2020-12-24, 01:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SADISTIK
Man får också tänka på att inget virus tjänar på att döda sin värd. Viruset jublar över att det lyckas etablera sig så väl bland människor men tjänar ju inget på att döda oss. Det vill väl helst mutera sig till ett stadie av symbios med oss.

På riktigt lång sikt blir det nog så. Men i nuläget är det de mutationer som presterar högs Re-tal som har konkurrensfördel.
Citera
2020-12-24, 01:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Intressant ordval. Personligen skulle jag inte kalla det för "bra gardering" när man släpper igenom 40% (dom asymptomatiska smittspridarna)...

Tycker du att en bensintank som läcker 40% av bränslet är en bra bensintank också?

Vilken säregen liten låtsasvärld du måste leva i.

Jag nämner i första stycket att man minskar risken genom att vidta olika åtgärder, ordvalet gardering i ett annat stycke handlar om att ta höjd för att viruset kan smitta på olika sätt genom att vidta olika typer av åtgärder.

Vill du ge dig in i en diskussion om ordval i brist på argument så ta det via pm.
Citera
2020-12-24, 01:14
Medlem
Danneliuss avatar
Alla länder utan fler döda 2020 än 2019
https://twitter.com/damiano_no/status/1341623817089798149?s=20
Citera
2020-12-24, 01:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Problemet är ju att folk pillar sig ofta i ansiktet efter att de fipplat med munskyddet utan att sprita händerna emellan. Dessutom spritar de inte tillräckligt noggrant. Även i sjukvården slarvas det. Många missar att sprita delar av händerna. Rena händer - drar ned skitigt munskydd för att snyta sig eller klia sig, kanske för att dricka = risk för smitta.

Varför tror du det ständigt påpekas att man INTE ska pilla på munskyddet efter att man tagit på sig det såvida man inte slänger det direkt?

Ska man följa riktlinjerna ska munskyddet slängas i en soptunna med lock där locket öppnas utan att man vidrör det, dvs en fotpedal istället.

Jag tycker själv att munskydd är jobbigt dels för att min andning påverkas mycket kraftigt och för att det kliar konstant i näsan. Jättetöntigt men som allergiker med känsliga slemhinnor blir det klart påfrestande.

Ja om man gör fel så är det ett problem.
Citera
2020-12-24, 01:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Men lol på er som håller på och drar statistik om dödsfall ut röven för att påvisa några som helst slutsatser om året 2020.
Fattar ni inte hur lång tid framöver det kommer bli förhöjda dödstal pga folk som inte vågade kolla upp en knöl i bröstet, ett konstigt födelsemärke som blöder eller att urinen är rosafärgad?
Man kan bevisa vad som helst med siffror men bara för att det inte går att påvisa stor överdödlighet 2020 innebär det inte automatiskt att COVID-19 inte ställer till med ofantliga problem och dödsfall, oavsett om det är direkta eller indirekta fall.

Fast jag tycker det är hög överdödlighet med flera tusen över snittet på 90 000... Andra tolkar det som få. Det är sällan så stora avvikelser att dödstalen totalt sett skiljer sig flera tusen från ena året till det andra. Så redan vid ”bara” 1000-2000 fler än vanligt skulle jag säga att det är rätt många.

Tillägg: Dödsorsaker som folk tidigare har sett som ”många” handlar om mycket färre dödsfall så. Bröstcancer: Cirka 1400 dödsfall på ett helt år. Självmord: Cirka 1400 på ett helt år. Som Covid-19 i December fast på färre än 23 dagar.

Tillägg 2: Om nämnda dödsorsaker så skulle fördubblas så skulle det knappt ens märkas i den totala statistiken. Ett genomsnittligt år på 90 000 skulle kanske bara sluta på 91 400 dödsfall, så många fler som nu dog än vanligt. Men den överdödligheten skulle kunna bekräfta annan statistik, så som SCBs statistik hyfsat bekräftade Folkhälsomyndighetens dödstal i April i år. Så som det var tänkt att användas.

