2020-02-27, 07:24
Medlem
Dansk tv-anställd smittad
https://www.aftonbladet.se/
Citera
2020-02-27, 07:27
Medlem
Jönköpingspatienten förbryllar av flera skäl.

Först uppgavs att Göteborg har coronavirus från henne att forska på.
Några timmar senare uppgav sjukvården att de inte kan lämna några som helst ytterligare, uppdaterade uppgifter om patientens status. Anledningen är att kvinnan är mycket mån om sin integritet och inte tillåter att hennes status kommer ut.

Samma patient har då gett sitt medgivande att delta i forskning, vilket enligt all information jag hittar kräver aktivt samtycke vilket dessutom kan dras tillbaka när som helst. T ex nu, efter att media har börjat att ställa frågor till vården om den specika patientens hälsotillstånd.

Det upplever jag som motstridiga uppgifter.
Citera
2020-02-27, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Videon är spekulativ. Här är papperet:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.12.20022418v1.full.pdf

En del tyder på att viruset kan skada testiklar, då lungor och testiklar är där vi har flest ACEII-receptorer, som viruset fäster sig vid.

Studie på systerviruset SARS (2002-varianten) visade att 6 av 6 avlidna patienter i studien hade omfattande skador i testiklarna.
...

Låter som det kunde vara bra att ta nåt piller som blockerar ACEII-receptorn i så fall.

Sådana finns redan för behandling av högt blodtryck.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
2. Brasilien.

Det har inte spritt sig där utan fallet är ett importfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violinisten
Jönköpingspatienten förbryllar av flera skäl.

Först uppgavs att Göteborg har coronavirus från henne att forska på.
Några timmar senare uppgav sjukvården att de inte kan lämna några som helst ytterligare, uppdaterade uppgifter om patientens status. Anledningen är att kvinnan är mycket mån om sin integritet och inte tillåter att hennes status kommer ut.

Samma patient har då gett sitt medgivande att delta i forskning, vilket enligt all information jag hittar kräver aktivt samtycke vilket dessutom kan dras tillbaka när som helst. T ex nu, efter att media har börjat att ställa frågor till vården om den specika patientens hälsotillstånd.

Det upplever jag som motstridiga uppgifter.

Nej, det är det inte. Hon kan väl aktivt vara med i forskning där hennes identitet kommer vara anonym men allt annat relevant tas med. Vill hon inte att något ska lämnas ut så görs det inte det.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Tegnell i TV4:
- I Kina har det lugnat sig, vilket kanske är spännande för det har lugnat sig mycket snabbare än vi kunnat tro.
- I Sydkorea, där verkar man ha ganska stor kontroll.
- Förberedelsen för att ta emot återvändare från Italien efter sportlovet ser bra ut. (vad menar han med detta??)
- Vårt upplägg ser jättebra ut, det rullar jättebra nu.
- Vasaloppet: Jag tror att vid fler och fler av de här stora eventen så har man denna kontroll, att se till att folk med snuva och symptom isolerar sig själva.
Citera
2020-02-27, 07:32
Medlem
Okej, rent hypotetiskt. Jag vet att påssjukan kan skada fortplantningsförmågan, finns det fler sjukdomar som gör detta? Läst nu på fler än ett ställe att covid-19 kanske gör det och undrar då, är det vanligt? Gjorde mers/sars det? Kan detta vara ett tecken på biokemi? Jäkligt skumt, men kanske bra för lilla tellus...
Citera
2020-02-27, 07:33
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceless-Void
Om ni är smarta så sjukskriv er och säg att ni har feber och hosta.

Men sluta nu, varför ska folk göra detta.. Vi har ju folk som TAD2 och Xehke i tråden som förklarar att vi alla är konspirationsteoretiker när vi säger att detta är farligare än folk tror..

Att det endast är en vanlig influensa.. Ta de luugnt...

Skämt åsido, folk borde absolut börja sjukskriva sig eller förklara för chefen att dom inte är villiga att ta risken att bli smittade.

Bolag runtomkring Sverige borde göra detta per automatik, men dom är väl lika naiva som våra politiker.

Inom ett par veckor om inte dagar hör ni nog Löfven säga "VI SÅG DET INTE KOMMA".. eller "VI VAR NAIVA"..

Jisses
Citera
2020-02-27, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Flera på mitt jobb kom precis hem från en skidresa till norra Italien. Några vart skit irriterade att dem ens kom in till jobbet men dom bara spelade bort det.

Snart sitter man antagligen där med corona själv och hatar sina dumma kollegor
Håll dig bara på med god marginal ifrån dina kollegor, tiden du spenderar i deras närhet är också avgörande för smittorisken, enligt FHM smittas man inte ens om man åker tunnelbana, buss , tåg eller spårvagn med någon som råkar vara smittad.
Citera
2020-02-27, 07:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Eftersom smittspårningen brutit samman i Tyskland och Danmark fått sitt första fall kan vi räkna med en epidemi i Sverige. Nu gäller det bara att hålla emot med smittspårningen så länge som möjligt. Om vi får lägre än 1000-1500 smittade så räcker nog de 100 respiratorplatserna och skyddskläderna till. Men det kanske inte blir så. Då kommer åldringar att få dö i svår lunginflammation i Sverige.

Jag bokar nog min resa till Albanien inom några veckor, men räknar iskallt med att få avboka och vli av med bokningsavgiften om det hela inte lugnat ned sig tills i sommar.

Märkligt bara att unga bekymrar sig så mycket på flashback. Dödsfallen ibland unga pga Corona är verkligen få.
Citera
2020-02-27, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Sedan tidigare vet vi att bl.a. Kaletra inte är lagerförd i Sverige. Nu visar det sig att våra vårdresurser är så knapphändiga att informationen kring detta skulle vara samhällsfarlig om den kom ut:

Socialstyrelsen hemlighåller vårdens kapacitet att hantera ett coronavirusutbrott
Vår bedömning baseras på att handlingarna innehåller information som skulle kunna medföra att samhällets säkerhet skulle äventyras om de blev kända”, skriver Socialstyrelsen i ett beslut när DN försöker ta del av informationen.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/socialstyrelsen-hemlighaller-vardens-kapacitet-att-hantera-ett-coronavirusutbrott/

Vi ses på andra sidan!

Jag skulle säga att samhällets säkerhet äventyras om de inte ger ut den efterfrågade informationen.
Citera
2020-02-27, 07:37
Medlem
Estland blir 50:e landet in i Coronaklubben.

1 fall rapporterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in