2020-02-27, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Svenska myndigheter inklusive statsepidemiolog Tegnell tycks mycket rädda för att folk ska drabbas av panik.

Detta är en seriös fråga: Vad är det för panik de faktiskt är rädda för? Är de rädda för att folk ska slå ihjäl varandra inne på Konsum i kamp om den sista tonfiskburken!? Eller är de rädda för att överdrivet många människor ska söka vård för snuva och därmed hindra att folk som faktiskt behöver vård får vård!? Eller vad?

Hypokondriker som söker vård och tar tid
Citera
2020-02-27, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Det är inget vaccin... Det förhindrar tillfälligt att viruset sprider sig i kroppen

Jo det vet jag, men min kropp kanske ändå bildar antikroppar?
Citera
2020-02-27, 13:03
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det är remdesivir.

https://time.com/5790545/first-covid-19-vaccine/

Visste inte att dom körde med det i Italien också. Verkar som att det fungerar med tanke på att det används i så många länder nu. Håller verkligen tummarna för det.
Citera
2020-02-27, 13:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Tror du att det finns specifika gener för specifika virus (som ju också muterar)?
Tänker att det handlar om en gen som på det hela taget minskar sårbarheten för infektionssjukdomar.
Är ingen expert, och kanske missuppfattade dig.

Nej, det är mer specifikt än så. (Även om det allmänna immunförsvaret också är delvis ärftligt betingat.)

T.ex. dog ju indianerna som flugor när de vita kom dit, p.g.a. att deras kroppar inte kunde tillverka antikroppar emot de vitas sjukdomar. Det finns färdiga mallar för de antikroppar som ska tillverkas, och vissa av dessa är ärftliga, d.v.s. vi har en medfödd immunitet (eller får sjukdomen lindrigare) p.g.a. att våra förfäder redan haft sjukdomen. Nya sjukdomar måste immunförsvaret börja från början med, och det är därför det tar sådan tid, och vissa hinner bli så sjuka att de dör för att organsystemen slås ut, innan immunförsvaret har kommit igång med antikropptillverkningen.
Citera
2020-02-27, 13:04
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
För att skägg eller framförallt stubb är ivägen vid respiratorvård.... Som vid all respiratorvård oavsett diagnos. Så himla onödig post utan något värde alls mer än att skapa osäkerhet. Skärp dig. Vårdpersonal rakar bort hår om det behövs om du själv är oförmögen pga sjukdom.
Det är du som inte kan engelska tillräckligt väl, respirator kan på engelska även betyda skyddsmask.

Det är ett grafiskt schema över vilka skäggtyper som kan påverka effekten av en skyddsmask så att även människor som är lågintelligenta och/eller saknar sunt förnuft ska förstå vad som gäller om de väljer att bära en mask på eget initiativ, t ex när de är utanför hemmet.

Det har ingenting med sjukvård att göra.

EDIT: Om jag ska vara petig så klipper sjukvården dessutom av hår med en trimmer, de rakar inte bort hår. Att raka bort hår skadar lätt huden och leder lätt till mikroinfektioner i hårsäckar och liknande och ger ökad infektionsrisk, speciellt i sjukhusmiljö om man ligger i respirator eller ligger på avdelning efter kirurgi.
Det är därför man ofta brukar uppmana patienter som ska genomgå elektiv kirurgi att inte raka håret i operationsområdet innan de kommer in.
Senast redigerad av anenome 2020-02-27 kl. 13:53.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Svenska myndigheter inklusive statsepidemiolog Tegnell tycks mycket rädda för att folk ska drabbas av panik.

Detta är en seriös fråga: Vad är det för panik de faktiskt är rädda för? Är de rädda för att folk ska slå ihjäl varandra inne på Konsum i kamp om den sista tonfiskburken!? Eller är de rädda för att överdrivet många människor ska söka vård för snuva och därmed hindra att folk som faktiskt behöver vård får vård!? Eller vad?
Ja vad kommer denna rädsla ifrån? Varför skulle svenskar drabbas av mer panik eller vara mer känsliga att agera på realiteter än medborgare i andra Europeiska länder? Det känns som att myndigheter har något sorts tvång att behandla svenskar som bebisar som måste söndercurlas och skyddas från sanningar in absurdum. Är det så och det här är förstås bara spånerier från min sida men vet myndigheterna att Sverige numera skiljer sig från övriga grannländer så till den grad att det utgör ett hot mot rikets säkerhet? Är man rädd att den svenska reaktionen på realiteter kommer mer att likna folkliga reaktioner i MENA länder än motsvarande i Europeiska länder? Frågan måste ställas för Anders Tegnell framstår annars som totalt inkompetent och hjärndöd?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Absolut inte

Kanske det då är orsaken till att designer att det går att återsmittas?
Låt säga att en person kommer in akut: antiviralamedeciner sätts in. Kroppen hinner aldrig skapa antikroppar. Personen blir frisk men blir smittad igen: kroppen kollapsar pga ansatt av hård medicinering samt inga antikroppar?
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Jag har alltid trott att det finns ett stort mörkertal i Kina och jag vet att väldigt många inte litar på Kinas rapporter. Jag kollade igenom hela Dr. Bruce Aylwards presskonferens där han gav extremt mycket information om hur läget såg ut i flera provinser och framförallt i Wuhan. Han pratade med flertalet läkare och alla sa att det fanns vårdplatser. Jag tror att Kina har lyckats att minska smittspridningen, jag tror också att det finns ett mörkertal men jag tror inte att Kina medvetet ljuger för tillfället. Bruce Aylwards rapport som är skriven av honom och flertalet högt ansedda forskare kommer ut under dagen. Ska bli intressant läsning.

