2020-12-24, 00:33
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hålla avstånd minskar åtminstone risken om viruset sprids i aerosolform, och god hygien minskar risken om det handlar om en kontaktsmitta och att stanna hemma och inte träffa någon minskar risken avsevärt, ty viruset smittar mellan människor, träffar du ingen är risken mycket liten för att du skall smittas.

Därför tre råd, håll avstånd, god hygien och stanna hemma vid symptom, bra gardering om man är osäker på hur viruset överförs från människa till människa.

Följer du råden så minskar risken att smittas, och är du smittad minskar risken för att du smittar andra om du följer de tre råden. Resultatet blir en tillplattad kurva vilket det inte blir om man fortsätter att leva som vanligt.

Intressant ordval. Personligen skulle jag inte kalla det för "bra gardering" när man släpper igenom 40% (dom asymptomatiska smittspridarna)...

Tycker du att en bensintank som läcker 40% av bränslet är en bra bensintank också?

Vilken säregen liten låtsasvärld du måste leva i.
Citera
2020-12-24, 00:36
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är säkert goda råd för den som arbetar i sjukhusmiljö.

För flertalet här ser behovet annorlunda ut.
Kontaminerade munskydd är kontaminerade oavsett om du befinner dig på sjukhus eller i mataffären...
Citera
2020-12-24, 00:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Om nu inte vaccinet biter och man inte blir immun mot mutationerna om man haft sjukdomen vad fan innebär det i praktiken? Viruset kommer fortsätta att mutera tills det har tagit kål på hela jordens befolkning eller vadå?

Bra fråga.. Flertalet av dom nu aktuella vaccinera sägs dock kunna modifieras både snabbt och relativt "enkelt" för uppkommna mutationer. Det inger trotts allt hopp.

I annat fall skulle detta satans-viruset över tid mala med mänskligheten.
Citera
2020-12-24, 00:42
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Intressant ordval. Personligen skulle jag inte kalla det för "bra gardering" när man släpper igenom 40% (dom asymptomatiska smittspridarna)...

Tycker du att en bensintank som läcker 40% av bränslet är en bra bensintank också?

Vilken säregen liten låtsasvärld du måste leva i.

Du löper mellan 30-50 % att smittas om någon har aktiv infektion i det hushåll du bor, den högre siffran är om du delar säng med den sjuka . Alltså förstår du kanske hur viktigt det är att hålla avstånd i offentliga sammanhang
Citera
2020-12-24, 00:49
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Du löper mellan 30-50 % att smittas om någon har aktiv infektion i det hushåll du bor, den högre siffran är om du delar säng med den sjuka . Alltså förstår du kanske hur viktigt det är att hålla avstånd i offentliga sammanhang

Jodå. Självklart förstår jag det.

Förstår du att det i praktiken är omöjligt för större delen av befolkningen?

FoHM gjorde inte det...
FoHM trodde det fanns stora hamsterbollar som befolkningen kunde hoppa in i och rulla fram i.
FoHM gav en helt verklighetsfrånvänd rekommendation.

I klass med att säga åt en tjockis att äta mindre. Lycka till med det...
Citera
2020-12-24, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Bra fråga.. Flertalet av dom nu aktuella vaccinera sägs dock kunna modifieras både snabbt och relativt "enkelt" för uppkommna mutationer. Det inger trotts allt hopp.

I annat fall skulle detta satans-viruset över tid mala med mänskligheten.

