2020-12-09, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
En kompromiss kan ju vara att bli långtidsarbetslös pga långtids-covid-19

Vi vet ännu inte långtidseffekterna av detta.
Förkortar det livet? Det vet vi inte, än.

Med både risk och impact okända är det befogat med stor försiktighet. En försiktighet som kan vara svindyr, som en lyxbilsförsäkring för en ungdom i en förort, men ack så nödvändig.
Jag menar bara att socioekonomiska effekter inte är blajblaj.

Vad skulle du själv välja?

1) Arbetslös och dålig ekonomi resten av livet.

2) Dö två år i förtid.
Citera
2020-12-09, 20:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Very sharp drop during the past 7 days in new Covid19 ICU admissions of age group 80+. Cases for that age group have been growing over the past weeks, so the disconnect is clear.

https://twitter.com/jocami_ca/status/1336672558087860225

Har dom börjat med att "behandla" våra äldre med morfin igen?

Är dom så korkade och tror att ingen kommer att mörka något?

Grafen är obehaglig.

Hårdare triage på gång? Är det fullt på IVA så kommer inte de äldsta in som har lägst sannolikhet för att dra nytta av behandlingen.

Så är väl ett tecken på att Sverige låtit smittan gå över gränsen när vi kan ge jämlik vård till alla.
Citera
2020-12-09, 20:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Precis!

Vi som har följt tråden från start har hört argumenten till leda.

Massvacvinering är för de sjuka och svagas skull, och det är bråttom. De som inte vaccinerar sig är egoister och saknar empati.

Helt plötsligt är det inte så akut, frågan är varför folk kovänder så tvärt. Jag kan inte se annat än att de som har ropat högst på ett vaccin för de svagas skull är hycklare, precis som jag har misstänkt hela tiden.

Min uppfattning är att det är samma klientel som har ropat på omedelbar lockdown sedan viruset blev känt, men nu är det inte aktuellt, vi har ett vaccin, dock väntar jag med att ta en dos tills det passar min utlandssemester.

Ja, om de anpassar sitt vaccineringstillfälle till utlandsresan så är de förstås egoister - men inte om de väljer att inte ta det, på grund av riskerna. Man måste ha rätt att värna sin egen kropp. Jag tror inte heller att de personer som pratar om utlandsresor, är samma grupp som ville ha lockdown och stängda gränser.

Personligen ser jag en stor skillnad mellan tillfälliga åtgärder som lockdown och utegångsförbud, som är jobbiga medan de varar men som man inte dör av - utan tvärtom är trygg ifrån allehanda sjukdomar och även annat elände under tiden. Och att låta spruta in något i sin kropp, som man inte vet riktigt vad det är eller vilka biverkningar eller långtidseffekter det kan ha. Ingen kan ju veta något om långtidsbiverkningarna, på något som bara testats i några månader - hur många testpersonerna än varit.
Citera
2020-12-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag menar bara att socioekonomiska effekter inte är blajblaj.

Vad skulle du själv välja?

1) Arbetslös och dålig ekonomi resten av livet.

2) Dö två år i förtid.
Ja det håller jag med om.

Det går ju att vara nöjd även med dålig ekonomi, men det finns ju helt klart scenarier som påverkar livskvalitén så mycket att jag kan tänka mig offra ett par år.
Citera
2020-12-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Du menar utplåna alla sina småföretag och orsaka ekonomisk depression, massarbetslöshet och bidragsberoende för all överskådlig framtid?

Jo visst, låter bra...

Trams, du är hjärntvättad.
Det skapades ingen depression när Kanada stängde ner Toronto för en vecka sen eller New York som stängdes ner.
Vad har du fått de här idéerna ifrån ?!
Det händer inte mycket med ekonomin. Det blir vara en sektor skifte.
Citera
2020-12-09, 20:22
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Du missförstår ironin i inlägget.

Jag var möjligen otydlig, men den fetade texten syftar inte på mig själv.

Tidigare var det bråttom, bråttom att stänga ner landet, och vaccinet skulle fram på stuberten, men nu kan vaccinivrarna tänka sig att vaccinera sig när det passar egot bäst, till exempel strax före nästa års höstresa även om de har möjlighet att få en dos till våren.

Ja, visst är det egoism, jag säger inte emot.

