2021-01-20, 16:41
Medlem
fernebos avatar
Även om det är en tydlig nedgång av smittade och inlagda just nu, så kan det nog finnas en risk för att nedgången är kopplad till jul och nyårsledigheterna. Tom FHM som haft fel om det mesta sa före jul att man brukar se en tydlig nedgång av influensaspridning efter helgerna varje år och att det lär bli detsamma med Covid.

Eftersom smittan sprids mest i skolor och på arbetsplatser så lär nog smittspridningen ha satt fart igen. Med lite tur inte i Stockholm där immunitet verkar vara inblandat och där nedgången började redan innan jul, men på många andra håll.
Citera
2021-01-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Du klarade dig ganska lindrigt, många blir väldigt allvarligt sjuka vid smitta.
Nja många vet jag inte. Det är en liten procentsats som drabbas av allvarlig sjukdom.

Men det var inte min poäng; Poängen var att man inte kan förutsätta att man behöver IVA för att man får covid, precis som man inte kan förutsätta att man behöver IVA för att man får influensa.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-01-20 kl. 16:44.
Citera
2021-01-20, 16:42
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Nej det är större andel av de smittade som behöver sjukvård. Väldigt många har även dött som skulle kunna levt många år till.

Eller kanske bara någon månad ytterligare, särskilt om dessa drabbade redan var svaga av ålder och ytterligare åkommor.
Citera
2021-01-20, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja många vet jag inte. Det är en liten procentsats som drabbas av allvarlig sjukdom.

Men det var inte min poäng; Poängen var att man inte kan förutsätta att man behöver IVA för att man får covid, precis som man inte kan förutsätta att man behöver IVA för att man får influensa.

Sverige har haft ca. 4000 inlagda på IVA men över 10,000 covid-döda så många låter man hellre dö än läggas in på IVA.
Senast redigerad av Determinister 2021-01-20 kl. 16:51.
Citera
2021-01-20, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Så sant. Hade Sverige haft lika homogen befolkning som Finland hade garanterat även dödstalen varit decimerade. Vi finnar lever ju även med det ständiga ryska hotet så beredskapen är således alltid god på alla plan. Det samma kan tyvärr inte sägas om Sverige, långt långt ifrån.

Ja, finnarnas beredskap var föredömlig. Man ser ju också på länderna runt Kina, t ex Taiwan som har klarat pandemin bra. De ligger i ständig skyttegravsställning och väntar på skitlandet Kinas nästa utbrott eller varför inte en invasion.

Mångkulturella länder som t ex Belgien, UK, Frankrike, US och Sverige har drabbats hårt i pandemin p g a av invandrarna som inte kan/vill skydda sig. Har en annan syn på livet och på hur man bidrar och samverkar i ett samhälle. Konsekvenstänket verkar också vara kraftigt begränsat, vilket vi ser i brottslighet och gängskjutningar o s v.
Citera
2021-01-20, 16:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Nu är ju Covid19 en helt annan sjukdom än influensa. Finns ju en anledning till att Covid19 har lamslagit en hel värld och ställt nästan hela världens flygplansflotta på backen. Vi lär väl ha 12 tusen döda, lagom till dess att denna sjukdom firar 1-jubileum i Sverige. Det ger oss 1000 döda i månaden under ett års tid i snitt. En Estoniakatastrof varannan vecka under ett helt års tid. Det sätter saker i perspektiv.
Citera
2021-01-20, 16:51
Medlem
Offices avatar
Hörde att de hade hittat nån mutation i Japan som vaccinen inte skyddar mot. Nån som vet mer?
Citera
2021-01-20, 16:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Många som dött?
I din fantasivärld kanske?

Vi har i skrivande stund:
Konstaterat smittade: 537967
Antal som vårdats på sjukhus (IVA + slutenvård) 42832
Dödsfall: 10797

Det är väldigt många, närmare 10% som fått sjukhusvård. Sen tillkommer ju dem som varit på vårdcentral i samband med covid19 och fått enklare vård, hur många dessa är vet jag inte. Någon som vet? Man ska betänka att detta är med de rekommendationer/restriktioner vi haft, jag undrar hur det sett ut utan dem, men mycket värre kan jag tänka mig.
Citera
2021-01-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu är ju Covid19 en helt annan sjukdom än influensa. Finns ju en anledning till att Covid19 har lamslagit en hel värld och ställt nästan hela världens flygplansflotta på backen. Vi lär väl ha 12 tusen döda, lagom till dess att denna sjukdom firar 1-jubileum i Sverige. Det ger oss 1000 döda i månaden under ett års tid i snitt. En Estoniakatastrof varannan vecka under ett helt års tid. Det sätter saker i perspektiv.
Nja de orsakas båda av luftvägsvirus så de är inte helt väsensskilda.

Lugna ner dig!!! Oro och ångest är inte bra för immunförsvaret!!!
Citera
2021-01-20, 16:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nja de orsakas båda av luftvägsvirus så de är inte helt väsensskilda.

Lugna ner dig!!! Oro och ångest är inte bra för immunförsvaret!!!

Dödligheten är 10 gånger högre i SARS Covid19. Många får dessutom betydligt allvarligare symtom. Långvarig feber som aldrig går över etc.
Citera
2021-01-20, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Hörde att de hade hittat nån mutation i Japan som vaccinen inte skyddar mot. Nån som vet mer?
Det är en brasiliansk mutation som resenärer från Brasilien har tagit med sig.
Citera
2021-01-20, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Dödligheten är 10 gånger högre i SARS Covid19. Många får dessutom betydligt allvarligare symtom. Långvarig feber som aldrig går över etc.
Sluta upp med att skriva "många", Ange procentsatser. Det är trots allt en vetenkapstråd, detta.

Och åter igen: Lugna ner dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in