Man får också tänka på att inget virus tjänar på att döda sin värd. Viruset jublar över att det lyckas etablera sig så väl bland människor men tjänar ju inget på att döda oss. Det vill väl helst mutera sig till ett stadie av symbios med oss.
Citera
2020-12-24, 00:54
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Eloge till Frankrike hur de hanterar corona:

https://www.expressen.se/nyheter/frankrikes-effektiva-metod-svenska-karin-forvanad-/

Men naturligtvis tror svensken som aldrig hade rört sig utanför riket att här fungerar sjukvården bäst...
Citat:
Försäkringskassan ringde dagen därpå
Tolv timmar senare fick hon besked om att hon var smittad.
Dagen därpå ringde motsvarigheten till Försäkringskassan i Frankrike.
– De ville ha namn på dem jag varit i kontakt med och frågade om jag hade tillgång till husläkare. De frågade också om jag behövde intyg till arbetsgivare samt sa att de skulle skicka munskydd hem till mig. De är väldigt noggranna med ”contact tracing” här, säger Karin Olsson Piscart till Expressen.
Skulle man ens kunna räkna med en sån attityd från vår försäkringskassa? Här är det snarare som att man betraktar sjuka som om att de simulerar.
Sverige har en hel del att lära från andra länder ...
Citera
2020-12-24, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa

Jag börjar tro att jag är någon slags supermänniska, om man skall lita på dessa siffror (finns ingen källa, vanligt förekommande numera, så jag väljer att ta det med en nypa salt.)

Har bott med 2 familjemedlemmar med aktiv covid utan att bli smittad. Har umgåtts med grannar över en helg vilka insjuknade kort efteråt, 2-3 dagar. Har i jobbsammanhang stött på personer som varit smittade och uppvisat positivt test dagar efter vi setts. 70% av min släkt som jag träffar hyfsat regelbundet (för att vara svensk, inga södertäljefasoner här) har varit smittade och det verkar som det snart bara är jag kvar.
Antingen biter viruset helt enkelt inte på mig eller så har jag haft en jävla tur helt enkelt!

EDIT: Kan tillägga att jag både tagit test för aktiv smitta vilket visade negativt, samt antikroppstest både i somras och nu i vinter som var negativt.
Citera
2020-12-24, 01:00
Avslutad
Enligt SCB har det totalt sett varit 79 627 dödsfall fram till sista oktober. Man har därefter rapporterat 8 088 dödsfall i November = 87 771 dödsfall fram till sista november.

Hur December slutar vet vi såklart inte än. Men om man utgår ifrån tidigare December mellan år 2010-2019 så har det legat mellan 7 896 - 8 602 dödsfall.

Utgår man från tidigare December är vi då uppe i: 95 667 - 96 373 dödsfall.

”Men befolkningen ökar ju”. Ja, men vad vill ni ha sagt med det redan här då? Att dödsfallen blir fler för att befolkningen ökar eller vad? Då får vi väl lägga till ännu fler dödsfall då :-) Men ni får göra egna uträkningar om det inte duger.

I December har det hur som helst rapporterats cirka 1450 dödsfall i samband med Covid-19.

Om man utgår ifrån nivåerna tidigare December och det vi vet fram till November, och även säger att det blir ytterligare 1450 dödsfall på detta = 97 117 - 97 823 dödsfall.

Jag skulle utifrån det vi vet nu säga att det blir som minst så många dödsfall, och då har vi ytterligare 8 dagar kvar av månaden. Där det i snitt har rapporterats nästan 450 dödsfall/vecka hitills.

Allt under 95 000 - 96 000 dödsfall är helt osannolikt vid det här laget. För det är ju som sagt redan uppe i 87 771 dödsfall fram till sista november.

Då saknas endast 7 229 dödsfall för att komma upp i 95 000 dödsfall... Och det har inte ens legat under 7 800 en enda gång i December på årtionden, så varför skulle det plötsligt bli rekordfå dödsfall!? Nä helt orimligt.

Och befolkningsökningen gör det inte direkt mer sannolikt att det blir färre dödsfall än vanligt.

Jag tror nånstans mellan 97 000 - 100
000 baserat på ovanstående siffror.

Sannolikt högre i antal än tidigare rekordåret 1993 på 97 008 dödsfall. Innan dess är rekordet 104 000 dödsfall 1918 (Under Spanska sjukan)

Allt som behövs för att det ska bli fler än 97 000 dödsfall är att December 2020 blir som en genomsnittlig månad fast med en överdödlighet som innebär ytterligare minst 1500 dödsfall.

