommit flera dagar efter att de insjuknat med feber, muskelvärk mm. Torrhostan har dessutom inte varit särskild allvarlig (jag själv hostade till 2-3 ggr en gång i kvarten som värst och jag var på gränsen till att läggas in men klarade mig).

Jag har ytterst svårt att se att det skulle vara de tre sakerna ovan som är den huvudsakliga orsaken till smittspridning.
Citera
2021-01-18, 12:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Japp 1 av 10 kommer ändå bli sjuka, vaccinet kommer vara en falsk trygghet.

Jag skulle inte kalla det falsk trygghet eftersom, som jag förstått det, man inte alls blir lika sjuk om man smittas när man är vaccinerad.

Medger att jag inte är fullt påläst om detta, men snart kanske.
Citera
2021-01-18, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det vi kan göra är att gå på det läkemedelsföretagen kommit fram till, det är även de resultaten som vaccinerna blivit godkända på

Läkemedels dragonerna vill tjäna pengar.

Men vi får hoppas på det bästa.
Citera
2021-01-18, 12:18
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Japp 1 av 10 kommer ändå bli sjuka, vaccinet kommer vara en falsk trygghet.

Nej, för när de flesta är vaccinerade så skyddar vi varandra och framförallt vården..
Citera
2021-01-18, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Jag skulle inte kalla det falsk trygghet eftersom, som jag förstått det, man inte alls blir lika sjuk om man smittas när man är vaccinerad.

Medger att jag inte är fullt påläst om detta, men snart kanske.

Ok, det låter bra.
Nu gäller det å få fart på tillverkningen bara.
Citera
2021-01-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nej, Nike påstod att man smittar som mest 2 dagar innan man får symptom, det var det Tegnell reagerade på. Så tyvärr har Tegnell rätt. Här är den exakta ordväxlingen med klipp från Expressen:

I ”Agendas” specialsändning på söndagskvällen sa programledaren Nike Nylander att covid-19-sjuka är som mest smittsamma ett par dagar innan de får symtom. Hon pratade om asymtomatiska personer, alltså personer som inte uppvisar symtom på infektion, trots att de är sjuka:

– Man vet ju allt mer nu om asymtomatisk smitta. Man smittar som mest kanske två dagar innan och två dagar efter …

Då bröt statsepidemiolog Anders Tegnell in:

– Nej, man smittar inte som mest två dagar innan. Man smittar som mest i samband med att man blir sjuk.

Tegnell bröt in två gånger: ”Nej”
SVT:s Nike Nylander fortsatte:

– Man är i alla fall väldigt smittsam ett par dagar innan …

Anders Tegnell bröt in och tillrättavisade programledaren igen:

– Nej, man är inte väldigt smittsam ett par dagar innan. Man är väldigt smittsam i samband med att man blir sjuk. Det finns viss smittspridning innan också, den stoppar vi så klart om vi håller avstånd.

Kommer ihåg det inslaget mycket väl för jag studsade till för att idioten kunde säga emot så många andra experter. Även om etablissemanget skyddar de sina just nu och några månader framåt så kommer det att rasa för dem när det hela är över. Tegnel får förtidspension.
Citera
2021-01-18, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
Jag vill ha statistik nu på en gång...Senaste statistiken jag läste var ifrån socialstyrelsen då var det väldigt tydligt det var 70+ (90%) som behövde vård på sjukhus, Samtliga av mina släktingar och vänner som testats positivt har haft milda symtom.

Ändå ser man fullt på stan och i butiker gamla människor som inte verkar bra sig och går runt, åker buss, tåg utan munskydd, vad är grejen med det liksom

Fler unga än äldre har munskydd, jag har gått runt och studerat detta, varför finns ingen LAG för folk som är i risk för att få svåra symtom som kräver vård på sjukhus att till att börja med bära munskydd endast handla och vistas bland folk under vissa tider?! Dumheter så jävla korkat allt är så korkat hela världen är ju knäppa i skallen kan ingen läsa av och tolka data och anpassa samhället efter den?! OCH JA, jag skiter i ifall någon kommer med ett argument att några 20 åringar dog i covid det händer hela tiden med andra lätta sjukdomar också, man kan dö av ett vanligt litet sår som blir infekterat och ej behandlas.

Ska folk förlora sina företag, jobb, psykiska hälsa och sysselsättning pga idioter som styr världen Öppna upp allt på en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in