2021-01-06, 11:23
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Enstaka regioner har säkert gått upp i stabsläge före Corona men det har inte varit en liknande sjukvårdskris i hela riket. 4 regioner är i stabsläge och 16 regioner är i förstärkningsläge för närvarande. Flera regioner har dessutom begärt ut krislägesavtal d.v.s. personalen arbetar 6 dagar i veckan.

Jag skulle vilja påstå att det är småpotatis, eller knappt ens det, jämfört med alla coronaprofetior i våras. Hanif Bali och De Tjugotvå och oräkneliga tyckonomer som målade fan på väggen. Tegnell har haft fel i enskilda sakfrågor men lika fel som twitters och flashbacks samlade expertis har han inte haft, tack och lov. Jag ska svära i kyrkan nu och provocera: Johan Giesecke hade rätt när han förutspådde att Corona skulle vara som en jobbigare influensa när det gäller dödstal. Det syns tydligt på den månatliga dödsstatistik som SCB har publicerat och som sträcker sig ända tillbaka till artonhundratalet.

Vi stirrar oss blinda på enskilda mätetal (9 tusen döda!!!) men har ingen aning om hur många som vi skulle räkna som ”influensadöda” om vi testade lika mycket som vi gör nu för Corona. Säsongsinfluensa är dessutom farligare för barn och vi kan skatta oss lyckliga att vi bara åkte på mesviruset sars-cov-2 och inte H5N1 eller nån annan rejäl influensaisotop denna gång.
Citera
2021-01-06, 11:24
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Här är mini-grafer på nya fall per miljon innevånare samt motsvarande dödstal. Valda länder med mer än 5 miljoner innevånare och de som har flest fall. Data från Our World in Data 210105.

Tack för dina utmärkta diagram alltid lika bra.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Hoppfulla och positiva nyheter som kontrast till mycket av det som lyfts upp i tråden

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/weROnP/brittiska-behandlingen-ska-stoppa-viruset-i-kroppen

Fascinerande att järngänget i tråden dag ut och dag in sitter och skrämmer upp varandra och försöker hitta så mycket negativt som möjligt om Sverige Tegnell, strategin o s v o s v
Det är en sjuklig besatthet, ni kan omöjligt må bra av det.

Skrämma upp varandra håller jag inte med om. Såklart kan man skönja en onyanserad diskussion på bägge sidor emellanåt men mestadels tycker jag det är balanserad kritik som lyfts.

Håller med om att det var goda nyheter i din länk=)
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Mm jag håller med. Men ska skolorna vara stängda nästa vecka måste regeringen nästan gå ut med det idag så föräldrar hinner fixa ledigt/barnvakt.

Och de som inte kan fixa ledigt eller barnvakt tvingas lämna barnen ensamma hemma.

Är det en orimlig tanke att en ökning av antalet olyckor i hemmet kommer att öka om barn lämnas ensamma hemma?

Är det positivt för en redan utsatt vårdorganisation, och vinner man något på att rädda några krycklingar till priset av att barn skadas eller avlider?

Även vårdpersonal har barn, vissa kan tvingas stanna hemma med sina barn om skolan stänger, föräldraansvaret försvinner inte i och med att skolan stänger, Björn O. tar kanske över det juridiska ansvaret?

Är det en ovidkommande aspekt på frågan om skolstängning?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Verkar som FHM för någon dialog med Skolverket om ett ev stänga ned högstadiet. Jag tror dessvärre inte det är tillräckligt. Stoppet borde inkludera alla årskullar. Björn Olsen pratar om 2-4 veckor. Det kan vara en klok start. Det tror jag också.
Citera
2021-01-06, 11:25
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Jag har gjort en liten hobbyprognos över hur många som kommer att behöva läkarvård i Sverige under peaken i vår. Baserat på grafen här https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ Covid verkar ju vara extremt säsongsbetonat om man kollar på grafen, den fallande kurvan under våren är ju nästan en spegelvänd kopia av den stigande kurvan under hösten.

https://i.imgur.com/cOOwtp4.jpg
Citera
2021-01-06, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
...

Vi stirrar oss blinda på enskilda mätetal (9 tusen döda!!!) men har ingen aning om hur många som vi skulle räkna som ”influensadöda” om vi testade lika mycket som vi gör nu för Corona. Säsongsinfluensa är dessutom farligare för barn och vi kan skatta oss lyckliga att vi bara åkte på mesviruset sars-cov-2 och inte H5N1 eller nån annan rejäl influensaisotop denna gång.

Jo, det har vi eftersom det finns tydliga toppar i överdödlighet som sammanfaller med covid19-utbrotten vet vi att det handlar om en exceptionell händelse.
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/

Om jag orkade skulle jag backa i tråden och kolla dina egna profetior i säg mars-april, gissar att du underskattade konsekvenserna rejält. Du får gärna länka till din bästa profetia från i våras, t.ex. antal döda när året är slut.
Citera
2021-01-06, 11:26
Medlem
ReijoHervonens avatar
390 på IVA nu. Det verkar tyvärr accelerera nu, ökar med tio varje dag. Hade trott på en liten nedgång efter julen men det ser inte bra ut.
Citera
2021-01-06, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V413R1U
När man såg gårdagens PT så fick man intrycket att han faktiskt inte ville nämna siffran.
Han nämnde dock 100-tals testade vid tiden 25:21 https://www.svtplay.se/video/29459628/nyheter-direkt/senaste-nytt-om-coronapandemin-5?start=auto
Citera
2021-01-06, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Worldometers angav den 31/12 1256 avlidna i Danmark och igår 1420. Skillnaden är 164 vilket med 5,8 milj indbyggere ger 28,3 avlidna per miljon. Sverige hade den 31/12 8727 avlidna, igår 8985. Skillnad 258, dvs 24,8 per miljoner med 10,4 milj invånare.

31/12 rapporterede vi over 40 døde, men det hører ikke med til det nye år.

Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Uppdaterade siffror. Sedan årsskiftet har Danmark gått om Sverige: 28,3 avlidna i/med Covid-19 per miljon mot 24,8.
Citera
2021-01-06, 11:29
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det er rigtigt, men jeg forstår ikke hvorfor du kommer med den statistik angående tal efter nytår. Du ved udmærket godt at de svenske tal halter.

Hvordan er du i øvrigt kommet frem til det antal døde per million?
Danmark har, på worldometer som du henviser til, rapporteret 122 døde efter nytår og Sverige 68
Jag tror tyvärr att vården kollapsat på flera ställen i Sverige. Det kan ta månader innan man återfår kontrollen och vi får se vad som egentligen pågått där. Att se på dödstal i Sverige ger ingenting just nu, man har tappat räkningen. Skåne har ingen koll alls längre, där har det havererat helt.
Citera
2021-01-06, 11:30
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och de som inte kan fixa ledigt eller barnvakt tvingas lämna barnen ensamma hemma.

Är det en orimlig tanke att en ökning av antalet olyckor i hemmet kommer att öka om barn lämnas ensamma hemma?

Är det positivt för en redan utsatt vårdorganisation, och vinner man något på att rädda några krycklingar till priset av att barn skadas eller avlider?

Även vårdpersonal har barn, vissa kan tvingas stanna hemma med sina barn om skolan stänger, föräldraansvaret försvinner inte i och med att skolan stänger, Björn O. tar kanske över det juridiska ansvaret?

Är det en ovidkommande aspekt på frågan om skolstängning?

Förutsätter såklart att staten ombesörjer det. Men här ser man hur svagt systemet blev när kärnfamiljen slogs sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in