2020-10-02, 18:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja Sverige testar ju för lite och då blev det som det blev i våras.
Danmark har testat 4 gånger mer men vi har över 3 gånger mer fall ändå. Dom är redo för kommande månaderna, det är inte Sverige.

Det här visste man redan i våras om test

https://www.sciencealert.com/who-warns-more-coronavirus-testing-is-needed

Jo, inte alls otroligt att det kommer att behövas en ökning av testkapaciteten de närmaste månaderna.
Citera
2020-10-02, 18:08
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja dra fram några trovärdiga källor till det du påstår så kan vi börja diskutera.

Men kom ihåg: Jag har uttalat mig mycket försiktigt om vaccin i tråden. Alla med verklig kunskap och insikt i detta vet varför.
Problem med läsförmågan? Jag har inte påstått något, jag bad dig att påstå något och visa upp dina "förmågor" genom att redogöra för hur du tror situationen med vaccin kommer att spelas ut de närmaste månaderna?

Börjar dock få en känsla av att vi kanske har dragit en nitlott här... Stor i truten..
Citera
2020-10-02, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu vet jag inte om det stämmer, men dör 600 per år i Sverige är det ju 1/20 av dödstakten jämfört med Covid19. Dessutom får man väl förmoda att dessa 600 döda i hög grad inte hade gjort det om de hade haft fullgott vaccinationsskydd. Ett skydd som dessutom är gratis att skaffa sig. Samhället har ett ansvar, men individen har också ett ansvar. Mot Covid19 finns ännu inget vaccin.
Jag lägger mig i lite här, det är inte riktigt korrekt att räkna som du gör. Titta på framtiden istället, det har dött ca 50 pers av Covid i september av ca 7500 totalt som dött under samma period. (Källa stapeldiagram på fhms hemsida) Då inser du kanske att problemet inte längre är vad det var, med eller utan vaccin? Jag hoppas det.

Å andra sidan kan du få ännu mer vatten på din kvarn om du utgår med endast april och maj, när de flesta av dessa 6000 faktiskt dog. Kanske 4000 på 2 månader, det blir ballare än 6000 på 6 månader.

Men om man då tänker 50 per månad från nu, vänta nu det blir ju 600? Hmm, jag måste kolla, ja 12x50 är 600. Så har kanske Covid nu statistiskt sett inte blivit mer allvarlig än en mild influensasäsong?

Nej jag raljerar såklart, självklart är detta inte speciellt kul det som skett i landet, men man kan liksom inte bara fördela de där stackarna som dog och dör i den typen av matematiska modeller som du gör.

Får jag fråga, hur skulle du ställa dig till om ett vaccin faktiskt inte går att få fram? Hypotetiskt. Det går inte, man lyckas inte. Hur gör vi då?
Citera
2020-10-02, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Problem med läsförmågan? Jag har inte påstått något, jag bad dig att påstå något och visa upp dina "förmågor" genom att redogöra för hur du tror situationen med vaccin kommer att spelas ut de närmaste månaderna?

Börjar dock få en känsla av att vi kanske har dragit en nitlott här... Stor i truten..
Varför tror du att jag har insikt i hur olika läkemedelsföretag bedriver sin verksamhet? Jag har allmänna kunskaper i immunologi (något som många här saknar).

Allmänt kan man säga att vaccin främst aktiverar B-celler. Det gäller alltså att SARS-CoV-2 triggar B-celler för att man ska kunna få ett verksamt vaccin.

Men som alla som har minsta insikt i detta så har vi redan B-cellsaktivering på plats.

Kort sagt; De företag som kan få till vaccin som triggar B-celler kommer att kunna få till ett mer eller midre verksamt vaccin.

Kan man sedan aktivera T-cellsystemet så har man ett riktigt bra vaccin.

Som alla med kunskaper inser har SARS-CoV2 förmågan att aktivera T-celler.
Citera
2020-10-02, 18:14
Medlem
Har ni kollat Zlatans senaste inlägg på insta? Kan det verkligen vara möjligt att springa sådär efter knappt en vecka med c19?
Citera
2020-10-02, 18:17
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
HM, dom har tydligen justerat sin tidigare prognos och lagt av med "masktjafset". Även jag tror på en skarp uppgång i december. Men tror även på en långsam ökning innan dess. Dock inte några 15 000 fall om dagen, men kanske några tusen per dag i slutet av december/början av januari. Sedan kan det hela fortsätta till april, då det hela toppar. Men det är oklar med hur mycket, dock inga 15 000 fall om dagen i alla fall.
De har väl inte alls lagt av med masktjafset. Det är ju typ ingen fler som ska dö med "universal masks" men 4000 utan. Vilket skämt!
Citera
2020-10-02, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Du presenterade uppgifter om antal patienter som vårdas. Frågan var inte speciellt svår att förstå, tror du att det kommer vara mindre eller fler patienter i december?

