2020-12-26, 21:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Artikel om mellandagsrean o trängseln på mall of Scandinavia.

Så nu kommer FHM o Löfvén lägga skulden för fortsatt smittspridning på handeln?

Bra läge för brittiska sjukan att sprida sig så kan ju bli motsvarigheten till Mellon i våras.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/smittskyddslakaren-jag-blir-sa-bekymrad/
Citera
2020-12-26, 21:36
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Hundra internationella läkare och professorer har skrivit på ett upprop för att D-vitamin hjälper mot Covid och skickat till regeringar världen över. Nej, läkarvetenskapen har inte koll och de är inte överens.
Läkarvetenskapen har 1000 ggr mer koll än nån i denna tråden
Citera
2020-12-26, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Just precis. Äntligen fattar du! Frånsett det att samhällssmitta konstaterats långt innan 15 mars. Redan vid tidpunkten för melodifestivalen, 7 mars fanns samhällssmitta i Sverige. Kommer du inte ihåg debatten som gick då? Italienresenärerna klev av sina plan runt 1 mars. Varför skulle det dröja till mitten av Mars innan FHM kunde rekommendera hemarbete? Obegripligt. De visst att det fanns samhällssmitta redan vid månadsskiftet feb/mars. Hade de skött sin omvärldsbevakning, hade de känt till att det förekom omfattande smittspridningen i norra Italien redan i mitten av feb. Hade de arbetat mer proaktivt, hade de hunnit förmå UD att avråda från resor redan innan sportlovet, sista veckan i feb. Då hade vi inte alls fått in så mycket smitta i Sverige som vi fick. Högst sannolikt hade vi då kunnat hålla ned den allmänna smittspridningen i Sverige.
Men din riktigt dumma fan. Varför lägger du då in en länk från den 10 mars om att risknivån för samhällssmitta höjts?
Du förstår att det är skillnad på samhällssmitta och risk för samhällssmitta?
Citera
2020-12-26, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tycker inte problemet är att svenskar reser hem till Sverige utan att FoHM/Regeringen inte ser till att det utförs provtagning (vid ankomst) och ställer krav på karantän i väntan på provsvar.

Nu är det inte samma tryck som när 10 000-tals personer återvände från alpsemester. Då förstår jag att det inte vara möjligt att vidta dessa åtgärder, men nu talar vi om rätt få personer.

Ja det är ett alternativ.
Eller så stänger man flygplatserna i 2 veckor iaf.
Ingen jävel ska in oavsett medborgarskap
Citera
2020-12-26, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vad menar du med att den Sydafrikanska har dött ut? Smittkurvan i Sydafrika sticker iväg ordentligt och den senaste noteringen är den högsta sedan de fick in smittan i landet. Då skall man ändå komma ihåg att det är mitt på sommaren i Sydafrika. Det är absolut en ny variant där som sprids snabbare.
Om en variant av viruset är mer smittsam än en annan så dör den inte bara ut. Den kommer att konkurrera ut den gamla.

I en enkel teoretisk modell möjligen, vilket jag visat i tidigare inlägg, men i praktiken funkar det inte riktigt på det sättet. Varianter uppkommer och dör ut hela tiden. Att vissa varianter blir vanligare i perioder kan lika gärna bero på stokastiska effekter och/eller superspridare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Founder_effect
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-26 kl. 21:54.
Citera
2020-12-26, 21:41
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Läkarvetenskapen har 1000 ggr mer koll än nån i denna tråden

länka källan tack
Citera
2020-12-26, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Bra läge för brittiska sjukan att sprida sig så kan ju bli motsvarigheten till Mellon i våras.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/smittskyddslakaren-jag-blir-sa-bekymrad/
Löfven stod nyligen på PK och deklarerade att mellandagsrea var inställd i år.
Så han och FHM har agerat kraftfullt för att detta inte ska ske,självklart är ansvar i vanlig ordning någon annans.
Citera
2020-12-26, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Måste ge dig cred som orkar. Men det är en bra kamp då vi andra är glada att vi slipper de eviga inläggen om att skolan borde stängas osv.
Kämpa på, vi är nog några som hejar på dig!
Tackar. Jag är mer förbryllad över att de orkar dra samma lögner gång på gång, i detta fall om att Tegnell avrått från hemarbete, samtidigt som de hänvisar till en länk där han säger att hemarbete kan vara aktuellt där smittspridningen är hög.
Citera
2020-12-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

När ska debatten på allvar ta upp vilka det är som handlar på mellandagsrean och som i övrigt skiter fullständigt i att hålla avstånd...

Att folk blir smittade i sk utsatta områden har inte att göra med att dom bor trångt och har det sämre ställt.
Dom bryr sig ju inte ett jävla dugg.
Citera
2020-12-26, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är helt uppenbart. Jag personligen var och tokshoppade måndagen 2 mars. Jag fyllde två kundvagnar med förnödenheter. Jag var absolut inte ensam med att hamstra förnödenheter vid tidpunkten. Det kändes i luften att alla visste vad som väntade.
Vittnesmålen om flygen från Alperna var omfattande. Det här var första vardagen efter sportlovet.

Hade FHM jobbat förebyggande borde de vidtagit insatser redan INNAN sportlovsveckan i Stockholm. Istället valde man att vänta till två veckor EFTER sportlovsveckan. Här gick oerhört mycket värdefull tid förlorad. Det råder ingen som helst tvekan om det.

Det hedrar dig att du vågar erkänna detta. I efterhand visade det sig att hamstring var fullständigt onödig förstås, närmast patetisk och komisk. Men jag pekar inte finger, hörde själv till de där mupparna. Fast det är ju lätt att säga med facit i hand.
Senast redigerad av Snuttis73 2020-12-26 kl. 21:51.
Citera
2020-12-26, 21:50
Avslutad
Märkligt att man inte kan låsa mall of Scandinavia

Och planet från England borde ha skjutits ner
Citera
2020-12-26, 21:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men din riktigt dumma fan. Varför lägger du då in en länk från den 10 mars om att risknivån för samhällssmitta höjts?
Du förstår att det är skillnad på samhällssmitta och risk för samhällssmitta?

En fiskmås har högre fattningsförmåga än vad du har. Samhällssmitta har konstaterats föreligga redan vid månadsskiftet feb/mars. Melodifestivalen 7 mars genomfördes trots stark kritik rörande risk för smittspridning. 10 mars säger FHM själva att risken för samhällssmitta är mycket hög. Samma datum rekommenderar Spotify sina anställda att jobba hemma. 11 mars kritiserar Tegnell denna uppmaning i mycket kritiserad intervju, där han bland annat anför jämlikhetsskäl som ett argument mot hemarbete. Det ska dröja ytterligare en vecka innan FHM gör en 180 graders sväng och rekommenderar hemarbete.

Jag har angett länk efter länk. Länkat till intervjuer och artiklar med angivna datum men det går ändå inte in hos dig. Du själv har inte presterat ett piss, förutom upprepade lögner helt tagna ur luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in