2020-11-08, 08:28
Medlem
arbetets avatar
4 av 10 positiva i Gottsunda, Uppsala. Ja, inte har de någon flockimmunitet där. Hursomhelst så måste detta väl vara typexempel hur det kan se ut i våra utsatta områden där i princip bara de sjuka går och testar sig:

Smittökningen i Uppsala oroar: ”Kan bli katastrof”
På en vecka har tusen nya fall bekräftats i Region Uppsala och bara på måndagen hade 250 nya fall konstaterats. Enligt regionens hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler, som kallar situationen för allvarlig, tyder inget på ”att det ska gå ner”.

Vissa delar av Uppsala sticker ut vad gäller andelen som testat positivt för corona. I delar av Gottsunda är omkring 40 procent av de som testar sig för covid-19 positiva, visar en veckorapport från forskningsprojektet CRUSH covid.
https://www.svd.se/smittokningen-i-uppsala-oroar-kan-bli-katastrof

Någon som har siffrorna från i våras?
Citera
2020-11-08, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det bygger på att sjukdomen inte kan smitta, men det kan den.
En normalt frisk människa dör inte av covid-19.

Så enkelt är det.

En normalt frisk människa kan bli allvarlig sjuk av covid samt få men resten av livet. NEJ, en frisj människa kan visst dö av covid om hen inte får någon vård. Att unga och friska skickas till IVA istället för att vårdas hemma speaks volume.
Citera
2020-11-08, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har jag fattat detta rätt? Fortfarande med ett muterat virus i ett av våra grannländer, så står våra gränser vidöppna? Utan krav på testning eller karantän för inresande? I så fall är det ju bara en tidsfråga, innan vi har Kluster 5 här också.

Japp, finns nytt virus i Danmark är det här på en pisskvart. Vår sk regering kommer självklart inte att mutera och bli intelligent iaf. Skulle corona 10.0 komma om fem år skulle vi vara lika värdo som idag, på det politiska planet.
Citera
2020-11-08, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
En normalt frisk människa dör inte av covid-19.

Så enkelt är det.

Både ja och nej.
Ditt resonemang är ju "i regel" hållbart, eftersom risken att en ung, normalfrisk människa ska dö av detta är mycket mycket liten rent procentuellt - MEN kruxet är ju just att så otroligt många blir smittade, vilket gör att den här lilla procentuella delen unga friska som dör, blir ganska omfattande sett till antalet, men inte till procenten.

Detta gäller ju i princip alla sjukdomar, senast igår läste jag av en ung man som varit nära att dö av nageltrång exempelvis, det KAN så klart hända, men hur stor är risken?

Grejen med just Covid19-hysterin är ju att smittan är så omfattande så den lilla andelen i slutändan blir ganska stor.
Citera
2020-11-08, 08:33
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag skulle satsa mina tre jordnötter på att det isf är ett höljeförsett RNA-virus.

Ja jag tänkte först på calicivirus/vinterkräksjuka, cirka var 5:e är immun mot det. Men tiden får väl visa och det ger väl inte så mycket i att spekulera kring det.
Citera
2020-11-08, 08:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Klimatet är inte avgörande för om viruset sprider sig men är en faktor av flera man måste ta med i kalkylen.

Sen att vetenskapen säger att fuktig luft minskar smittorisken medan Tegnell säger att fuktig luft ökar risken är märkligt.

"Considering the existing scientific evidence, warm and wet climates seem to reduce the spread of COVID-19. However, these variables alone could not explain most of the variability in disease transmission. Therefore, the countries most affected by the disease should focus on health policies, even with climates less favorable to the virus. "

Jo, jag köper ditt citat. Speciellt sista meningen. Tegnell har tyvärr inte haft så många rätt i denna pandemi.

Det enda sättet att bekämpa spridningen är att stänga ned så mycket som möjligt av de sociala arenorna eller finna ett vaccin som är effektivt.
Citera
2020-11-08, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
4 av 10 positiva i Gottsunda, Uppsala. Ja, inte har de någon flockimmunitet där. Hursomhelst så måste detta väl vara typexempel hur det kan se ut i våra utsatta områden där i princip bara de sjuka går och testar sig:

Smittökningen i Uppsala oroar: ”Kan bli katastrof”
På en vecka har tusen nya fall bekräftats i Region Uppsala och bara på måndagen hade 250 nya fall konstaterats. Enligt regionens hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler, som kallar situationen för allvarlig, tyder inget på ”att det ska gå ner”.

