2020-12-19, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det finns flera varianter av corona. Immunförsvaret kanske bara känner igen en variant? Därför kan man bli sjuk igen - precis som vid andra förkylningsvirus?

Omöjligt då är vaccinet helt meningslöst
Citera
2020-12-19, 18:26
Bannlyst
Min vän har nu konstaterat Corona

Enda symtom är tappt lukt/smak

Hon har kanske en mild variant av Corona? Kanske därför vissa blir svin sjuka och andra inte

Borde man åka dit och ta en kyss? Så jag får en mild Corona variant ? Och skyddad ett tag mot aggressivare Corona ?
Citera
2020-12-19, 18:27
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nya virusvarianten är 70% mer smittsam enligt Johnson. Inga bevis på att varianten ger vare sig svårare eller lindrigare sjukdom. Inga bevis på att vaccinets effekt kommer att minska. Den nya varianten står än så länge inte för huvuddelen av smittspridningen i sydöstra UK.

Hur yttrar sig 70% mer smittsamhet i praktiken? Får inte ihop det. Redan nu är det ju stor risk att smittas.. så 7 ggr större risk är för stort att greppa för mig som redan är extremt försiktig
Citera
2020-12-19, 18:28
Medlem
Jag tror vi måste bita ihop Januari ut. Sen vänder det.

I början på februari så lär 500.000 svenskar haft Covid och är därmed med antikroppar. Mer eller mindre.

Vi kommer att ha hunnit vaccinera dom 100.000 mest sköra 70+:arna.

Våren är på ingång bakom hörnet i och dagarna blir längre. Vi vistas ute mer.

Så bara till att hålla ut hela januari sen är jag övertygad om att vi kommer vara på rätt köl!
Citera
2020-12-19, 18:28
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm

Det finns iofs mängder av varianter av viruset. Orsaken till varför Asien och Kina har drabbats så milt är ju att den mutation som satte fart på smittspridningen i Europa inte har spridits i Kina. Vaccinet riktar dock in sig på delar av viruset som inte är lika känsliga för mutationer. Om folk blir lättare smittade av andra varianter av viruset trots att de redan varit sjuka är väl lite oklart.
Citera
2020-12-19, 18:29
Medlem
Citat:

Men om man haft "vanliga" Coronan och har antikroppar - kan man då en vecka senare få den här nya muterade Coronan som nu sprids i England?
Citera
2020-12-19, 18:31
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Hur yttrar sig 70% mer smittsamhet i praktiken? Får inte ihop det. Redan nu är det ju stor risk att smittas.. så 7 ggr större risk är för stort att greppa för mig som redan är extremt försiktig

Ingen aning! 70% innebär väl iofs inte 7 ggr mer. För mig räcker det med att de säger att de ser en betydligt snabbare smittspridning med den nya varianten för att förstå hur allvarligt läget är. Det man hade kunnat hoppas på är ju att samtidigt som viruset blir mer smittsamt så blir det mindre farligt, men så verkar ju inte vara fallet. Inte farligare är ingen jättetröst om risken att bli smittad ökar dramatiskt.
Senast redigerad av fernebo 2020-12-19 kl. 18:34.
Citera
2020-12-19, 18:31
Medlem
Citat:
Hur får du 70% mer smittsamhet att bli 7ggr?

70% mer innebär allts 1,7ggr så mycket, dvs nästan dubbelt så smittsam. Se det som att om vi ligger på R=1,1 just nu så får vi istället R=1,87.

Så mycket högre smittsamhet skulle bli en ren KATASTROF
Citera
2020-12-19, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Men om man haft "vanliga" Coronan och har antikroppar - kan man då en vecka senare få den här nya muterade Coronan som nu sprids i England?

Troligtvis inte, men det är väl just det som undersöks just nu..
Citera
2020-12-19, 18:33
Medlem
Citat:
Det är tur då att det endast är 0.7 gånger mer smittsamt.
Citera
2020-12-19, 18:33
Medlem
Citat:
Min vän har nu konstaterat Corona

Enda symtom är tappt lukt/smak

Hon har kanske en mild variant av Corona? Kanske därför vissa blir svin sjuka och andra inte

Borde man åka dit och ta en kyss? Så jag får en mild Corona variant ? Och skyddad ett tag mot aggressivare Corona ?

NEJ
Citera
2020-12-19, 18:34
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hur får du 70% mer smittsamhet att bli 7ggr?

70% mer innebär allts 1,7ggr så mycket, dvs nästan dubbelt så smittsam. Se det som att om vi ligger på R=1,1 just nu så får vi istället R=1,87.

Så mycket högre smittsamhet skulle bli en ren KATASTROF

Samtidigt sas det att R ökar med 0,4 med den nya varianten. Jag vet inte vad R-värdet är i UK just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in