Citat:
Ursprungligen postat av
sunessensommar
Det hade varit intellektuellt hederligt av dig att redogöra för att SSI gick ut med den text du refererar till några timmar efter att Anders Tegnell svarat på Bulletins frågor. Hur ska han kunna vara ärlig med information som inte fanns att tillgå vid den tiden då han hade att svara?
Dessutom är det inte Anders Tegnell som "glider över till att han inte sett något om samhällsspridning". Följdfrågan han får lyder ju "Men kallar inte SSI det de har för en samhällsspridning?".
Han får frågan om det är samhällsspridning i Danmark och svarar:
Jag har inte sett om de har kallat det för samhällsspridning. Det är en väldigt liten andel av alla fall men de har ganska många fall och det är en stor skillnad mot Sverige.
D.v.s. han fokuserar på vad han "sett" för ordalydelser snarare än vad den danska myndigheten anser om situationen, nämligen att den är allvarlig. D.v.s. han undviker helt att peka på att danskarna ser det som allvarligt.
Danska Serum Instituts text:
https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/spredning-af-den-engelske-virusvariant_5_1_2021
Jag ser att jag missade länken i förra posten.
Några timmar innan?
1. Jag ser ingen tidsstämpel i texten så jag vet inte exakt när den postades. Det står dessutom att den "redigerades" idag vilket tyder på att den enbart uppdaterats i något hänsende.
2. Du tror att Tegnell enbart klickar på danska smittskyddets hemsida för att få info, att de inte har kontinuerliga underhandskontakter? Grannlandet med stor öknng av smitta. Om de har kontinuerlig kontakt lär nog Tegnell långt innan, för flera dagar sedan haft en bild av vartåt det barkar i Danmar.
3. Om du tror Tegnell enbart inhämtar smittskydsinfo från Danmark genom att läsa allmänna meddelanden så r det faktiskt ännu värre än att han mörkar och trixar på presskonferenser.