2020-02-28, 12:37
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Du menar, som en webbsida?

Nja, jag tänker mig att nyttja P4 som brukligt under en kris. Detta verkar dock inte klassas som en kris av staten.

FHM har faktiskt en webbsida med ett antal frågor och svar. Dock tas inte ”dumma” frågor upp som likväl kommer ställas till 1177 istället.

Staten kommer få kritik vad de än gör, beror bara på vem man frågar. Kan tycka att de ska gå all-in-China-mode och bekämpa spridningen på allvar. Medan andra jämför det med säsongsinfluensan och tycker att vi lugnt ska simma vidare i vardagen.
Citera
2020-02-28, 12:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Screening på flygplanen hjälper inte eftersom de endast tar tempen.

Vilka är "de"?

1. ÄVEN om de "endast skulle ta tempen", så skulle de få fast de smittade som redan har feber, vilket är bättre än att inte få fast några alls. Och det kan vara avgörande för smittspridningen i Sverige.

2. Man måste inte "endast ta tempen", man kan även studera personen och se om den har snuva, rinnande ögon, om den hostar o.s.v..

Men som jag skrev: det bästa hade varit att helt ställa in flyg från länder där smittan finns. Vi måste alltid vara så fina i kanten här, inte besvära någon - och det är kanske fina egenskaper, men inte när den egna befolkningens liv och hälsa står på spel!
Citera
2020-02-28, 12:38
Medlem
Ett samtal från en som undrade vart dom säljer "Skyddsmasker" för det är soperent på alla ställen.

Sa bara att men det där skyddar ju inte mot virus det skyddar andra om du själv är sjuk så det kan vara bra att ha ett om du själv är sjuk och vill gå och handla eller måste till vårdcetralen eller något. Däremot kan det vara bra att bunkra lättillagad mat för tre veckor eller något utifall alla som jobbar i affären är sjuk samtidigt eller att varor inte kommer fram.
Citera
2020-02-28, 12:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Jag talar om att en läkare stod på nyheterna på TV4 imorse och sa att det inte var någon risk att öppna arbetsplatsen med en personalstyrka på 700 pers där den smittade personen i Uppsala befunnit sig idag eftersom viruset inte kan överleva 24 timmar.

VET man det nu? Jag tänker att man omöjligt kan veta det, eftersom eländet muterar hela tiden. Det kan ha blivit levnadskraftigare.
Citera
2020-02-28, 12:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Och var finns beläggen för detta? Din spekulationer är ointressanta. Finns det data som bevisar det?

Det är ganska många typer av infektioner som är tvåfasiga. Det som är specifikt är att mängden antikroppar försvinner väldigt fort och kan alltså försvinna mellan faserna vilket gör att det blir svårare att se om det finns virus kvar. Det krävs då mer ingående dna-test vilket är väldigt dyrt och tidskrävande.

Vad man behöver mer information är framförallt om när smittorisken är hög. Är smittorisken högre vid t.ex. första och tredje veckan så behöver man ändra rekommendationer om sjukskrivning (normalt får man bara stanna hemma i max två veckor vilket gör att många återkommer till jobbet efter två veckor fast man ännu inte är frisk. För att få sjukskrivning längre tid krävs provtagning och intyg som försäkringskassan oftast inte godkänner). Vid isolering mer än två veckor så går man sjukpenning för denna tid.
Citera
2020-02-28, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innominata
Ja det gör jag faktiskt eftersom jag inte har någon sjukvårdsutbildning och aldrig haft influensa eller lunginflammation.

Läker lunginflammationen ut av sig själv? Hur kan man få lunginflammation av virus? Skicka efter antibiotika från ett UG nätapotek?

Antibiotika hjälper inte mot virus. Ibland ger man antibiotika ändå för att risken är hög för att man får en sekundär bakteriell lunginflammation men det hjälper inte mot coronan.
Citera
2020-02-28, 12:41
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innominata
Ja det gör jag faktiskt eftersom jag inte har någon sjukvårdsutbildning och aldrig haft influensa eller lunginflammation.

Läker lunginflammationen ut av sig själv? Hur kan man få lunginflammation av virus? Skicka efter antibiotika från ett UG nätapotek?
Antibiotika fungerar inte pa virus. Och du far en viral lunginflammation ac corona.
Vid vanlig influensa kan det bli en bakteriell lunginflammation som följd. Da biter förhoppningsvis antibiotika!
Citera
2020-02-28, 12:42
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
VET man det nu? Jag tänker att man omöjligt kan veta det, eftersom eländet muterar hela tiden. Det kan ha blivit levnadskraftigare.

Han har fel Kina rapportar mer än 24 timmar.
Citera
2020-02-28, 12:43
Medlem
Var det lika mycket rabalder vid svininfluensan och Sars?
Dök börserna lika mycket då?..
Citera
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimMaia
Cyniskt

Jag cynisk? I så fall missförstod du budskapet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Nästan tragikomiskt att denna tråd just nu känns som bästa källan till information, foliehattar, troll och dårfinkar till trots...

Här har du en betydligt bättre sammanfattning av läget än denna tråd, från norska Folkehelseinstituttet;

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/notater/2020/notat-om-risiko-og-respons-2020-02-25.pdf&ved=2ahUKEwi585qblfTnAhWd7KYKHUMNCDgQFjAAeg QIBRAC&usg=AOvVaw1zdA0lK8td5co8aXCNqzzM
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
BERLIN - There are almost 60 confirmed cases of coronavirus in Germany, a spokeswoman for the Health Ministry said on Friday, adding that number included people who were now healthy again.

Asked how many confirmed cases of coronavirus in Germany there were, she said: "At the moment in Germany we have almost 60 but it's a very dynamic situation, as we keep saying."

Källa REUTERS FEBRUARY 28, 2020 12:52
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in