Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Tegnell i TV4:
- I Kina har det lugnat sig, vilket kanske är spännande för det har lugnat sig mycket snabbare än vi kunnat tro.
- I Sydkorea, där verkar man ha ganska stor kontroll.
- Förberedelsen för att ta emot återvändare från Italien efter sportlovet ser bra ut. (vad menar han med detta??)
- Vårt upplägg ser jättebra ut, det rullar jättebra nu.
- Vasaloppet: Jag tror att vid fler och fler av de här stora eventen så har man denna kontroll, att se till att folk med snuva och symptom isolerar sig själva.
Lite lustig men också tragiskt på något vis denne Tegnell, han verkar sympatisk på många vis men anser kanske att han inte har något val än att spruta ur sig goja som knappast lugnar utan tvärtom stärker bilden att Sverige är dåligt rustad för sådant här.
Det finns lite att lära från Kina och Sydkorea. Sydkorea testar just nu 200 000 sektmedlemmar och vi har 5000 testkit och 1400 vårddygn (som med magi kan utökas). Hård och effektiv karantän och jag har svårt att se det ske i vårt land annat än då det gått för långt och myndigheter är handfallna.
Upplägget är alldeles utmärkt om man vill ha en spridning i landet. Det är upp till enskildas välvilja, ungefär som med regioners och landstings beredskap för en stor pandemi.
Ju fler event ju bättre, stör inte folket i dekadensen. Statsministern har väl fullt upp med sitt event i Malmö men jag tror inte många kommer så han sitter väl och surar nu.