2020-02-27, 07:37
Medlem
Sharm0tas avatar
Pandemin fortsätter att be ut sig. Det här med att stoppa (eller ens avråda från) resor till smitthärdar verkar vara överkurs.
Citat:
27 February

06:16: First case in Estonia.
06:04: 1 new case in Iraq. First in Baghdad.
05:38: First case in Denmark. Patient recently returned from trip to Italy.
01:58: 1 new death in South Korea.
01:20: China’s National Health Commission reports 433 new cases and 29 new deaths across the mainland. Of those, 409 cases and 26 deaths are in Hubei province. However, the total number of cases does not match with the previous update. As a result, only 409 new cases and 29 new deaths have been added.
01:07: 334 new cases in South Korea.

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-27 kl. 07:39.
Citera
2020-02-27, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Men sluta nu, varför ska folk göra detta.. Vi har ju folk som TAD2 och Xehke i tråden som förklarar att vi alla är konspirationsteoretiker när vi säger att detta är farligare än folk tror..

Att det endast är en vanlig influensa.. Ta de luugnt...

Skämt åsido, folk borde absolut börja sjukskriva sig eller förklara för chefen att dom inte är villiga att ta risken att bli smittade.

Bolag runtomkring Sverige borde göra detta per automatik, men dom är väl lika naiva som våra politiker.

Inom ett par veckor om inte dagar hör ni nog Löfven säga "VI SÅG DET INTE KOMMA".. eller "VI VAR NAIVA"..

Jisses

Hur ser planen ut sen?

Hur länge skall alla stanna hemma från jobbet? Så länge vi inte drabbas av en epidemi i Sverige medan det hela rasar utanför landet så måste vi väl då fortsätta att inte transportera mat, sälja mat, hämta sopor, producera el i kraftverk, vårda sjuka, osv osv.

Är en total nedstängning av alla resor och allt arbete verkligen en effektiv strategi för att minimera antalet dödsfall totalt?
Citera
2020-02-27, 07:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faceless-Void
Frågan är vad man ska gejma under karantänen. Får lite Cloverfield Lane vibbar, behöva vara inlåst på obestämd tid. En annan oro är vad desperata människor kommer göra när familjen börjar svälta. Kanske borde införskaffa mot eventuella inkräktare.

Plague Inc?

Hur som helst blir jag uppriktigt talat ledsen och demoraliserad till max över hur viruset slagit rot i norra Italien. Om jag någonsin kan eller kommer flytta utomlands, så skulle det vara dit eller någon annanstans vid Adriatiska nordkusten som typ Slovenien eller Istrien. Eller i och runt omkring alperna (sydöstra Frankrike, Schweiz, Österrike). Så jävla vackert där nere.

Förhoppningsvis är detta virus dock bara en överhajpad influensa med lite större dödlighet främst bland äldre. Visst ska man ta det på lite större allvar än våran Bagdad Bob till statsepidemilog eller WHO gör, men man ska nog heller inte låta sig gripas av panik av all domedagsporr i sociala medier heller.

Vet inte vad jag ska tro.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Gissade att Rumänien skulle bli nästa land på tur, men Norge hann visst före. Är orolig för det där med Rumänien och alla romer som åker runt i Europa och sitter i varje gathörn. Vad händer när de börjar bli smittade? De lever ju inte direkt i omständigheter där man rart tvättar händerna i en minut så fort man tagit i ett handtag. De rör sig i och runt mataffärer, tunnelbanan osv osv. Kan inte ni som köper sex och knark av romer sluta med det nu?

Fallet i Rumänien rör sig om en 20-årig man som har smittats av en 70-årig italienare. Italienaren äger en restaurang där 20-åringen jobbar. Åter hemma i Italien insjuknade italienaren.

Rumänen har inga symptom men är intagen på sjukhus för observation. Han bor i en liten ort i Gorj i sydvästra Rumänien. Hans familj sitt nu i hemkarantän.

https://www.mediafax.ro/coronavirus/detalii-despre-primul-roman-diagnosticat-cu-noul-coronavirus-are-20-de-ani-si-lucra-la-restaurantul- italianului-care-a-vizitat-recent-tara-noastra-18897127
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har varit väldigt upptagen de sista veckorna, och inte hunnit läsa tidningar så mycket. Men visst är det så, att det inte har förekommit någon debatt i Riksdagen om vilka åtgärder som ska vidtas? Varför inte i så fall - en hemsk sjukdomsepidemi påverkar ju ett land mycket mer än de flesta frågor som riksdagen debatterar och röstar om, kan göra...

I USA har det ju debatterats om detta i Senaten, och Trump vann. De stoppade bland annat flyg från Kina tidigt i förloppet. Och naturligtvis var det Demokraterna som bråkade emot det, som satte diverse värdegrunds- och globalisttankar högre än att skydda det amerikanska folket.

