2020-02-27, 07:12
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Tegnell ser nästan gråtfärdig ut i TV4. Han tror inte längre på sina egna lögner...
Ja, och bredvid satt Hallengren och "kände sig trygg med att Socialstyrelsen har kontroll på läget".
Det vet vi ju alla att de absolut inte har, vilket också påpekades av programledaren Steffo Thörnqvist som citerade ur DN och gjorde gällande att Socialstyrelsen undanhåller information om sjukvårdens kapacitet för att inte orsaka panik i samhället.

Länkar Aftonbladet istället, eftersom DNs artikel ligger bakom betalvägg.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGbARV/socialstyrelsen-hemlighaller-kapacitet-for-coronautbrott
Citera
2020-02-27, 07:13
Medlem
Italien har ju visat hur enormt smittsamt viruset är. Slutsatsen blir att det är betydligt mer omfattande i Kina och Iran än vadsom sägs. Kinas ekonomi är väl på väg mot kollaps, därav de positiva signaler kommunistregimen nu försöker ge av situationen. Om industrin där tvingas igång igen, kommer säkert än fler att smittas när folk tvingas samman.
Citera
2020-02-27, 07:14
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
Uppemot 20st smittade i GBG. Är det nu man ska fly landet?

Källa på det? Är väl bara en smittad.
Citera
2020-02-27, 07:18
Medlem
06:04: 1 nytt fall i Irak. Först i Bagdad. ( Källa 1 , Källa 2 )
05:38: Första fallet i Danmark. Patienten återvände nyligen från resan till Italien. ( Källa )
01:58: 1 ny död i Sydkorea. ( Källa )
01:20: Kinas nationella hälsokommission rapporterar 433 nya fall och 29 nya dödsfall över fastlandet. Av dessa är 409 fall och 26 dödsfall i Hubei-provinsen. Det totala antalet fall stämmer dock inte med föregående uppdatering. Som ett resultat har endast 409 nya fall och 29 nya dödsfall lagts till. ( Källa )
01:07: 334 nya fall i Sydkorea. ( Källa )
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-27, 07:18
Medlem
santos_devilles avatar
Flera på mitt jobb kom precis hem från en skidresa till norra Italien. Några vart skit irriterade att dem ens kom in till jobbet men dom bara spelade bort det.

Snart sitter man antagligen där med corona själv och hatar sina dumma kollegor
Citera
2020-02-27, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Källa på att ett flertal har sagt att Sverige skulle vara under massivt utbrott för 2-3 veckor sedan redan? Den mest alarmistiska "profeten" har jag för mig sade mars som tidigast. Jag kan ha missat någon, men flertal påhejare?

Källa på 60%? Vem sa det?

Dödligheten är inte 1-2%, där har du fel igen, fast folk har rättat dig för bara några timmar sedan, faktaresistent?

För övrigt stämmer det att den ändras hela tiden, då det är en pågående epidemi, men du drar ju bara en gissning ur röven att den "sannolikt kommer sjunka under 1%". Du har noll jävla koll på olika länders beredskap. Det är lika illa som att säkert säga att den är 60%, om nu någon ens har sagt det.

Vill jag vara petig som du brukar vara, så har du även fel angående "vi kommer att få några till innan våren", vi har haft meteorologisk vår i en vecka imorgon upp till Västerås.

Jönköpingsfallet är extremt intressant snarare, där är förstahandsinformation om hur mycket materiel/personal som krävs, hur en sjukdomsbild kan utvecklas osv. Förutom det är det allmänintresse att veta hur det går för landets första fall, när det gäller en sjukdom som fått flertalet länder att införa väldigt skarpa restriktioner.

Om jag ska leta upp detta tar det några timmar, men det finns referenser på alla dessa uttalanden i tråden. Och 1-2 % finns refererat till flera vetenskapliga rapporter och simuleringar, bland annat denna som jag och andra refererat till. Det är INGEN GISSNING utan epidemiologiska beräkningar. Fatta det någon gång. Eller nä just det, ni har ju inga kunskaper om epidemiologi, så vad det. När ni inte fattar kallar ni det för gissningar.

https://github.com/calthaus/ncov-cfr/blob/master/README.md
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Källa på det? Är väl bara en smittad.
Saknar oxå källa på detta, men bra antagande att det borde ligga runt dom siffrorna.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Fan vad mycket om coronaviruset på TV4. Det är lite sent nu. Den osynliga epidemin har redan börjat i Sverige och har troligen pågått i minst en vecka... idioter. Dessutom har vi inte vårdkapacitet att ta hand om svårt sjuka i COVID-19.

Jodå så är det, men kapaciteten finns ju för 2-3 st Iaf.

"God beredskap"
Citera
2020-02-27, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Du vet väl att R0 är ett resultat efter man har räknat och det varierar på vilka åtgärder som har gjorts, som ett exempel så är isolerad ö med en smittad person R0=0.

Hur det ser ut i Italien är mera en fingervisning på hur det kommer se ut här i Sverige men inte imorgon, men som ett brev på posten så klara vi oss inte ifrån detta och det beror på att vi har inget förutom Anders Tegner som tror att vi har kontroll på läget, du kan förminska faran hur länge du vill men skiten har redan träffat fläkten.

Vem är den där Tegner som du och några hänvisar till?

Sedan vet jag inte vad du svamlar om i övrigt, inget att bemöta.
Citera
2020-02-27, 07:22
Medlem
Faceless-Voids avatar
Frågan är vad man ska gejma under karantänen. Får lite Cloverfield Lane vibbar, behöva vara inlåst på obestämd tid. En annan oro är vad desperata människor kommer göra när familjen börjar svälta. Kanske borde införskaffa mot eventuella inkräktare.
Citera
2020-02-27, 07:22
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Fan vad mycket om coronaviruset på TV4. Det är lite sent nu. Den osynliga epidemin har redan börjat i Sverige och har troligen pågått i minst en vecka... idioter. Dessutom har vi inte vårdkapacitet att ta hand om svårt sjuka i COVID-19.
Minst en vecka, troligtvis redan innan jul skulle jag tro. Det är säkert fyrsiffrigt antal smittade redan nu, och gamlingar som redan dött men hemlighethållits/ej testats av FHM.
Citera
2020-02-27, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Det verkar inte lovande.

FHM ansåg ju att många svenska sportlovsfirare inte låg i riskzonen för att smittas, då smittan inte har brett ut sig bland skidåkarna i bergen.

Nu kanske man får omvärdera detta.

Inte ens risk om man har besökt en smittohärd! Se den info (inlägg #37267) jag som förälder till skolbarn i Sthlm igår fick mig tillskickad. Nä barnen ska ha en pappersnäsduk att snuska runt med och hosta i armvecket. Jag är riktigt orolig, vet flera skolbarn som varit i norra Italien på sportlovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in