Lägg där till all övrig dödlighet som kommer senare i andra sjukdomar som du nämner så är det snarare än sämre. Så jag håller helt med. Tror jag.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-12-24 kl. 01:38.
Citera
2020-12-24, 01:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Bornholm ligger inte i Köpenhamn.

Det vet jag. Man kan fråga sig hur många som jobbar på Bornholm men bor i Köpenhamn, och vice versa?
Citera
2020-12-24, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Skulle man ens kunna räkna med en sån attityd från vår försäkringskassa? Här är det snarare som att man betraktar sjuka som om att de simulerar.
Sverige har en hel del att lära från andra länder ...
Jag håller med. Vi kanske var någon supermakt i forsknings- och den tekniska utvecklingshänseendet för, säg, ca trettio år sedan men många andra länder hade gått förbi oss. En del svenskar vägrar fortfarande förstå det utan lever i tron att vi nästan vet bäst...
Citera
2020-12-24, 01:30
Medlem
Kumabjorns avatar
Mycket diskussioner om vad som är rätt och fel, vem som bär ansvar och vilka rekommendationer man bör följa. För att förstå effekterna lite bättre kan det vara lämpligt att höja blicken en bit över horisonten. Jag har försökt göra det genom att närmare granska Covids extremer. USA och Sverige på ena sidan, Taiwan, Nya Zealand och Sydkorea på den andra. I Taiwan gick presidenten ut igår med ett tweet om att landet fått sitt första nya fall på 235 dagar. Sug på den, inte ett fall på 235 dagar, och när det väl sker tar presidenten personligen tag i det.
Citera
2020-12-24, 01:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag förstår inte vad du pratar om.

Danmark har 5,8milj invånare. Bara i Köpenhamn bor 1,3milj människor.

Danmark har sen tidigare ett avtal som skulle täcka vaccinbehovet för 1,5milj människor. Plus ett avtal om att kunna beställa ytterligare vaccindoser för 0,5milj människor.

Nu beställde de 2,6milj doser utöver ovanstående alltså totalt max 3,3milj människor kommer att kunna vaccineras i Danmark.

Sverige "visade fram fötterna" genom att beställa 23,3 miljoner doser på en gång. Vilket täcker vaccinbehovet för hela Sveriges befolkning plus ca 1,6miljoner doser till..

Men du anser att det är Danmark som har visat fram fötterna som kan vaccinera 57% av alla invånarna..

Sverige har beställt till Norge också då de inte är med i EU, solidaritet med broderfolket.
Citera
2020-12-24, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Mycket diskussioner om vad som är rätt och fel, vem som bär ansvar och vilka rekommendationer man bör följa. För att förstå effekterna lite bättre kan det vara lämpligt att höja blicken en bit över horisonten. Jag har försökt göra det genom att närmare granska Covids extremer. USA och Sverige på ena sidan, Taiwan, Nya Zealand och Sydkorea på den andra. I Taiwan gick presidenten ut igår med ett tweet om att landet fått sitt första nya fall på 235 dagar. Sug på den, inte ett fall på 235 dagar, och när det väl sker tar presidenten personligen tag i det.
Jag tror personligen att det är något av en prestige. Inte kanske ska Sverige erkänna att Taiwan ligger ett steg före i kunskap...
Citera
2020-12-24, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn

Skillnaden är homogen befolkning vs splittrat jävla mångkulturellt kaossamhälle, så är det bara
Citera
2020-12-24, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja om man gör fel så är det ett problem.

Ett större problem har ju visat sig vara att folk inte vet skillnaden på andningsskydd och munskydd. Flera här i tråden tror på riktigt att vårdpersonal som vårdar covid-smittade använder munskydd som skydd. Vilket leder till att de känner sig odödliga när de springer runt på stan med en tygbit eller papperslapp framför truten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in