Citat:
Ursprungligen postat av
ncr04
Verkar inte som att "flockimmuniteten" funkar särskilt bra nu i Rinkeby. 35 bekräftade fall per 10 000 invånare under vecka 47 vilket var något över genomsnittet för riket i stort.
Jag förmodar att du menar 35 rapporterade fall per 1000 invånare eller 350 rapporterade fall per 10 000 invånare. Hur som helst verkar inte 35 procent immuniserade av befolkningen bita på detta virus om man räknar 10 icke rapporterade fall på varje rapporterat.
Jag gissar att det behövs en 60 procentig immunitet hos befolkningen för att smittspridningen skall börja bromsa in rejält av den orsaken. Detta är en klustersmitta där jag tror att superspridare spelar en stor roll. Flockimmunitet är inte att tänka på förrän minst 85 procent av befolkningen blivit immuniserade.
I delstaten North Dakota är nu ca 10 av befolkningen som haft/har covid-19. Smittspridningen pågår fortfarande för fullt. Dock har den minskat något sedan mitten av november, så kanske sätter bromsen in sent om sider. Lite mer än halva befolkningen där har blivit testad.