2020-09-29, 19:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nej det är ingen ökning. Om du tar bort "nya fall" och tittar på döda och iva fall så är viruset helt borta.

Vad vi ser är en "casedemic". Ny fall ökar men ingen kommer bli sjuk eller dö, för covid 19 finns inte längre. Den härjade i någon månad och försvann.

Källa: https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=FU3OibcindQ&feature=emb_ti tle
Jag håller med om dödsfallen inte tycks följa antalet smittade. Jag tror det gäller även om man viktar om för ökad testning nu.

Men det är inte helt fallet. Din video är 6 veckor gammal. Jämf tester, fall och dödsfall för Spanien (7-dagars genomsnitt) som gick in i andra vågen först i Europa. Dödsfallen ökar om än inte alls lika tydligt än som i våras.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-01-16..latest&country=~ESP&region=World&deathsMetric= true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7& pickerMetric=total_deaths&pickerSort=desc
Citera
2020-09-29, 19:55
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag håller med om dödsfallen inte tycks följa antalet smittade. Jag tror det gäller även om man viktar om för ökad testning nu.

Men det är inte helt fallet. Din video är 6 veckor gammal. Jämf tester, fall och dödsfall för Spanien (7-dagars genomsnitt) som gick in i andra vågen först i Europa. Dödsfallen ökar om än inte alls lika tydligt än som i våras.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-01-16..latest&country=~ESP&region=World&deathsMetric= true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7& pickerMetric=total_deaths&pickerSort=desc

Nej Spanien har ingen andra våg. Detta är helt normalt i Spaniens klimat. Det är därför USA också ser en "andra våg". Det har med värme och luftfuktighet att göra. Det framgår i videorna jag länkat. Samma med Brasilien. I dessa länder är första vågen utdragen och det är helt normalt.

Se: http://www.youtube.com/watch?v=8UvFhIFzaac&t=21m10s
Citera
2020-09-29, 19:55
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Der blev klippet lagt på youtube, men der står 22:05 i hjørnet?
Man vil ikke skræmme turister og jeg tror reporteren var med på scriptet.

Nja, är inte det klockan?
De pratar om att sjukhuspersonalen är på semester och återvänder i september. Inte har man semester i 4 månader i Spanien. Det är från augusti.
Citera
2020-09-29, 19:58
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:

Ungefär det som beskrivs i denna senare uppdatering, om dödsfallen går upp och blir ungefär som 2017:
https://youtu.be/8UvFhIFzaac?t=1942
Citera
2020-09-29, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nja, är inte det klockan?
De pratar om att sjukhuspersonalen är på semester och återvänder i september. Inte har man semester i 4 månader i Spanien. Det är från augusti.

Nej, klokken er nederst til højre. Alle ansatte på sygehusene tager ikke ferie på samme tid.
Citera
2020-09-29, 20:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nej Spanien har ingen andra våg. Detta är helt normalt i Spaniens klimat. Det är därför USA också ser en "andra våg". Det har med värme och luftfuktighet att göra. Det framgår i videorna jag länkat. Samma med Brasilien. I dessa länder är första vågen utdragen och det är helt normalt.

Se: http://www.youtube.com/watch?v=8UvFhIFzaac&t=21m10s
Oavsett vad du och Ivor kallar andra ökningen/vågen av nya fall så är min poäng att dödsfallen i Spanien ökar. Ivor påstod att de inte ökade alls.

Detta gäller även Frankrike.

Och UK rapporterade just idag 71 dödsfall.

Ange gärna i fortsättningen datum och om det är Ivor som gör videoklippen.
Citera
2020-09-29, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är inte svårt. Verkligheten har visat att Anders Tegnell är en nolla.

Jag har inga djupa kunskaper om epidemier. Jag har lyssnat på Christian Drosten, och insett att Anders Tegnell har lurat svenska folket.

Christian Drosten är professor i virologi på Charité i Berlin. Christian Drosten lutar sig mot en studie från Oxford i England, gjord av en grupp kring professor Christophe Fraser.

Jag gav ju ett förslag på lösning i inlägget som du svarade på. Satsa på att identifiera smittbärare innan dom får symtom på sjukdom. Förslaget kommer inte från mig, utan från professor Christian Drosten.

Genom att ingripa innan symtom uppstår, så kan man pressa virusets reproduktionstal neråt, med målet att få reproduktionstalet under 1,0. Men det är en stor utmaning.

