2020-12-19, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Allvarligt ?

Så för att komma under det gamla 1, så ska vi på 1/1,7, alltså 0,58 ?

Ja, om de menar det de säger, att det smittar 70% mrr. Dvs, detta blir katastrof.

Om R höjs "bara" med 0,4 som vissa säger så är även det katastrof.
Citera
2020-12-19, 18:46
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Min vän har nu konstaterat Corona

Enda symtom är tappt lukt/smak

Hon har kanske en mild variant av Corona? Kanske därför vissa blir svin sjuka och andra inte

Borde man åka dit och ta en kyss? Så jag får en mild Corona variant ? Och skyddad ett tag mot aggressivare Corona ?

När man tappat lukt och smak har viruset nått hjärnan. Alla drabbas vi olika. Du ska inte åka dit. Sprid ej viruset vidare.
Citera
2020-12-19, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
En fråga som länge har förbryllat mig. Hoppas någon här kan svara på detta.

Andelen smittade i Sverige är 367 120

Är detta UNIKA enskilda personer eller är detta positiva prover?

Om Kalle testar sig 1 december positiv och sen 10 december positivt igen - räknas detta då som 1 fall eller 2 fall?

Är det 367.120 Covid-smittade unika människor eller positiva fall? Vet någon klok människa detta?

Vet någon?
Citera
2020-12-19, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag tror också att regeringen kommer använda sig av lagen så fort den är på plats. Vet inte med lockdown men däremot har ju både statsministern och Hallengren aviserat att de tänker stänga ned köpcentrum om trängseln inte minskar nu när de senaste restriktionerna börjar.
Lagförslaget som gått på remiss och som de hoppas baxa igenom under julen har inget om rörelseföbud eller förbud rörande aktiviteter i hem. Så de kan inte införa utegångsförbud, restriktioner på hur du får röra dig (mer än stänga allmänna platser som torg och parker), förbjuda dig att åka till andra regioner, de kan inte införa förbud mot hur många besökare du får ha i din bostad och liknande. De kan införa begränsningar eller stoppa tåg och bussar men inte dig från att köra, cykla, båta, gå. Alltså kan de inte införa någon lockdown. De närmaste de kan komma är att stänga butiker, restauranger och införs begränsningar i kollektivtrafiken.
Citera
2020-12-19, 18:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Min vän har nu konstaterat Corona

Enda symtom är tappt lukt/smak

Hon har kanske en mild variant av Corona? Kanske därför vissa blir svin sjuka och andra inte

Borde man åka dit och ta en kyss? Så jag får en mild Corona variant ? Och skyddad ett tag mot aggressivare Corona ?
Lek inte med döden är mitt råd.
Citera
2020-12-19, 18:52
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag tror också att regeringen kommer använda sig av lagen så fort den är på plats. Vet inte med lockdown men däremot har ju både statsministern och Hallengren aviserat att de tänker stänga ned köpcentrum om trängseln inte minskar nu när de senaste restriktionerna börjar.
Bedrövligt att det tar ett år innan de lyckas få ihop en lag som kan användas, inkompetenta nollor!

Tänk om betydligt värre drabbar oss, krig ex. då hade landet gått under på 2 veckor med denna sopregering.
Citera
2020-12-19, 18:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Lagförslaget som gått på remiss och som de hoppas baxa igenom under julen har inget om rörelseföbud eller förbud rörande aktiviteter i hem. Så de kan inte införa utegångsförbud, restriktioner på hur du får röra dig (mer än stänga allmänna platser som torg och parker), förbjuda dig att åka till andra regioner, de kan inte införa förbud mot hur många besökare du får ha i din bostad och liknande. De kan införa begränsningar eller stoppa tåg och bussar men inte dig från att köra, cykla, båta, gå. Alltså kan de inte införa någon lockdown. De närmaste de kan komma är att stänga butiker, restauranger och införs begränsningar i kollektivtrafiken.

Misstänkte nästan att lagen inte omfattar rörelsefriheten. Om de stänger allt utom ICA och Apoteket så blir det dock i princip en indirekt lockdown: Vi får röra oss utanför hemmet men det finns inget att göra.
Citera
2020-12-19, 18:53
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
En fråga som länge har förbryllat mig. Hoppas någon här kan svara på detta.

Andelen smittade i Sverige är 367 120

Är detta UNIKA enskilda personer eller är detta positiva prover?

Om Kalle testar sig 1 december positiv och sen 10 december positivt igen - räknas detta då som 1 fall eller 2 fall?

Är det 367.120 Covid-smittade unika människor eller positiva fall? Vet någon klok människa detta?

Till att börja med så är andel en kvot.

Vad du skriver om är antalet bekräftat smittade.
Citera
2020-12-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Rapport 1800 tog inte upp nyheten om utvecklingen i England. Få se om det kommer i 1930 sändningen. Det vore intressant med kommentarer från Svenska experter. Tex så har Fredrik Elgh förordat lockdown
redan före den här veckan.

Idiotiska medicinare har krävt full nedstängning sedan mars. Det är inte så förvånande. Det finns en grupp läkare som är rätt okunniga utanför medicinska frågor och som i sin arrogans tror att vården är det enda som är riktigt viktigt i samhället. Jag börjar förstå varför läkarnas status sjunkit under en tid. Det är allt fler läkare som saknar känsla för samhället de ska tjäna.

Miserabla Storbritannien är inget exempelland att följa. Skrattretande att kräva inställd jul. Det är total galenskap. Helt utan historiska proportioner.
Citera
2020-12-19, 18:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Bedrövligt att det tar ett år innan de lyckas få ihop en lag som kan användas, inkompetenta nollor!

Tänk om betydligt värre drabbar oss, krig ex. då hade landet gått under på 2 veckor med denna sopregering.

Ja, det har ju visat sig att det är ett problem att vi bara har lagar för krig men inga lagar för kriser i stil med en pandemi. Får hoppas att alla tar eget ansvar för att motverka smittspridningen till dess att vi får lag på plats.
Citera
2020-12-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Troligtvis inte, men det är väl just det som undersöks just nu..
Teoretiskt sett är det inte så troligt att antikroppar och T-celler inte skulle känna igen viruset eftersom de receptorbindande strukturerna i de båda varianterna lär vara lika. Vore de inte det skulle det nya viruset inte kunna infektera de smittade.
Citera
2020-12-19, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Till att börja med så är andel en kvot.

Vad du skriver om är antalet bekräftat smittade.

Fast det blir väl andelen då långt ifrån alla som smittats har fått det bekräftat.

Detta är ju andelen utav totala antalet smittade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in