Citat:
Ursprungligen postat av
TAD2
Humor är att vi för 2-3 veckor sedan skulle ha massiva utbrott i Sverige enligt påhejarna. Var är de utbrotten? Vi har två fall idag - vi kommer att få några till innan våren kommer vilket jag sagt hela tiden. Dödligheten har i omgångar påståtts vara upp till 60 %, men dessa siffror har justerats nedåt hela tiden. Mellan 1-2 % är idag ett gällande estimat som sannolikt kommer att sjunka under 1 %. Angående det enstaka Jönköpingsfallet så är det irrelevant att veta något om ett enstaka fall. Epidemiologi är betydligt mer intressant, tyvärr förstår de flesta härinne inte mycket av det.
Källa på att ett flertal har sagt att Sverige skulle vara under massivt utbrott för 2-3 veckor sedan redan? Den mest alarmistiska "profeten" har jag för mig sade mars som tidigast. Jag kan ha missat någon, men flertal påhejare?
Källa på 60%? Vem sa det?
Dödligheten är inte 1-2%, där har du fel igen, fast folk har rättat dig för bara några timmar sedan, faktaresistent?
För övrigt stämmer det att den ändras hela tiden, då det är en pågående epidemi, men du drar ju bara en gissning ur röven att den "sannolikt kommer sjunka under 1%". Du har noll jävla koll på olika länders beredskap. Det är lika illa som att säkert säga att den är 60%, om nu någon ens har sagt det.
Vill jag vara petig som du brukar vara, så har du även fel angående "vi kommer att få några till innan våren", vi har haft meteorologisk vår i en vecka imorgon upp till Västerås.
Jönköpingsfallet är extremt intressant snarare, där är förstahandsinformation om hur mycket materiel/personal som krävs, hur en sjukdomsbild kan utvecklas osv. Förutom det är det allmänintresse att veta hur det går för landets första fall, när det gäller en sjukdom som fått flertalet länder att införa väldigt skarpa restriktioner.