Eftersom dödstalen för 1993 ofta har nämnts utan att man räknat per invånare själv så antar jag att man har sett det som omöjligt med fler än så även i absoluta tal.

Vad många även glömmer att nämna gällande 1993 är att det ”normala” var att tusentals fler människor avled på 90-talet. 1990-1992 låg dödstalen på över 94 000 - 95 000 dödsfall och inte 88 000 - 92 000 dödsfall. Som handlar om senaste 15 åren.

De högre dödstalen pga andra sjukdomar betyder att det snarare är svårare att komma upp i 97 000 dödsfall idag än det var på 90-talet.

Fler dog ju redan innan i andra sjukdomar 1993... Högre dödstal var det normala då och man jämför i regel inte överdödlighet med årtal 27 år in i framtiden. Pga högre dödstal så hade en pandemi därför sannolikt resulterat i ännu fler dödsfall på 90-talet än idag.

För trots en ökande befolkning har inte dödsfallen utvecklats i takt med befolkningen, utan precis tvärtom så har det minskat hur man än räknar.
Citera
2020-12-24, 01:00
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Jodå. Självklart förstår jag det.

Förstår du att det i praktiken är omöjligt för större delen av befolkningen?

FoHM gjorde inte det...
FoHM trodde det fanns stora hamsterbollar som befolkningen kunde hoppa in i och rulla fram i.
FoHM gav en helt verklighetsfrånvänd rekommendation.

I klass med att säga åt en tjockis att äta mindre. Lycka till med det...

Varför skylla ansvaret på andra? Repost nedan. Klart som fansen inga myndigheter är prickfria.

Men den här pandemin har visat vad många är först och främst, egoister och självcentrerade. ”Jag måste bara träffas för att fika, vi ska bara ha lite glöggmys, det är så tråkigt att inte få umgås med sina vänner. Vi är inte riskgrupp och vi träffar inga i riskgrupp.” Vad är det som är så jävla svårt att förstå, om du inte är en del av lösningen är du en del av problemet! Det här förekommer givetvis hos alla människor oavsett hur man röstar, det förstår jag också men folks plakatpolitik lyser tydligt rätt igenom nu iaf.
Och vi ni vad som är tråkigt?
ATT DÖ!
Citera
2020-12-24, 01:02
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Jag börjar tro att jag är någon slags supermänniska, om man skall lita på dessa siffror (finns ingen källa, vanligt förekommande numera, så jag väljer att ta det med en nypa salt.)

Har bott med 2 familjemedlemmar med aktiv covid utan att bli smittad. Har umgåtts med grannar över en helg vilka insjuknade kort efteråt, 2-3 dagar. Har i jobbsammanhang stött på personer som varit smittade och uppvisat positivt test dagar efter vi setts. 70% av min släkt som jag träffar hyfsat regelbundet (för att vara svensk, inga södertäljefasoner här) har varit smittade och det verkar som det snart bara är jag kvar.
Antingen biter viruset helt enkelt inte på mig eller så har jag haft en jävla tur helt enkelt!

EDIT: Kan tillägga att jag både tagit test för aktiv smitta vilket visade negativt, samt antikroppstest både i somras och nu i vinter som var negativt.

Ganska vanligt fast skönt för dig. Jag har flera anställda som haft sjuka i familjen utan att övriga i familjen smittats .
Citera
2020-12-24, 01:08
Medlem
[quote=sjelvefan|bla.[/QUOTE]

Men lol på er som håller på och drar statistik om dödsfall ut röven för att påvisa några som helst slutsatser om året 2020.
Fattar ni inte hur lång tid framöver det kommer bli förhöjda dödstal pga folk som inte vågade kolla upp en knöl i bröstet, ett konstigt födelsemärke som blöder eller att urinen är rosafärgad?
Man kan bevisa vad som helst med siffror men bara för att det inte går att påvisa stor överdödlighet 2020 innebär det inte automatiskt att COVID-19 inte ställer till med ofantliga problem och dödsfall, oavsett om det är direkta eller indirekta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in