Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Finns det någon uppskattning på det verkliga antalet avlidna per dag? Vi vet ju att siffrorna brukar släpa efter i uppåt 4 veckor så att kurvan ska peka nedåt vid varje presskonferens eller åtminstone se stabil ut. Så dagens siffror kommer ju justeras uppåt i flera veckor framåt.
Jag är säker på att det dör minst 100 pers om dagen nu eller vad tror våra experter här?
Och vad säger forumet om FHM:s beräkningar som säger att smittan kommer kulminera om två veckor för att sedan snabbt minska? Ska vi skratta eller gråta. Jag antar att det är stjärnduon Britton och Wold som fått fram detta scenario med viss hjälp av Giesecke.
Dödstalet är runt 60-70 per dag just nu är min uppskattning. En fördubbling mot förra veckan.
Finns en prognos här som postats tidigare.
https://adamaltmejd.se/covid/
FHM:s scenario ser märkligt ut. Det kräver att man får ner R-talet långt under 1 på bara någon vecka, och det under den mörkaste tiden på året där folk umgås mest inomhus och folk shoppar som mest. Så lågt har vi dessutom inte legat sedan i somras. Influensa brukar dessutom ha sin topp i början på året, januari/februari.
Johan Carlssons krystade förklaring på dagens PK att FHM:s tidigare scenarier var "ganska träffsäkra" säger väl det mesta.