Vissa delar av Uppsala sticker ut vad gäller andelen som testat positivt för corona. I delar av Gottsunda är omkring 40 procent av de som testar sig för covid-19 positiva, visar en veckorapport från forskningsprojektet CRUSH covid.
https://www.svd.se/smittokningen-i-uppsala-oroar-kan-bli-katastrof

Någon som har siffrorna från i våras?

Kopplingen mellan utsatta områden (=invandrartäta) och äldrevården är tydlig. Sveriges äldrevård bärs upp av invandrare och andragenerationare.

På min mammas boende jobbar inte en enda vit svensk, förutom i administrationen. Där har jag sett fem vita nyllen på tre år.

Personalen bor i sk utsatta områden, och har sina viktigaste nätverk där.

Svenskakunskaperna är högst bristfälliga på många boenden, lilsom förmågan att hantera pandemin.

Att personalen dragit in smittan i våras erkar självklart.

Alltför många invandrare har också vidskeplig bakgrund och ibland ligger de i konflikt med hela vården, av kulturella och religiösa skäl.

Boendepersonal är inte befriad från problemen.

I våras träffade jag en muslimsk tjej som blivit åderlåten (!) av en imam, på inrådan av familjen. De skulle "ta ut smuts"

Den här sortens människor är otroligt svåra att nå med pandemininformation.
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-11-08 kl. 08:48.
Citera
2020-11-08, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Japp, finns nytt virus i Danmark är det här på en pisskvart. Vår sk regering kommer självklart inte att mutera och bli intelligent iaf. Skulle corona 10.0 komma om fem år skulle vi vara lika värdo som idag, på det politiska planet.

Jag har inte hört ett ord om detta från FHM eller Löfven. Känns läskigt, norra Jylland är så nära, Stenabåtarna går för fullt. Jag hade nästan trott att man skulle vara snabb på bollen här, men icke. Givetvis skulle danskar inte få resa hit. Inte ens det minsta problematiskt med tanke på deras förbud mot våra inresor.
Citera
2020-11-08, 08:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
En intressant artikel om superspridare:

https://www.technologyreview.com/2020/06/15/1003576/whats-a-coronavirus-superspreader/

Tyvärr finns det ännu ingen biologisk förklaring ännu, men jag tror att fenomenet kan ha att göra med ökad känslighet och värre symptom vad gäller vanliga förkylningsvirus än vad andra människor har, samt, förstås, en större förmåga att föra smittan vidare.

Tillägas skall att jag, tyvärr, verkar få rätt vad gäller i genomsnitt 5000 rapporterade covid-19 fall per dag under november.
Citera
2020-11-08, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Jag har inte hört ett ord om detta från FHM eller Löfven. Känns läskigt, norra Jylland är så nära, Stenabåtarna går för fullt. Jag hade nästan trott att man skulle vara snabb på bollen här, men icke. Givetvis skulle danskar inte få resa hit. Inte ens det minsta problematiskt med tanke på deras förbud mot våra inresor.

Det är samma inställning som i vintras.
Skallen i sanden, total verklighetsflykt.

Jag är så jävla glad att internet och Flashback finns, så man kan föra nån sorts intelligent dialog.

Finns nytt virus i Danmark är det redan här.
Citera
2020-11-08, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är samma inställning som i vintras.
Skallen i sanden, total verklighetsflykt.

Jag är så jävla glad att internet och Flashback finns, så man kan föra nån sorts intelligent dialog.

Finns nytt virus i Danmark är det redan här.

Det kanske "smyger" fram så småningom.
Citera
2020-11-08, 08:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
En intressant artikel om superspridare:

https://www.technologyreview.com/2020/06/15/1003576/whats-a-coronavirus-superspreader/

Tyvärr finns det ännu ingen biologisk förklaring ännu, men jag tror att fenomenet kan ha att göra med ökad känslighet och värre symptom vad gäller vanliga förkylningsvirus än vad andra människor har, samt, förstås, en större förmåga att föra smittan vidare.

Tillägas skall att jag, tyvärr, verkar få rätt vad gäller i genomsnitt 5000 rapporterade covid-19 fall per dag under november.
Jag skulle tro att det i huvudsak handlar om pre-/asymtomatiska som inte riktigt är medvetna om att de är sjuka och att de då är på benen och rör sig aktivt i sociala miljöer. Jag är också övertygad om att det handlar om aerosolsmitta d.v.s. luftburen vid de s.k. superspridareventen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in