2020-02-28, 16:31
Medlem
okok1s avatar
Sa han torrhosta/feber är symptomen? Inge snuva?
Citera
2020-02-28, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Har man inte sagt ÅR innan? De första vaccinen vågar iaf inte jag ta....
Nja tolv till arton månader säger de flesta experter på vaccin.
Citera
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.18.20024539v2

Citat:
Gaohong Sheng et al.[22] have shown that viral infection could increase the risk of pulmonary fibrosis. Xie et al.[23] found that 45% of patients showed signs of pulmonary fibrosis within one month after being infected with SARS-CoV. Hui et al.[24] revealed that 36% and 30% of patients infected with SARS-CoV developed pulmonary fibrosis 3 and 6 months after infection. These studies consistently suggest that pulmonary fibrosis will become one of the serious complications in patients with 2019-nCoV infection. How to prevent and reduce the occurrence of pulmonary fibrosis in patients with 2019-nCoV infection are urgent problems for medical workers in the treatment of 2019-nCoV.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pulmonary_fibrosis
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Det är inte så enkelt att du bara kan ta en flaska syrgas med mask och rocka på. Du bör se det som ett läkemedel, där koncentrationen och flödet måste stämma för att ge effekt. Det ska varken vara för mycket eller för lite. Utrustningen som används på sjukhus är anpassad för att göra just detta samtidigt som andra instrument kan visa syremängden i blodet, blodprov kan visa blodgaser osv.

Att bara köpa syrgas ser jag i så fall mer som en nödlösning för att eventuellt klara en transport mot sjukhuset eller för att möta upp en ambulans. Att köpa sig lite extra tid, men knappast som långsiktig lösning för mer än timmar. Men som sagt, jag har noll högskolepoäng och kan mycket väl vara ute och cykla.

Man kan som sagt ha behandling med syrgas i hemmet, men då har läkare ordinerat detta och du får hjälp med det som behövs i form av utrustning och program för när olika saker ska göras. Jag tror detta är rätt väg att gå om du känner dig orolig. Prata åtminstone med en läkare först så kan du säkert få en massa argument den vägen som inte jag kan.

Du har nog helt rätt, det är inte bara att börja andas in. Det skall vara ett noggrant utprövat flöde. Absolut ingen får röka, inte ha levande ljus t ex
Jag skulle aldrig våga testa mig fram, mycket bättre att kontakta sin läkare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Har man inte sagt ÅR innan? De första vaccinen vågar iaf inte jag ta....

Nej, de har sagt att de inte vet.

Väldigt bra presser från WHO nu, oerhört bra av Tetris. Rimligt, välgrundat.

Kommer använda dagens svar och info till alla som försöker hyupea upp allt nu.
Citera
2020-02-28, 16:33
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ja, det är hysteri så som du beskriver det.

Det har aldrig rapporterats "0 döda, oj, vi menar 8 döda, nej alltså 17 döda."

http://www.rai.it
Men din tomte. Under 24 h gick Italien från 0 till 8, och på ett dygn från 8 till 17 dödsfall.
Citera
2020-02-28, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Sa han torrhosta/feber är symptomen? Inge snuva?

Ja

FEBER och torrhosta kommer först, INTE EN SNUVIG NÄSA.

Och det kan ju verkligen förklara att oflk inte känner symtom men smittat folk. Har man lätt feber kan det tas för lite trötthet, har man lite torrhosta som inte är "hela tiden" hostar man kanske bara till lite.
Citera
2020-02-28, 16:35
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elac
Näringslivet? Det finns fullt tillräckligt med protein och kolhydrat för att jag ska orka sitta i soffan och rida ut stormen. Jag kommer inte gå utanför dörren om det väl smäller till så någon direkt energi behöver inte kroppen. Bara överleva.

Glöm inte att lagra vatten, du behöver helst 2-3 liter vatten/ dygn, också lätt att glömma en sådan skitsak som toapapper.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
WHO Trycker på källkritik, det är viktigt att inte panika.

Man smittar inte om man inte har symptom.

Första får man i regel FEBER och TORRHOSTA, INTE Snorighet/förkylning i sig.

lite vagt det där. men läst samma sak. plus huvudvärk. men jag kommer ihåg massa individer som hade exact dom symptomen så långt tillbax som sep okt 19.
å när man tittar närmare på febern så är det inte märkbar ökning,

hur som helst intressant,
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Italien locket på idag? Inga nya siffror?

Nä de gillar inte uppmärksamheten. Blir för mycket negativ publicitet typ. Såg det på BBC att de inte ville media skulle rapportera så mycket då det bara var så "liten" andel italienare som var drabbade...
Citera
2020-02-28, 16:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Den svenska hållningen är att man inte kommer göra ett skit för att begränsa smittspridningen. För mig står det i alla fall helt klart.

De kan inte sitta och prata om att samordna myndigheter, tillsätta utredningar, följa utvecklingen bla bla bla. Smittan står ju och och knackar på här och nu. Möjligen är det redan för sent, men bara möjligen. Det kan gå att begränsa om man agerar här och nu. Det är galet att inte ha någon slags screening eller karantän för inkommande resenärer utomlands. Fan - stäng skolor och arbetsplatser och svält ut viruset. Släpper vi bara in resenärer på det här viset är jag rädd att vi kommer ha total smittkaos i Sverige om 14-30 dagar. Då går inte att göra ett skit annat än att be till gudarna. Ingen ide att vända sig till vården i ett sådant läge, för det kommer inte finnas resurser.

Det här är ett samhällsfarligt hot.
Citera
2020-02-28, 16:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Inte ens Island klarar sig undan....

https://www.ruv.is/frett/fyrsta-tilfelli-covid-19-greint-a-islandi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto