2020-02-27, 19:13
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Oron och mediahypen för coronaviruset är obegriplig.
Dödligheten ligger på 2%, och det är främst äldre och folk med underliggande sjukdom som avlider. Så risken att dö om man är frisk och inte gammal är i princip 0%.
Det är samma sak för vanlig influensa.
Suck alltså.
Jag skulle bara skratta om jag blev smittad av coronaviruset.
Dödligheten ligger på 2 procent ja om du jämför det mot antalet smittade. Men det blir inte korrekt.
Du får utgå i från alla som fått ett avslut, då ligger den siffran på 8.4%.

En person som är smittad kan dö eller så blir den frisk. Det vet man inte förrän personen är död eller friskförklarad.

Sen får 20% av alla ett svårt sjukdomsförlopp och behöver vård.

Visst sjunker risken betydligt ju yngre och friskare man är. Men utgår du bara ifrån dig själv?
Är äldre och sjuka ingenting värda? Ska vi leva som förr och låta dem dö utan att vi ska behövs bry oss?

Ta 20-åringen i Jönköping som exempel, vi får utgå ifrån att hon fortfarande är sjuk. Vill du ligga sjuk i över en månad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Det sista. R0 skiljer sig inte tidigt i utbrottet mot nu. Det beskriver bara hur många personer en som är smittad antas smitta vidare.

Ska man vara petig så gäller R0 bara tidigt i utbrottet innan man vidtagit åtgärder som karantän, vaccin etc. Senare i skedet pratar man istället om R. Men jag tror att alla förstår att spridningen går snabbast i början, till slut är alla i populationen smittade och då finns inga att smitta. Och sitter man i karantän så smittar man färre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number
Citera
Medlem
Folkhälsomyndigheten bör sjösätta en massiv HANDHYGIEN-kampanj IGÅR.

VARFÖR görs inte detta? Handhygien är vårt främsta skydd mot smitta, och svenskar i allmänhet är inte så bra på just det. För att uttrycka det milt.
Citera
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag skulle inte skratta för jag kan fortfarande smitta äldre, men i övrigt håller jag med.

Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Tycker du att vi andra som kommer att dö om vi smittas, ska skratta åt det tillsamman med dig...

I d i o t .
Känner ni likadant när ni får vanlig influensa? Inte? Det är ju i princip precis samma jävla sak. En liten skillnad i % dödlighet. Typ 0,1% skillnad eller whatever.
Citera
2020-02-27, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Oron och mediahypen för coronaviruset är obegriplig.
Dödligheten ligger på 2%, och det är främst äldre och folk med underliggande sjukdom som avlider. Så risken att dö om man är frisk och inte gammal är i princip 0%.
Det är samma sak för vanlig influensa.
Suck alltså.
Jag skulle bara skratta om jag blev smittad av coronaviruset.

Det är sådana som tänker som dig som orsakar en massa dödsfall av sådana här sjukdommar.

Äldre och sjuka lär ju inte skratta.

Egoist.
Citera
Medlem
"Ett första möte hålls på måndag i nästa vecka och den som samordnar mötet är inrikesminister Mikael Dambergs statssekreterare Elisabeth Backteman."

Bra krisråd som tar fem dagar att få ihop.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Väldigt underligt Jag har hittat runt 10 stycken forsknings rapporter angående det

Problemet ligger nog i hur du legitimerar en vetenskaplig studie att kunna dra en korrekt bedömning, det är någonting man lär sig göra på högskolan så enbart för att den ligger uppslängd på ncbi betyder inte det att det stämmer överens med verkligheten. Du får gärna länka.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ja, alltså procenten stiger ju as we speak. Och andra länder visar ju höga procent på dödlighet. För tillfället har ju siffran gått upp till 3,4% efter att ha legat på 2% ett bra tag. Jag tror inte vi har fått korrekta siffror från kina då extremt många dött utanför sjukhusen pga platsbrist, och därmed fått annan dödsorsak. Men hoppas givetvis att procenten går ner då vi garanterat snart kommer få spridning i Sverige

Jag tror också att dödligheten är hög, men det är ju givet att bland dom i Kina som inte får vård så är dödligheten högre. Men ser vi en situation i Sverige där inte alla kan få sjukhusvård så kan vi mycket väl få se höga siffror på dödligheten även här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Snart kommer alla svenskar hem med detta från Thailand!
Ingen fara jag har en ny släktgren som jobbar på samma dagis och åker till Thailand i mars.
- Vi landar ju på landet, säger de till mej.
- Nej ni åker mellan två internationella flygplatser. Krabi heter den i södra Thailand med närhet till ..
- Äsch, viruset ser oss inte.

Idioter finns det ingen brist på bara intelligens och klarhet som nästan dött ut i Sverige.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ge mig gärna tre av dessa källor på att c-vitamin märkbart reducerar risken för att drabbas av det nya coronaviruset

Känner du ett behov av information så sök dig den informationen själv. Sök informationen själv om du inte tror mig. Det kallas vara källkritisk till vad man läser
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ge mig gärna tre av dessa källor på att c-vitamin märkbart reducerar risken för att drabbas av det nya coronaviruset
Hur fan ska man veta om de som inte får Corona har ätit C-vitamin ett år innan?
Citera
2020-02-27, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/EW9ePG/regeringen-kallar-in-myndigheter-till-krisrad-om-corona Löfvén säger att alla ska vara på sin vakt men han tänker fortsätta resa säger han QUOTE=TimMaia|70446115]Det är en skandal hur man har skött coronaviruset i Sverige och i det land jag arbetar. Det var fan i mig en tidsfråga innan virusets framfart i Europa/Norden/Sverige skulle göra entré. Hur kommer det sig att man har daltat med hanteringen av personer som kommer in i landet.

Man skulle redan från dag ett ställt upp karantän stationer med personal som kontrollerar varenda människa.

På Arlanda så har man inte en enda jävel på plats klädd i helkropps skyddsutrustning.

Jag blir så förbannad. Jag jobbar liksom inom flyget och har sen dag ett krävt att få bära skyddsutrustning!

I Kina när man ska ta sig in landet så stor sjukvård och tar temperaturen på vart enda jävel.

Snart är man död för att en passagerare nyser/hostar på en.

Sluta vara så jävla dramatisk.
Det är en jäkla snuva vi pratar om, oavsett vilka skrämsel"fakta" du läser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in