2021-01-17, 22:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Lite utanför ämnet men småföretag står för cirka 80 % av de arbetstillfällen som finns på svenska arbetsmarknaden. Så det är en betydande skattebas.

...och? Det är knappast 80% av alla arbetstillfällen som försvunnit. De arbetstillfällen som ändå försvunnit har dessutom gjort det nästan helt uteslutande pga viruset. Inte restriktionerna. Gäller Sverige liksom de flesta andra länder.
Citera
2021-01-17, 22:44
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Ja vilket år.

People! Hur många känner ni som blivit inlagda på sjukhus med covid-19?

Jag känner två. Båda jobbrelaterade. En i 70-års åldern och en i 40-års åldern. Båda två kom lyckligtvis hem igen efter ett tag på sjukhus. De lades in nu i vinter.

Båda två är överviktiga. Hade de blivit sjuka i våras hade de nog strukit med. Så på det viset hade de tur att de blev sjuka nu i vinter och inte i våras.

Ingen har ens varit i kontakt med vården.
Ca 50 pers som jag känner/ytligt bekant med har haft bekräftad smitta. Nu är alla dessa under 70år, så det är klart att risken att hamna i vården är liten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det var rätt hemskt att se. EN människa, en tjänsteman på en myndighet, ska stå till svars för virusets påverkan på Sverige. Helt sjukt. Jag har inte förstått det någon gång under detta år och jag gör det ännu mindre nu. Man kan tycka att delar av den svenska "strategin" har varit mindre bra och märkliga - ingenting är svart eller vitt - men att anklaga en enskild person för en PANDEMI som rasar över hela världen är fan grovt.

Tegnell har varit väldigt nöjd med att synas och höras tidigare, och fortfarande så länge han själv får styra och ställa med sina uttalande.
Men jag hålla med dig till viss del, varför ska inte Johan Carlsson som är ansvarig för FHM borde står där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Ja vilket år.

People! Hur många känner ni som blivit inlagda på sjukhus med covid-19?

Jag känner två. Båda jobbrelaterade. En i 70-års åldern och en i 40-års åldern. Båda två kom lyckligtvis hem igen efter ett tag på sjukhus. De lades in nu i vinter.

Båda två är överviktiga. Hade de blivit sjuka i våras hade de nog strukit med. Så på det viset hade de tur att de blev sjuka nu i vinter och inte i våras.
Tre.
En granne, man strax över 40 lätt överviktig. På IVA med andningsproblem.
En arbetskollega, 50 år. Vältränad, fick blodpropp och hamnade på IVA.
En bekants mor. 75 år och med Kol. Har inte mått så bra på 10 år som efteråt.
Citera
2021-01-17, 22:45
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Det var rätt hemskt att se. EN människa, en tjänsteman på en myndighet, ska stå till svars för virusets påverkan på Sverige. Helt sjukt. Jag har inte förstått det någon gång under detta år och jag gör det ännu mindre nu. Man kan tycka att delar av den svenska "strategin" har varit mindre bra och märkliga - ingenting är svart eller vitt - men att anklaga en enskild person för en PANDEMI som rasar över hela världen är fan grovt.

Absolut, jag håller med. Bara för att Tegnell är FHM ansikte utåt betyder inte det att han är ansvarig för att äldre dör. Det är folket som skiter i alla rekommendationer som är ansvariga.

Nej han var märkbart tagen där på slutet. Jag trodde han skulle bryta ihop.
Citera
2021-01-17, 22:45
Medlem
Citat:

Han är väl i princip chef för strategin? Hade han följt Norges linje eller konsulterat en slumpvis vald 15-åring med någorlunda högt IQ så hade tusentals liv räddats. Han bör få ordentligt med skit. Frågan är om han inte borde åtalas.
Citera
2021-01-17, 22:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Den stora lögnen är ju att man påstår att man "har gjort allt för att minska smittspridningen så mycket som möjligt"

Samtidigt som man:
- Inte tar pre-/a-symptomatisk spridning på allvar (folk ska gå till jobbet med en smittad familjemedlem hemma)
- Inte rekommenderar munskydd
- Inte sätter folk i karantän
- Inte kollar folk vid gränsen
- Säger att tester är meningslösa
- Håller skolor öppna
- Etc etc

Jag förstår att det är en avvägning mot andra effekter, men att säga att man gjort allt för att minska smittspridningen maximalt är en lögn. Punkt.