Bruce Aylward fick även en fråga om "uppgifter" angående miljontals smittade och 250.000 döda. Hans svar var att det inte fanns några indikationer på det men att han inte hade besökt varje hörn av Kina.
Intressant. Du får gärna länka till rapporten när den blir tillgänglig. Den kanske ger svar på ett antal frågor för som sagt, utan att vara expert på smittspridning så skedde inbromsningen väldigt snabbt. Sedan ska väl sägas att Kina har tillgång till resurser som de flesta stater inte kan matcha. Därtill har vi de åtgärder (på alla områden) som en diktatur kan ta till.
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Å ena sidan har vi media som beskriver detta som digerdöden v2.0 och stressar upp oroliga och hypokondriker

Å andra sidan har vi vårdpersonal som jag jobbar med som rycker på axlarna och tycker det är uppförstorat

Sanningen är att vi inte vet hur Kina är drabbat då de är diktatur och kan kontrollera flödet av information.

De som inte har kroniska sjukdomar har lika lite rätt oroa sig för som av vanlig influensa
Du har fel i din generalisering om att "vårdpersonal rycker på axlarna". Det kan hända att man som usk på en ortopedavdelning (eller vem du nu talat med) inte kan se att detta kommer att beröra men jag tror att de flesta med insikt i infektionsmedicin och/eller intensivvård inser hur stor belastning bara ett tiotal allvarliga fall skulle innebära för svensk sjukvård (därtill i influensatider). Det tycker jag har framgått i mediarapporteringen de senaste dagarna.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ja, ipren är redan slut i hela landet. Det blir illa när alla ska ha samtidigt om ett par veckor.
Jag pratade med en grossist inom verkstadsindustrin häromdagen. Han berättade bl.a. att han hade fått en offertförfrågan från kinesiska ambassaden i Stockholm om 200.000 förpackningar munskydd a 50 munskydd per förpackning (vad de nu skall med detta till då COVID-19 inte är ett problem). Han berättade även om ett antal företag inom verkstadsindustrin som mycket snart kommer få börja permittera anställda då vissa insatsvaror inte levereras.
Vidare står Kina för en mycket stor del av produktionen av olika mediciner.

Personligen tror jag de avbrutna försörjningslinjerna kan komma att kosta fler liv än själva viruset.
Citera
2020-02-27, 13:05
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Intressant. Du får gärna länka till rapporten när den blir tillgänglig. Den kanske ger svar på ett antal frågor för som sagt, utan att vara expert på smittspridning så skedde inbromsningen väldigt snabbt. Sedan ska väl sägas att Kina har tillgång till resurser som de flesta stater inte kan matcha. Därtill har vi de åtgärder (på alla områden) som en diktatur kan ta till.

Du har fel i din generalisering om att "vårdpersonal rycker på axlarna". Det kan hända att man som usk på en ortopedavdelning (eller vem du nu talat med) inte kan se att detta kommer att beröra men jag tror att de flesta med insikt i infektionsmedicin och/eller intensivvård inser hur stor belastning bara ett tiotal allvarliga fall skulle innebära för svensk sjukvård (därtill i influensatider). Det tycker jag har framgått i mediarapporteringen de senaste dagarna.

Länkar den så fort jag hittar den!
Citera
2020-02-27, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Ni konspiratoriker och hypkondondriker, när vågar ni ens gå ut med tanke på hur ni överdriver?

Har knappt rapporterats något fall, har redan börjat ebba ut och snart är det bara tillfrisknade.

Sen har vi länder som Japan som ska spela allan och stänga ner alla skologr, kanske bättre arbeta på och göra något åt sin ekonomi va?

Men kina är snart tillbaka och tar ansvar som vanligt för världsekonomin.

Ut och få lite sol och D-vitamin det är farligare att ha D-vitaminbrist än att få covid

Ja jag håller med dig om att Kina verkar vara på väg tillbaka. Men det är ju det som är det intressanta. Kina har genom extraordinära åtgärder, samarbete, planering, nya produkter, karantän och stenhårda straff kanske lyckats få bukt med spridningen. Men det finns knappast något land på jorden som kan kopiera Kina. De har inte det auktoritära politiska systemet, inte resurserna och planeringen för detta. Kina verkar i princip ha haft allt klart innan detta började. Det var bara att rycka på en knapp så växte nya sjukhus som svampar ur jorden.

När det gäller vår del av världen så är vi helt försvarslösa. Det finns ingen beredskap och politikerna vill inte göra något som kan inskränka individens frihet. Därför kan ett virus spridas som en löpeld i ett land som Sverige. Vi har bara haft tur hittills.
Citera
2020-02-27, 13:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du har en god poäng, jag har länge varit inne på samma linje. Så verkar även omvärlden börja resonera gällande det beteendet.

Det finns flera i tråden som också överkompenserar av någon märklig anledning, ärkemiffot Tegnell har väl den påverkan på de mest räddhågsna stackarna i landet?
Bra svar. WHO och andra, inklusive svenska myndigheter, vill inte bli beskyllda för att skrika varg. Det underminerar deras trovärdighet. Ja, det är säkert en avvägning man måste göra.

Tegnell själv var ju en av dem som beslutade om massvaccineringen mot Svininfluensan. Massvaccineringen gav flera barn narkolepsi och har fått kritik. Det kan ju förklara att Tegnell nu inte vill skriva upp stämningen.

Personligen vill jag att myndigheterna ger mig korrekt och fullständig information. Vidare vill jag att de jobbar stenhårt på att mildra effekterna av viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in