Sorry missförstod dig tidigare.
Citera
2020-12-09, 20:25
Medlem
Lawlines avatar
Varför sätter man inte upp fältsjukhus nu när det bara är 1% ledig kapacitet på IVA i Stockholm?
Eller för den delen även på andra ställen. I mitten på januari som kommer det en stor våg av stadsbor som lekt fjällturister och dessutom dragit på sig corona men även smittat andra. Finns ingen beredskap för detta utan ansvariga väntar på att få order av någon annan.

https://www.friatider.se/nastan-helt-fullt-pa-iva-i-stockholm

I våras var man snabb med det men nu hör man inte ett ord om det.
Citera
2020-12-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men fas-III är över för de ryska också. Du menar inte att du har gått på att tillkännagivandet av Putin i somras var något annat än registrering för fas-III. Att man sedan inkluderar sjukvårdspersonal i det är ett normalt förfarande som även Astra-Zeneca gjorde i England. Står i den peer-reviewed rapport som är publicerad i the Lancet. Sluta läs DN rekommenderar jag.

Har du någon länk till Pfizer's och Modernas vetenskapliga och peer-reviewed slutrapporter?
delstudie på Pfizers finns
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.fda.gov/media/144245/download&ved=2ahUKEwim-8PVt8HtAhXFDOwKHUYnAEoQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw2R0Y HnTpPmI-2rqIODPjOZ
Citera
2020-12-09, 20:45
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är ändå komiskt att det lyfts fram som ett nationellt problem.

Och det är det naturligtvis. Har du aldrig varit i Ryssland?...
Citera
2020-12-09, 20:46
Medlem
Citat:
Exakt!

De yngre driver på smittan genom son rörlighet och nära kontakter, men de ska inte vaccineras därför att de oftast får en mild sjukdom och klarar av Covid-19 galant.

Hur går det ihop med att stoppa spridningen för de äldre och svagas skull?

Kan någon förklara hur det står till med logiken i resonemang vs konkret verkstad?

Vaccinet är säkert, testat på tiotusentals, men barn vill man inte vaccinera, ty vaccinet är säkert, men inte så säkert att man kan vara säker.

Snacka om att devalvera begreppet testat och säkert.

Hur gör man med sjuka och svaga barn, chansar man och ger vaccin och hoppas på att det ska gå bra, de blir ju i så fall mänskliga försökskaniner?
Självklart ska vi inte börja vaccinera barn. Dels är corona helt ofarligt för barn dels driver inte barn smittan .
Men framförallt gigantisk risk att vaccinera barn utan att ha kolla på biverkningar som ev uppträder lång tid efter vaccinering, tiotals år efter.

Dessa biverkningar har man inte koll på iom att man testat i ett halvår istället för uppföljningen under väsentligt längre tid vilket är normalt vid vaccinframtagning speciellt för barn.

Sannolikheten för allvarlig biverkningar efter lång tid är troligen väldigt liten, men iom potential för gigantiska konsekvenser så är det troligen väldigt risksuboptimalt (risk=sannolikhet*konsekvens) att ge barn "otestat" vaccin.

Bättre att exempelvis testa på begåvningsreserven här i tråden istället.
Senast redigerad av jerka11 2020-12-09 kl. 20:50.
Citera
2020-12-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ja det håller jag med om.

Det går ju att vara nöjd även med dålig ekonomi, men det finns ju helt klart scenarier som påverkar livskvalitén så mycket att jag kan tänka mig offra ett par år.
Det är nog ett val som de flesta skulle göra.

Men många av dem skulle offra hundratals andra människors jobb och ekonomi, för sina egna två år.
Citera
2020-12-09, 20:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det spelar den rollen att personer i riskgruppen, till exempel äldre generellt har ett immunförsvar som svarar sämre eller inte alls på ett vaccin.

Alla personer i riskgruppen får inte ett skydd genom att vaccineras, det är individens immunförsvar som avgör, inte vaccinet som sådant.
Borde inte samma resonemang gälla influensavaccin? Ändå är det väl i första hand riskgrupper som vaccinerar sig mot det. Aldrig har någon förespråkat massvaccinering av barn och unga mot influensa för att skydda sköra äldre mot samhällspridning, trots att influensa i högre grad än covid tycks spridas av och drabba barn och unga. Och då ska man komma ihåg att utan influensavaccin framstår influensa som ungefär lika dödligt som covid.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-12-09 kl. 20:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in