2020-11-26, 15:11
Medlem
Finns det någon uppskattning på det verkliga antalet avlidna per dag? Vi vet ju att siffrorna brukar släpa efter i uppåt 4 veckor så att kurvan ska peka nedåt vid varje presskonferens eller åtminstone se stabil ut. Så dagens siffror kommer ju justeras uppåt i flera veckor framåt.

Jag är säker på att det dör minst 100 pers om dagen nu eller vad tror våra experter här?

Och vad säger forumet om FHM:s beräkningar som säger att smittan kommer kulminera om två veckor för att sedan snabbt minska? Ska vi skratta eller gråta. Jag antar att det är stjärnduon Britton och Wold som fått fram detta scenario med viss hjälp av Giesecke.
Citera
2020-11-26, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Exakt samma känner jag. Och som jag skrev igår. En kompis i vården får betala sina egna munskydd när hon jobbar med äldre för folkmyndigheterna rekommendationer lyssnar kommunerna på. Man blir arg

Jobbar hon privat?

Min sambo har haft gratis munskydd i flera år på sitt boende. Varit valfritt att använda. Kommunalt
Citera
2020-11-26, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
556

https://c19.se/Sweden

Det är inläggningen på sjukhus i helhet som kommer slå i taket nu i andra vågen. I våras var den som mest 2200. Nu är den 1900. Redan nästa vecka lär vill ligga på 2200.

Om det finns mer kapacitet än så vet jag inte. Jag förmodar det finns något mer men sedan är det tjockt. Jag förmodar det kan bli en horribel situation...

Har väldigt svårt att se att vi ska nå den där toppen i antalet IVA vårdade igen. Mycket på grund av att vården nu lärt sig så mycket.
Och hur ser prioriteringarna ut denna höst kontra våren när det kommer till äldre? Är inlagda idag verkligen samma som då? Hade velat se snittålder på de som blir inlagda idag kontra under våren. Äldre kanske inte klarar IVA, men kanske läggs de in i större grad på sjukhus nu?
Citera
2020-11-26, 15:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ändå så syns inget av smittspridningen i höstens dödsstatistik:

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/an-syns-inte-smittspridningen-i-hostens-dodsstatistik/?fbclid=IwAR05slgpKIQgG2poEtgcDrmyXu5mHBX9uDpZN7TZ h72ZuccqE2N1yIb32s4

Aftonbladet bekräftar detta:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7K7GXK/ingen-overdodlighet-i-sverige--trots-okad-smitta

Faktum är att epidemin i Sverige var över redan i juli månad, så varför är folk fortfarande hysteriska över spök-viruset?

PANDEMI?
Vad är det för fel på dig? Har du fortfarande inte fattat att folk dör efter att de blir smittade!? Inte samtidigt!

7-dagars genomsnitt på dödsfallen är 40 per dag nu. För tre veckor sidan var det 12. Vad tror du att det ligger på om tre veckor?

Hur tror du överdödlighet kommer påverkas när det blir fullt på sjukhusen?
Citera
2020-11-26, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Läs mitt inlägg igen.

Smittspridningen per capita är mer än dubbelt så hög i Sverige jämfört med Tyskland.

Men fotfarande långt ifrån apokalyptisk även om det vore betydligt farligare virus
Citera
2020-11-26, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Man kan spela innebandy och handboll utomhus.

Det är samma regler ute och inne. På samma sätt som det inte spelar någon roll hur stor lokalen är. 12 som spelar hockey i globen och 12 som spelar bridge i en liten källarlokal är precis lika förbjudet.
Citera
2020-11-26, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Finns det någon uppskattning på det verkliga antalet avlidna per dag? Vi vet ju att siffrorna brukar släpa efter i uppåt 4 veckor så att kurvan ska peka nedåt vid varje presskonferens eller åtminstone se stabil ut. Så dagens siffror kommer ju justeras uppåt i flera veckor framåt.

Jag är säker på att det dör minst 100 pers om dagen nu eller vad tror våra experter här?

Och vad säger forumet om FHM:s beräkningar som säger att smittan kommer kulminera om två veckor för att sedan snabbt minska? Ska vi skratta eller gråta. Jag antar att det är stjärnduon Britton och Wold som fått fram detta scenario med viss hjälp av Giesecke.

Det är ganska intetsägande även om det skulle stämma. Ungefär som att säga att det kommer sluta regna.
Citera
2020-11-26, 15:20
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Om det är pengar, genus eller allfader Löfven som styr skiter jag i. Är oavsett stolt över att Sverige är världens sista fria land.

Vitrysslands president sa ju i nyheterna i våras att detta virus botas bäst med att dricka vodka. Så jag antar att vi är lika fria som folket i vitryssland att fatta egna beslut.
Citera
2020-11-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det är samma regler ute och inne. På samma sätt som det inte spelar någon roll hur stor lokalen är. 12 som spelar hockey i globen och 12 som spelar bridge i en liten källarlokal är precis lika förbjudet.

Det är inte förbjudet att spela fotboll, oavsett hur många man är. Vi är 24+ på träningarna. Kom och säg åt oss att vi inte får spela. Det var en "Karen" som försökte häromveckan.
Citera
2020-11-26, 15:21
Medlem
Ytterligare 67 döda och över 5 800 nysmittade
UPPDATERAD IDAG 14:53PUBLICERAD IDAG 14:31
67 nya dödsfall har rapporterats sedan onsdagen. Totalt har 6 622 personer avlidit i landet efter att ha smittats av covid-19.

-Den stora dödligheten är bland äldre personer, säger Anders Tegnell.

236 355 personer har bekräftats vara smittade med covid-19 i Sverige. Det är en ökning med 5 841 fall sedan onsdagens notering.

220 personer får just nu intensivvård med anledning av covid-19, vilket är elva fler jämfört med i onsdags.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ytterligare-62-doda-och-over-5-800-nysmittade
Citera
2020-11-26, 15:21
Medlem
Citat:

Dödstalet är runt 60-70 per dag just nu är min uppskattning. En fördubbling mot förra veckan.

Finns en prognos här som postats tidigare.

https://adamaltmejd.se/covid/

FHM:s scenario ser märkligt ut. Det kräver att man får ner R-talet långt under 1 på bara någon vecka, och det under den mörkaste tiden på året där folk umgås mest inomhus och folk shoppar som mest. Så lågt har vi dessutom inte legat sedan i somras. Influensa brukar dessutom ha sin topp i början på året, januari/februari.

Johan Carlssons krystade förklaring på dagens PK att FHM:s tidigare scenarier var "ganska träffsäkra" säger väl det mesta.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-26 kl. 15:27.
Citera
2020-11-26, 15:22
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:

Här har du den mest tillförlitliga, up-to-date, statistiken på antalet avlidna per dag i Sverige:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=IRL~GBR~BEL~AUT~SWE&region=Worl d&deathsMetric=true&interval=smoothed&perCapita=tr ue&smoothing=7&pickerMetric=new_cases_per_million& pickerSort=desc

Som du ser så dör det inte fler än cirka 15 personer/dygn just nu i Sverige, vilket är fullständigt normalt för årstiden, då vi har kommit in i vinterns flunsaperiod!

Du ser på grafen till och med att kurvan är på nedåtgående, så det ser väldigt ljust ut för Sverige

VAKNA, ALARMISTER !!!
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-11-26 kl. 15:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in