2020-12-19, 18:35
Medlem
En fråga som länge har förbryllat mig. Hoppas någon här kan svara på detta.

Andelen smittade i Sverige är 367 120

Är detta UNIKA enskilda personer eller är detta positiva prover?

Om Kalle testar sig 1 december positiv och sen 10 december positivt igen - räknas detta då som 1 fall eller 2 fall?

Är det 367.120 Covid-smittade unika människor eller positiva fall? Vet någon klok människa detta?
Citera
2020-12-19, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Samtidigt sas det att R ökar med 0,4 med den nya varianten. Jag vet inte vad R-värdet är i UK just nu.

≈ 1.3
Citera
2020-12-19, 18:38
Medlem
So here we go again. känns som en Déjà vu från Februari, vi har nu i praktiken ett nytt virus , vaccinet riskera vara verkningslöst, mardrömmen tar aldrig slut.
Citera
2020-12-19, 18:39
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Borde ha upptäckts i så fall. Jag tror att smittspridningen sker fullt tillräckligt lätt redan som det är, men den nya varianten kommer inte kunna bemötas med vanliga åtgärder alls. Om varianten är 70% mer smittsam så står både vården och samhället inför rena katastrofen.

Frågan är vad 70% mer smittsamt innebär? Kan den flyga längre? Krävs det mindre volym för att smitta? Mycket som är oklart.
Citera
2020-12-19, 18:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ja de stänger i princip ner totalt nu och det beror på den mycket snabba ökningen av den nya varianten. Sjukhusinläggningarna har i de områden där den nya varianten sprids ökat med över 30%.

Det är illa, men vårdtiderna har också halverats sedan i våras. Vi får hoppas att vi kommer igång med vaccinering på bred front snarast möjligt.
Citera
Medlem
Min sambo hade konstaterad Corona för ca en månad sedan, och jag klarade mig mirakulöst undan trots att vi hållit oss i karantän tillsammans. När hon var som sjukast (hade rinnsnuva och lite hosta) spelade vi kort och jag höll således i hennes snoriga kort.

Det finns inte en CHANS att jag inte haft kontakt med viruset under denna period, men jag har testat negativt både på covid och antikroppstest. Vad tror ni detta kan bero på?

Julen 2019 var jag jäkligt risig och min astma kickade igång som aldrig förr. Var tvungen att stå upp mitt i natten för att det kändes som det satt en sumobrottare på mitt bröst. Hade då jobbat med influgna kineser (Peking) i ca en månads tid. Kan jag ha T-celler sedan dess eller vad är det frågan om? Hälften av min släkt har haft det nu men jag har klarat mig trots att det funnits i mitt hem.
Citera
Medlem
Rapport 1800 tog inte upp nyheten om utvecklingen i England. Få se om det kommer i 1930 sändningen. Det vore intressant med kommentarer från Svenska experter. Tex så har Fredrik Elgh förordat lockdown
redan före den här veckan.
Citera
2020-12-19, 18:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hur får du 70% mer smittsamhet att bli 7ggr?

70% mer innebär allts 1,7ggr så mycket, dvs nästan dubbelt så smittsam. Se det som att om vi ligger på R=1,1 just nu så får vi istället R=1,87.

Så mycket högre smittsamhet skulle bli en ren KATASTROF

Allvarligt ?

Så för att komma under det gamla 1, så ska vi på 1/1,7, alltså 0,58 ?
Citera
2020-12-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Han är så nonchalant. I veckan sa han på frågan om varför inte de inresta till oss får åtminstone ta PCR test, att vi har så hög smittspridning så den lilla del som kommer in från andra länder är marginell.
Marginell är förresten ett ord han ofta använder. Var på corona special, någon som fråga.

Han visste ju detta och förresten är vi ju inte helt säkra på att vi har kolla på våra minkar, då sidan uppdaterades 12 november.

https://www.sva.se/djurhalsa/smittlage/overvakning-av-sars-cov-2-hos-mink/

Usch detta är inte bra. Man får lita på att Danmark har koll och de har inte gjort några uttalanden än.

Der er fundet 9 tilfælde i Danmark og vi analyserer omkring 5000 positive pcr-prøver pr uge.

3 af de smittede er fra samme adresse i Nordjylland, hvor cluster5 opstod, men ellers er der ikke noget der tyder på forbindelse til mink. UK var også hurtige til at indføre rejserestriktioner til/fra DK.

"I Danmark er der mellem den 14. november og den 3. december blevet påvist 9 tilfælde af N501Y. Heraf 6 i Storkøbenhavn og 3 i Nordjylland på samme adresse.

De smittede er fra 2 til 61 år, i gennemsnit 35 år. Der er tale om 7 kvinder og 2 mænd. Det undersøges lige nu, hvorledes disse personer hænger sammen, og N501Y-virusstammen følges meget tæt."

Jeg tror der vil blive fundet en del mutationer i UK og DK fordi der bliver foretaget mange analyser.

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/ny-covid-virusstamme-i-england
Citera
2020-12-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Allvarligt ?

Så för att komma under det gamla 1, så ska vi på 1/1,7, alltså 0,58 ?

Tur att GB är en ö så de kan stänga flyg till/från.
För det lär ju hända hahahhaha
Citera
2020-12-19, 18:43
Avstängd
Citat:
Ja jag tror att en total lockdown i Sverige närmar sig med stormsteg. Enda anledningen till varför lagen skyndas på är att de vill använda den. Och enda anledningen till en ny lag är att de inte kan genomföra en lockdown med nuvarande lagar.

Så otroligt deprimerande att vi skulle drabbas så hårt!

Jag tror också att regeringen kommer använda sig av lagen så fort den är på plats. Vet inte med lockdown men däremot har ju både statsministern och Hallengren aviserat att de tänker stänga ned köpcentrum om trängseln inte minskar nu när de senaste restriktionerna börjar.
Citera
2020-12-19, 18:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakim84
Det känns som att det är mycket oklart om dessa nyutvecklade vaccin verkligen är effektiva mot alla mutationer och variationer av Covid-19.
Men samtidigt kan jag förstå att detta område inte belyses från media och regeringars sida, då sådan information kan minska folkets motivation att ta vaccinet med den risk för biverkningar som denna ev kan medföra.
Själv är just detta den stora anledningen till att jag inte är så sugen på att ta vaccinet.
Skulle jag däremot vara 100% säker på att vaccinet hjälper mot alla tänkbara covid-19 så skulle jag sannolikt vaccinera mig. Hur tänker ni andra här?
Misstänker att du tänkt länge på denna fråga eftersom det är några år sedan du reggade dig och sedan inte gjort några inlägg på 13 år. 😉

Det är helt naturligt att ingen belyser problem som inte finns.

Vaccin ger nästan aldrig 100 % skydd så jag tycker inte det finns någon anledning att inte vaccinera sig för att man själv har en idé om att vaccinet kanske inte kommer att skydda mot någon ev. mutation.

Det tänket är lite som att alltid låta bli att använda säkerhetsbälte i alla fordon för att det finns enstaka bilar med så dåligt krockskydd så att man blir allvarligt skadad vid en kollision även om man använder säkerhetsbälte.
Senast redigerad av Surtruten 2020-12-19 kl. 19:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in