Vad tror du själv?
Citera
2020-10-02, 18:19
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
HM, dom har tydligen justerat sin tidigare prognos och lagt av med "masktjafset". Även jag tror på en skarp uppgång i december. Men tror även på en långsam ökning innan dess. Dock inte några 15 000 fall om dagen, men kanske några tusen per dag i slutet av december/början av januari. Sedan kan det hela fortsätta till april, då det hela toppar. Men det är oklar med hur mycket, dock inga 15 000 fall om dagen i alla fall.

Tack för feedback. Om jag uppfattat dig rätt så är du överens med prognosen från "skitsidan" vad gäller förloppet men inte antalet nya fall. Vad får dig att tro att andra vågen blir så mild? Du höll ju med Agnes Wold om att vi hade 10000-30000 nya fall om dagen i våras.
Citera
2020-10-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Har ni kollat Zlatans senaste inlägg på insta? Kan det verkligen vara möjligt att springa sådär efter knappt en vecka med c19?

Säkert fake!

Han lungor är ju slut med 80% säkerhet
Citera
2020-10-02, 18:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Jag lägger mig i lite här, det är inte riktigt korrekt att räkna som du gör. Titta på framtiden istället, det har dött ca 50 pers av Covid i september av ca 7500 totalt som dött under samma period. (Källa stapeldiagram på fhms hemsida) Då inser du kanske att problemet inte längre är vad det var, med eller utan vaccin? Jag hoppas det.

Å andra sidan kan du få ännu mer vatten på din kvarn om du utgår med endast april och maj, när de flesta av dessa 6000 faktiskt dog. Kanske 4000 på 2 månader, det blir ballare än 6000 på 6 månader.

Men om man då tänker 50 per månad från nu, vänta nu det blir ju 600? Hmm, jag måste kolla, ja 12x50 är 600. Så har kanske Covid nu statistiskt sett inte blivit mer allvarlig än en mild influensasäsong?

Nej jag raljerar såklart, självklart är detta inte speciellt kul det som skett i landet, men man kan liksom inte bara fördela de där stackarna som dog och dör i den typen av matematiska modeller som du gör.

Får jag fråga, hur skulle du ställa dig till om ett vaccin faktiskt inte går att få fram? Hypotetiskt. Det går inte, man lyckas inte. Hur gör vi då?

Nej, du raljerar inte. Det hela beror förstås till viss grad beroende på under vilken period man väljer att jämföra. Jag tog det som ett snitt under den period vi haft sjukdomen i Sverige. Tycker det blir mest rättvist så. Vill man vara elak kan man förstås välja den period vi hade flest dödsfall och vill man vara snäll kan man välja någon period under sensommaren, då förhållandevis få dog. Nu verkar det tyvärr som det börjar vända uppåt igen.

Om vi inte får fram ett vaccin. Ja, det betyder mer eller mindre katastrof skulle jag vilja säga. Bara i Sverige lär vi ju ha cirka 2 miljoner människor i riskgrupp. Dvs, äldre personer och personer med en underliggande problematik som gör att de riskerar att drabbas extra hårt om de blir smittade med Covid19. Många av dessa lever idag helt andra liv än vad de gjorde för ett år sedan. Man går inte ut och handlar, man köper det mesta på nätet eller tar hjälp av andra att handla. Man reser inte runt. Vare sig i Sverige eller utomlands. Man avstår kanske från att träffa barnbarn och andra bekanta. Det fungerar ett tag och det kan fungera länge, men för alltid blir förstås väldigt jobbigt att ta in mentalt.

Jag är emellertid fortfarande väldigt hoppfull vad gäller vaccin. Jag tror vi får vaccinera oss under i vart fall första halvan under nästa år.
Citera
2020-10-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89

Sjukdomen slår ju extremt olika. Vissa har bokstavligt talat inga symptom alls, troligen tack vare infektion av annat coronavirus tidigare i livet.
Citera
2020-10-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
De har väl inte alls lagt av med masktjafset. Det är ju typ ingen fler som ska dö med "universal masks" men 4000 utan. Vilket skämt!
Vad är det för fel på alla de trådar som behandlar ansiktsmasker? I den här tråden är det OT.

Knäppgök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in