När en individ får symtom på sjukdom, så tar det tid innan individen har fått ett laboratorieprov som bekräftar infektion, och därefter tar det tid innan personens kontakter har identifierats, och ännu längre tid innan kontakterna har kontaktats av sjukvården. Tiden kan minskas genom att skippa laboratorieprov. När en person får symtom på sjukdom, så antas istället personen bära på Covid-19. Utan att vänta på laboratorieprov, så kontaktas misstänkt smittade personer, och får uppmaningen att isolera sig. På så sätt kan reproduktionstaletet pressas neråt.

Jsg vågar inte ha förhoppningar på vaccin. Jag är misstänksam mot ett vaccin som har tagits fram i panik.

Är jag en lockdown-fjolla?

Christian Drosten nämner just detta.

Med hjälp av ett program i mobiltelefonen, så kan potentiella smittbärare kan identifieras snabbt, och få meddelandet att gå i hemkarantän. Ifall tillräcklig stor andel av invånarna har smittspårnings-funktionen i sina telefoner, så finns möjligheten att få ner reproduktionstalet under 1,0 utan att hela samhället behöver stängas ner.

Men: Smittspårning i mobiltelefoner skapar svåra frågor om övervakning och integritet.

Här finns radioprogrammet med Christian Drosten. Programmet är på tyska, och min tyska är pinsamt rostig. Lyckligtvis pratar Christian Drosten långsamt och mycket tydligt.

Så är det. Jag blir också upprörd över det som pågår. [Försöker trösta, och sträcker över servett att torka tårarna med]

Sätt dig själv i karantän o ta på dig munskydd o bli hemma så hör vi av oss när viruset är över ....okej ?
Citera
2020-09-29, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Märkligt råd! Duger ju inte lita på idioter som förnekar. Man måste följa själv.

Hur många i sverige använder ens munskydd ?

99% skippar o varför tror du det ?
Citera
2020-09-29, 20:06
Medlem
.Dostoj.s avatar
Det är kring december vi vet. Får verkligen hoppas att viruset är mildare i sin form nu gentemot tidigare vilket kanske kan anas men ni glömmer all inomhusvistelse framöver under vintern och att immuniteten varar kring 4-12 månader vad vi vet idag. Förstår denna optimism om vi befann oss i december-februari månad men vi har en väg kvar att vandra. Många sköra och äldre där ute.
Citera
2020-09-29, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Finns det fortfarande ingen konsensus kring hur det är möjligt att vissa individer, som blivit exponerade för Covid-19, exempelvis i hemmiljö och blivit uppmanade att testa sig för deras bättre hälft är positiv, fortfarande testar negativt trots att allt borde göra gällande att dem också är positiva? Hur många är ens mottagliga för Covid-19?
Samtidigt så blir många inte sjuka (inga symtom), men de har utvecklat antikroppar och de har smittat vidare.

Vi vet väldigt lite om detta viruset fortfarande.
Citera
2020-09-29, 20:07
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Oavsett vad du och Ivor kallar andra ökningen/vågen av nya fall så är min poäng att dödsfallen i Spanien ökar. Ivor påstod att de inte ökade alls.

Detta gäller även Frankrike.

Och UK rapporterade just idag 71 dödsfall.

Ange gärna i fortsättningen datum och om det är Ivor som gör videoklippen.

UK följer samma trend: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/

Notera dödsfall och nya fall. Det ser sinnessjukt ut!
Citera
2020-09-29, 20:11
Medlem
Citat:

De mediciner man har hittat förhindrar ju runt 50-70% från att bli inlagda på IVA eller dö. Detta gör ju att dödstalen nu inte är i närheten av vad de var tidigare. Sedan är man fortfarande olika duktig på att behandla sjukdomen i olika länder.

Glöm inte heller att folk i våras var MYCKET sjuka när de togs in för vård eftersom att de rekommenderades att inte komma till sjukhuset förrän de var nästintill döda (folk dog hemma med låg syresättning). Denna rekommendation ändrades så sent som i början av maj. Då tog man helt plötsligt in folk tidigare för att hitta de med låg syresättning, jag fick när jag ringde 1177 i mitten av maj åka in till Covid-akuten, de kollade syresättningen (som var bra), sedan skickade de hem mig igen.
Senast redigerad av Pisseman 2020-09-29 kl. 20:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in