Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
4 av 10 positiva i Gottsunda, Uppsala. Ja, inte har de någon flockimmunitet där. Hursomhelst så måste detta väl vara typexempel hur det kan se ut i våra utsatta områden där i princip bara de sjuka går och testar sig:
Smittökningen i Uppsala oroar: ”Kan bli katastrof”
På en vecka har tusen nya fall bekräftats i Region Uppsala och bara på måndagen hade 250 nya fall konstaterats. Enligt regionens hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler, som kallar situationen för allvarlig, tyder inget på ”att det ska gå ner”.
Vissa delar av Uppsala sticker ut vad gäller andelen som testat positivt för corona. I delar av Gottsunda är omkring 40 procent av de som testar sig för covid-19 positiva, visar en veckorapport från forskningsprojektet CRUSH covid.
https://www.svd.se/smittokningen-i-uppsala-oroar-kan-bli-katastrof
Någon som har siffrorna från i våras?
Kopplingen mellan utsatta områden (=invandrartäta) och äldrevården är tydlig. Sveriges äldrevård bärs upp av invandrare och andragenerationare.
På min mammas boende jobbar inte en enda vit svensk, förutom i administrationen. Där har jag sett fem vita nyllen på tre år.
Personalen bor i sk utsatta områden, och har sina viktigaste nätverk där.
Svenskakunskaperna är högst bristfälliga på många boenden, lilsom förmågan att hantera pandemin.
Att personalen dragit in smittan i våras erkar självklart.
Alltför många invandrare har också vidskeplig bakgrund och ibland ligger de i konflikt med hela vården, av kulturella och religiösa skäl.
Boendepersonal är inte befriad från problemen.
I våras träffade jag en muslimsk tjej som blivit åderlåten (!) av en imam, på inrådan av familjen. De skulle "ta ut smuts"
Den här sortens människor är otroligt svåra att nå med pandemininformation.