Citat:
Ursprungligen postat av
Flugpappa
Du löper mellan 30-50 % att smittas om någon har aktiv infektion i det hushåll du bor, den högre siffran är om du delar säng med den sjuka . Alltså förstår du kanske hur viktigt det är att hålla avstånd i offentliga sammanhang
Jag börjar tro att jag är någon slags supermänniska, om man skall lita på dessa siffror (finns ingen källa, vanligt förekommande numera, så jag väljer att ta det med en nypa salt.)
Har bott med 2 familjemedlemmar med aktiv covid utan att bli smittad. Har umgåtts med grannar över en helg vilka insjuknade kort efteråt, 2-3 dagar. Har i jobbsammanhang stött på personer som varit smittade och uppvisat positivt test dagar efter vi setts. 70% av min släkt som jag träffar hyfsat regelbundet (för att vara svensk, inga södertäljefasoner här) har varit smittade och det verkar som det snart bara är jag kvar.
Antingen biter viruset helt enkelt inte på mig eller så har jag haft en jävla tur helt enkelt!
EDIT: Kan tillägga att jag både tagit test för aktiv smitta vilket visade negativt, samt antikroppstest både i somras och nu i vinter som var negativt.