Men här har man inte hört ens Sd protestera mot de öppna gränserna, och avsaknaden av screening på flyg och fartyg som kommer ifrån Asien (och då i synnerhet Kina)? Eller har jag missat något?
Citera
2020-02-27, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tegnell i TV4:
- I Kina har det lugnat sig, vilket kanske är spännande för det har lugnat sig mycket snabbare än vi kunnat tro.
- I Sydkorea, där verkar man ha ganska stor kontroll.
- Förberedelsen för att ta emot återvändare från Italien efter sportlovet ser bra ut. (vad menar han med detta??)
- Vårt upplägg ser jättebra ut, det rullar jättebra nu.
- Vasaloppet: Jag tror att vid fler och fler av de här stora eventen så har man denna kontroll, att se till att folk med snuva och symptom isolerar sig själva.
Människor är dumma i huvudet. Tegnell får fortsätta att sprida sitt nonsens i TV trots att han har haft fel i allt han har sagt hittills.
Han talar om att läget börjar bli under kontroll i Kina. Men om det är så då beror det på extremt kraftfulla åtgärder. Men Tegnell dömer i princip ut alla åtgärder och allt tvång. Hur tror han att Sverige skall kunna få kontroll? Det är nu helt upp till individen att skydda sig. Politiker och myndigheter tittar bara på med hänsyn till den personliga integriteten. Sjukvården är ett skämt och slår i taket inom några vackor max.
Citera
2020-02-27, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ja, och bredvid satt Hallengren och "kände sig trygg med att Socialstyrelsen har kontroll på läget".
Det vet vi ju alla att de absolut inte har, vilket också påpekades av programledaren Steffo Thörnqvist som citerade ur DN och gjorde gällande att Socialstyrelsen undanhåller information om sjukvårdens kapacitet för att inte orsaka panik i samhället.

Länkar Aftonbladet istället, eftersom DNs artikel ligger bakom betalvägg.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGbARV/socialstyrelsen-hemlighaller-kapacitet-for-coronautbrott
Kapaciteten hemlighålls eftersom det inte existerar någon kapacitet mer än 1400 vårddygn och vad man nu råkar skramla ihop.
De har suttit på arslet hela tiden. Vad är dessa människors roll egentligen? Ska de bara skriva utredningar på beställning utav varandra utan att skapa något som helst för skattebetalare? De bara leker kontor. Glad över att bo i en fungerande nation.
Citera
2020-02-27, 07:49
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Hur ser planen ut sen?

Hur länge skall alla stanna hemma från jobbet? Så länge vi inte drabbas av en epidemi i Sverige medan det hela rasar utanför landet så måste vi väl då fortsätta att inte transportera mat, sälja mat, hämta sopor, producera el i kraftverk, vårda sjuka, osv osv.

Är en total nedstängning av alla resor och allt arbete verkligen en effektiv strategi för att minimera antalet dödsfall totalt?

Ärligt talat, har ingen aning om vad som är bäst att göra.. Senast det var total kaos och pandemi var ju spanska sjukan.. om man inte räkna med MERS / SARS men ah, vi har redan gått förbi det stadiet med COVID-19... så jag vet inte.

ärligt talat, noll koll.

Jag vet bara att jag har bunkrat upp mat och preppat sen ett tag tillbaka då jag såg redan detta komma för 2 månader sen.. Åker nog själv upp till en stuga, bästa med att jag kan jobba hemifrån är just att jag kan befinna mig vart som helst.

Vi får helt enkelt se hur det utspelar sig, men jag skulle rekommendera alla att bunkra upp lite mat iaf, om det VIPS blir bättre så har man iaf mat för ett tag
Citera
2020-02-27, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Uttalandet gir jo egentlig ingen mening. Hvis 4 av 5 har milde symptomer, må vel ikke halvparten på sykehus?

Milda symptom är steget före ”serious” så det blir ju en fråga om definition av milda symptom. Nästan alla andra länder i världen, särskilt söder om Danmark, vårdar på sjukhus i större grad än Sverige. Om det är bättre eller sämre rent vetenskapligt går såklart att diskutera.

Men milda symptom här kan vara en okomplicerad lunginflammation, det behöver inte vara ”bara lite ont i halsen”. Jag var aldrig inlagd på sjukhus när jag hade dubbelsidig lunginflammation och jättesjuk, dock med daglig kontakt med sjukvården tills antibiotikan börjat verka.

Det kan vara att Italien använder sjukvården för att övervaka patienterna för att snabbt kunna agera om de blir sämre eftersom det inte är klarlagt hur sjukdomen utvecklar sig. Tjejen i Jönköping blev ju direkt inlagd trots ”milda symptom”.
Citera
2020-02-27, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Hur ser planen ut sen?

Ja. Automatiseringen är ändå en oundviklighet och behöver ett "Manhattanprojekt". Samma sak med 1800-talsinstitutionen skolan: https://www.techinasia.com/chinas-online-learning-coronavirus
Senast redigerad av oshin.cantwell 2020-02-27 kl. 07:52.
Citera
2020-02-27, 07:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tegnell i TV4:
- I Kina har det lugnat sig, vilket kanske är spännande för det har lugnat sig mycket snabbare än vi kunnat tro.
- I Sydkorea, där verkar man ha ganska stor kontroll.
- Förberedelsen för att ta emot återvändare från Italien efter sportlovet ser bra ut. (vad menar han med detta??)
- Vårt upplägg ser jättebra ut, det rullar jättebra nu.
- Vasaloppet: Jag tror att vid fler och fler av de här stora eventen så har man denna kontroll, att se till att folk med snuva och symptom isolerar sig själva.

Jomenvisst, det är ju jätteovanligt att det rinner snor ur näsan på långdistansskidåkarna... De måste ha Corona allihopa...

Men ärligt - hade det inte varit bättre att göra som i andra länder och STÄLLA IN alla sådana stora event, dit folk åter inte bara från hela Sverige utan även ifrån andra länder? Tävlande OCH publik. Det är ju som att BE om en smittspridning...
Citera
2020-02-27, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaChristina
Inte ens risk om man har besökt en smittohärd! Se den info (inlägg #37267) jag som förälder till skolbarn i Sthlm igår fick mig tillskickad. Nä barnen ska ha en pappersnäsduk att snuska runt med och hosta i armvecket. Jag är riktigt orolig, vet flera skolbarn som varit i norra Italien på sportlovet.
Tillåt mig att le åt de där åtgärderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in