Citat:
Ursprungligen postat av
Prismatix
Men lol på er som håller på och drar statistik om dödsfall ut röven för att påvisa några som helst slutsatser om året 2020.
Fattar ni inte hur lång tid framöver det kommer bli förhöjda dödstal pga folk som inte vågade kolla upp en knöl i bröstet, ett konstigt födelsemärke som blöder eller att urinen är rosafärgad?
Man kan bevisa vad som helst med siffror men bara för att det inte går att påvisa stor överdödlighet 2020 innebär det inte automatiskt att COVID-19 inte ställer till med ofantliga problem och dödsfall, oavsett om det är direkta eller indirekta fall.
Fast jag tycker det är hög överdödlighet med flera tusen över snittet på 90 000... Andra tolkar det som få. Det är sällan så stora avvikelser att dödstalen totalt sett skiljer sig flera tusen från ena året till det andra. Så redan vid ”bara” 1000-2000 fler än vanligt skulle jag säga att det är rätt många.
Tillägg: Dödsorsaker som folk tidigare har sett som ”många” handlar om mycket färre dödsfall så. Bröstcancer: Cirka 1400 dödsfall på ett helt år. Självmord: Cirka 1400 på ett helt år. Som Covid-19 i December fast på färre än 23 dagar.
Tillägg 2: Om nämnda dödsorsaker så skulle fördubblas så skulle det knappt ens märkas i den totala statistiken. Ett genomsnittligt år på 90 000 skulle kanske bara sluta på 91 400 dödsfall, så många fler som nu dog än vanligt. Men den överdödligheten skulle kunna bekräfta annan statistik, så som SCBs statistik hyfsat bekräftade Folkhälsomyndighetens dödstal i April i år. Så som det var tänkt att användas.
Lägg där till all övrig dödlighet som kommer senare i andra sjukdomar som du nämner så är det snarare än sämre. Så jag håller helt med. Tror jag.