2021-01-17, 22:31
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Grattis på födelsedagen till tråden.
Vilken j_vla år det har varit.
Åh fan. Ja ett galet år. Mycket skit har uppenbarat sig under detta år.

Regering, Myndigheter, Opposition och Journalister har överlag svikit i Sverige. Antalet dödsfall och patienter med långtids-covid är en katastrof. Den genomsnittlige svenskens tro på ovetenskap och lögner som regimen och journalister serverar är chockerande. Och den genomsnittlige svensken är mindre solidarisk än jag trodde.

Det finns förstås en del positivt också. Även i Sverige. Snabbt förbättrad covid-vård och eskalerad intensivvård t ex.

Men det mesta positiva finns att hämta utomlands. Flera länder har agerat mycket mycket bättre på pandemin än Sverige. Och tre vacciner är redan på plats.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Jag har inte avbrutit mitt medlemskap utan låtit det rulla på i flera månader, de borde räcka åt dem.
Sedan riskerar man att bli sjuk när man vistas ute, tex att springa i kylan orsakar förkylning vilket jag helst vill skippa få, då jag säkerligen kommer bli nojig.

Har funderat att köpa en löpband men de är fan dyra, och det finns inga på blocket.

Testa annars att träna hemma med billigare setup. Det är rätt otroligt hur mycket man faktiskt kan åstadkomma med att gymma med kroppen och med kettlebell eller andra verktyg.

Det tillsammans med promenader är helt ok substitut.
Citera
Medlem
Tror inte vi hade haft så mycket bättre siffror med lockdown. Överlag rätt nöjd att man bor i ett land där individens ansvar framhävs. Kunde smällt på med böter tidigare för de som inte förstår den biten.

Om några år kanske vi kan se helheten med antal döda och vad som var rätt.
Hur påverkar lockdown nationer och människor. Nedan länk är ju intressant tycker jag.

https://www.google.se/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2020/11/28/asia/japan-suicide-women-covid-dst-intl-hnk/index.html
Citera
2021-01-17, 22:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja, dom ställer bra frågor men Tegnell ljuger helt ogenerat och man ser hur kvinnorna blir liksom helt ställda och tyvärr är dom en aning för dåligt pålästa för att ställa rätt följdfrågor på Tegnells frågor och följden blir att större delen av svenska folket tror på Tegnell via den auktoritet han har. Och de som inte inser alla dessa motsägelser kommer helt enkelt istället tro att det var de kvinnliga journalisterna som ställde korkade frågor.

Kan bara hålla med. Hade de varit extremt bra pålästa hade de förutspått vad Tegenell skulle svara på deras frågor. De borde förutspått vilka lögner och undanflykter han skulle komma med. Sedan skulle de bara spelat upp inslag från tidigare i pandemin där han motsatte sig.
Citera
2021-01-17, 22:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Hur går Oslos börs? Danmark och Sveriges börser går de facto bäst i världen

Det är ren luft men visst är det kul att börsen går upp!
Citera
2021-01-17, 22:35
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ekonomin har inte kraschat. Börsen stängde väl över 10% upp förra året? Nu 3 veckor in på nya året har börsen stigit med 3%. De branscher inom servicenäringen såsom krog och besöksnäring leder dessutom knappast till lägre resursgrad i sjukvården.

Lite utanför ämnet men småföretag står för cirka 80 % av de arbetstillfällen som finns på svenska arbetsmarknaden. Så det är en betydande skattebas.
Citera
2021-01-17, 22:35
Medlem
Citat:
Ekonomin har inte kraschat. Börsen stängde väl över 10% upp förra året? Nu 3 veckor in på nya året har börsen stigit med 3%. De branscher inom servicenäringen såsom krog och besöksnäring leder dessutom knappast till lägre resursgrad i sjukvården.

Nej, den har inte kraschat, men som sagt finns det en gräns för vad den tål. Exakt var den gränsen ligger vet ingen, men sannolikt klarar den sig om vaccinen fungerar mot alla mutationer.
Citera
2021-01-17, 22:36
Medlem
Citat:
Det är inte hans fel, men han ska känna till det och ta hänsyn till det vid sitt val av strategi.

Precis, men noterar jag också att han vid ett flertal tillfällen glider in på " - man måste också se på vilka andra konsekvenser det får".

Får ganska tydliga vibbar att det är Finansdepartementet som är med o drar i trådarna.

Men det kan han inte säga rakt ut för då faller det som kallas den svenska modellen. Dvs. så kallade fristående myndigheter, vilket kan fungera hyfsat i normalläget, men vid en myndighet överskridande händelser faller den ihop som ett korthus, när alla duckar från ansvar.
Citera
2021-01-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ja, dom ställer bra frågor men Tegnell ljuger helt ogenerat och man ser hur kvinnorna blir liksom helt ställda och tyvärr är dom en aning för dåligt pålästa för att ställa rätt följdfrågor på Tegnells frågor och följden blir att större delen av svenska folket tror på Tegnell via den auktoritet han har. Och de som inte inser alla dessa motsägelser kommer helt enkelt istället tro att det var de kvinnliga journalisterna som ställde korkade frågor.
Jag saknade den långa mörkhåriga kvinnliga journalisten kommer inte ihåg hennes namn, men hon borde också funnits där. Även om dessa två som var med pressade på bra.
Citera
2021-01-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Grattis på födelsedagen till tråden.
Vilken j_vla år det har varit.

Ja vilket år.

People! Hur många känner ni som blivit inlagda på sjukhus med covid-19?

Jag känner två. Båda jobbrelaterade. En i 70-års åldern och en i 40-års åldern. Båda två kom lyckligtvis hem igen efter ett tag på sjukhus. De lades in nu i vinter.

Båda två är överviktiga. Hade de blivit sjuka i våras hade de nog strukit med. Så på det viset hade de tur att de blev sjuka nu i vinter och inte i våras.
Citera
2021-01-17, 22:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Löpband har jag också tänkt på. Vad med att testa att springa med en sån där grunka som värmer upp luften man andas in?

Du verkar påhittig så det där kan du säkert lösa.

Om ni vill värma upp inandningsluften så ska ni använda en sån tratt som Mc-ordonnanser använder! Det fungerar!
Citera
2021-01-17, 22:41
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Kan bara hålla med. Hade de varit extremt bra pålästa hade de förutspått vad Tegenell skulle svara på deras frågor. De borde förutspått vilka lögner och undanflykter han skulle komma med. Sedan skulle de bara spelat upp inslag från tidigare i pandemin där han motsatte sig.
Den stora lögnen är ju att man påstår att man "har gjort allt för att minska smittspridningen så mycket som möjligt"

Samtidigt som man:
- Inte tar pre-/a-symptomatisk spridning på allvar (folk ska gå till jobbet med en smittad familjemedlem hemma)
- Inte rekommenderar munskydd
- Inte sätter folk i karantän
- Inte kollar folk vid gränsen
- Säger att tester är meningslösa
- Håller skolor öppna
- Etc etc

Jag förstår att det är en avvägning mot andra effekter, men att säga att man gjort allt för att minska smittspridningen maximalt är en lögn. Punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in