2020-02-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Dina siffror innebär att minst 2 miljoner personer skulle dött i Kina, istället för rapporterade 3 000.

Du är inte trovärdig.
Han räknar med 2% dödlighet hos dem som måste uppsöka sjukhus, vilket kanske är ett rimligt värde i linje med kinesiska skattningar, även om dödligheten ännu inte är klargjord. 12 800 döda på 3 200 000 smittade är nog lågt räknat, då många kommer att dö av utebliven sjukvård av andra orsaker än Wuhan-sjukan.

Om det nu blir 3 200 000 smittade i Sverige.
Citera
2020-02-25, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rojroj54
Ni eldar upp varandra. Jag är hemkommen från Kina (i närheten av Wuhan) området, jag var en av de svenskar som åkte hem 8e februari. Min flickvän bor i Kina och är en av de bekräftade fallen samt att våra vänner har varit sjuka. Tro det eller ej, men så farligt är det faktiskt inte. Min flickvän beskriver sjukdomen som en typisk influensa likaså våra vänner.
Tackar för vitpillret !
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Själv känner jag många som blivit sjuka i influensan genom åren men INGEN som blivit träffad av blixten, nog får det finnas lite proportioner i diskussionen innan du bestämmer dig för hur andra ”tänker”?

För övrigt är det ett intressant fenomen att helt släppa det egna livet för att klänga sig fast vid andra människor för att nästan maniskt försöka övertyga dem om att ”allt är lugnt”. Om det vore så lugnt skulle t ex du ha annat för dig än att sitta här och jiddra om andras rädsla. Nästan så att man börjar ana att det här är ditt sätt att bearbeta den egna rädslan? Eller?

Nja, allt är väl inte lugnt i influensatider, jag spritar händerna lite extra och tänker på att inte ha händerna vid ansiktet i onödan etc.

Men jag vidtar inte extrema åtgärder som curlade 90-talister häromkring gör. Folk som blir livrädda vid tanken på att de skulle tvingas lag mat själva hemma etc.

Och apropå blixten, det var ett svar till en rädd person som konstaterade att om hen dog, var dödligheten en för just hen 100%. Vad svarar man på det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Inga smittade i Israel?
2 stycken
Citera
2020-02-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Det känns som att det mörkas en del. Tex. så har de ju inte givit någon mer information om Jönköpingskvinnan. Vi vet inte om hon blivit utskriven än. Vidare så får vi ingen information om vad regeringen gjort för att inta beredskap annat än att "det är chill".
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Just det har inte mörkats. Det beror på att patienten begärt sekretess och inte heller vill medverka i intervjuer.
Sant, jag kanske överdrev lite.
Citera
2020-02-25, 22:59
Medlem
Citat:
Dina siffror innebär att minst 2 miljoner personer skulle dött i Kina, istället för rapporterade 3 000.

Du är inte trovärdig.
Lugn, det var en teoretisk beräkningsmodell.
Citera
2020-02-25, 23:00
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ytterligare en person (kvinna) har avlidit i Italien enligt La Republica:
https://www.repubblica.it/cronaca/2020/02/22/news/coronavirus_in_italia_i_19_sbarcati_dalla_diamond_ princess_in_giappone-249225700/?ref=RHPPTP-BH-I249215369-C12-P1-S1.12-T1

En 75 årig kvinna. Alla 11 döda av coronaviruset i italien har varit över 70 år gamla utom 38 åringen, som möjligen hade nån form av tidigare sjukdomsproblematik.
Citera
2020-02-25, 23:01
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Talade precis med en vän i Turin/Italien.
Berättade att situationen ändrades på bara några timmar.
All mat i affärerna tog slut. Inga folk var på gatorna.

Ok, nu laddar jag upp med ris, konserver, toalettpapper och whisky till familjen.
Man skall inte underskatta folks panik när Sverige får sina första dödsfall. Vilket vi kommer få inom bara några dagar nu.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-02-25 kl. 23:03.
Citera
2020-02-25, 23:01
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
En 75 årig kvinna. Alla 11 döda av coronaviruset i italien har varit över 70 år gamla utom 38 åringen, som möjligen hade nån form av tidigare sjukdomsproblematik.
Dog 38-åringen? Har inte riktigt hängt med i utvecklingen i Italien.
Citera
2020-02-25, 23:02
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Och apropå blixten, det var ett svar till en rädd person som konstaterade att om hen dog, var dödligheten en för just hen 100%. Vad svarar man på det?
Behöver man svara på det? Corona är uppenbarligen ett problem just nu, vilket blixten inte är.
Citera
2020-02-25, 23:03
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Nja, allt är väl inte lugnt i influensatider, jag spritar händerna lite extra och tänker på att inte ha händerna vid ansiktet i onödan etc.

Men jag vidtar inte extrema åtgärder som curlade 90-talister häromkring gör. Folk som blir livrädda vid tanken på att de skulle tvingas lag mat själva hemma etc.

Du har problem med läsförståelsen. Jag skrev att jag är vaksam. Ditt hjärnspöke gjorde om det till rädd.Troligtvis för att du är det.
Senast redigerad av Lugnochro 2020-02-25 kl. 23:05.
Citera
2020-02-25, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Lösning vet jag inte men virus med hölje klarar inte uttorkning, det vet jag.

intressant om detta stämmer för att skapa vänligare miljöer, finns det någon länk du kan hjälpa till med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in