Så är det ju. Man har tolererat en viss smittspridning. Man har tom sett det som en fördel och som ett verktyg att nå flockimmunitet. Även jag kan förstå att det är en avvägning, men då är det vad man borde kommunicera också. Nu har man istället ljugit sig igenom hela pandemin. Det är så uppenbart också för alla som följt det här dagligen sedan pandemin bröt ut. Tegnell och Gisecke har ju dessutom fört resonemang mailledes att det "är en fördel att hålla skolorna öppna, för att herd immunity nås snabbare" Säger ju tydligen vad för slags värderingar man bär på.
Citera
2021-01-17, 22:47
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
...och? Det är knappast 80% av alla arbetstillfällen som försvunnit. De arbetstillfällen som ändå försvunnit har dessutom gjort det nästan helt uteslutande pga viruset. Inte restriktionerna. Gäller Sverige liksom de flesta andra länder.

Nej men jag tror du förstår sammanhanget . Dvs hur viktigt det är att värna om tex servicesektorn med olika stimulanser och inte stänga ner bara utifrån ekonomiskt perspektiv = skatt = pengar till vård = bekämpa ohälsa .
Citera
2021-01-17, 22:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Man blir väl förkyld av kylan.

Nej förkylning är ett coronavirus. Att du blir snorig av kylan är något annat.
Citera
2021-01-17, 22:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Tror inte vi hade haft så mycket bättre siffror med lockdown. Överlag rätt nöjd att man bor i ett land där individens ansvar framhävs. Kunde smällt på med böter tidigare för de som inte förstår den biten.

Om några år kanske vi kan se helheten med antal döda och vad som var rätt.
Hur påverkar lockdown nationer och människor. Nedan länk är ju intressant tycker jag.

https://www.google.se/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2020/11/28/asia/japan-suicide-women-covid-dst-intl-hnk/index.html

Finns siffror och artiklar som säger både och, en del om att lockdowns är dyra och andra att det inte gör ngn skillnad på ekonomi.

Sverige är trots allt beroende av andra länders ekonomi så någon form av påverkan får vi antagligen hursomhelst. Jag är ingen ekonom så ngn kunnig får gärna rätta mig. Facit har vi om några år.

En annan sak, enligt en del invånare i länder med lockdown är man positiv till nedstängningarna, man förstår allvaret på ett sätt jag tror vi i Sverige inte alltid gör. Jo förmodligen lite mer nu efter pandemilagen och lite hårdare restriktioner. Inte tala om skenande siffror och hårt belastad sjukvård. Som var kaos redan innan pandemin.

Fick höra direkt från en vän som flyttat tillbaka från en av Europas hårdast drabbade länder med strikta lockdownS. Han var väldigt förvånad över hur lojt vi tog det när vi stötte på varandra i november.

https://www.dw.com/en/most-germans-on-board-with-coronavirus-lockdown/a-55965289

https://www.telegraph.co.uk/opinion/2020/12/19/simple-truth-lockdowns-do-not-work/

https://www.bbc.com/news/health-55676639
Citera
2021-01-17, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Jag tror Tegnell är nära ett nervsammanbrott nu. Tyckte synd om honom under utfrågningen. Han är märkbart påverkad av detta.

Jag tycker han är en komplett idiot och gjort 10000% fel i alla hans bedömingar, men ikväll kände jag samma sak som du. Satan va liten och ensam han såg ut, tyckte nästan lite synd om honom då det är vår sopa till statsminister som lagt över allt bajs till honom.

Kollar vi på denna graf så ligger våra dödstal ungefär på EU nivå, samtidigt kanske vi har en brutal eftersläpning som kommer radikalt ändra på grafen.
Så Sverige sticker inte ut i EU i dagsläget, utan snarare är det Norge och Finland som sticker ut.
Jag tror dock att vi kunnat vara betydligt närmare våra nordiska grannar om vi haft ett starkare styre.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=earliest..latest&country=SWE~Europea nUnion&region=World&deathsMetric=true&interval=tot al&perCapita=true&smoothing=0&pickerMetric=locatio n&pickerSort=asc
Citera
2021-01-17, 22:53
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Han är väl i princip chef för strategin? Hade han följt Norges linje eller konsulterat en slumpvis vald 15-åring med någorlunda högt IQ så hade tusentals liv räddats. Han bör få ordentligt med skit. Frågan är om han inte borde åtalas.

Det är att tillskriva honom all total makt. Tror du inte att det är ett antal människor som tillsammans arbetat på FHM med detta?? Är det inte våra politiker som har den yttersta makten? Om man anser att den svenska "strategin" är vedervärdig (jag anser inte att den är den dock), så bör man i första hand rikta sin vrede mot både sittande regering och opposition. Oppositionspartierna var med på tåget tills de märkte att kritiken kom, utan att protestera.

Det är lätt att sitta i efterhand och säga vad man borde och inte borde gjort. Egentligen är det väl inget land som lyckats helt och fullt?? Att jämför med Norge och Finland är bara märkligt, när det snarare är dessa länder som skiljer sig från övriga i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in