2020-09-17, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det hände inte i resten av världen där man stängde skolor så varför skulle det hända här?

Alltså på allvar Tony, hur är det med läsförståelsen och konsekvenstänkandet..... jag ger upp....
Citera
2020-09-17, 20:35
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Spanien rapporterar idag 162 nya dödsfall.

För mig är det oklart när och hur Spanien rapporterar. Ibland rapporterar de inte alls. Men igår rapporterade de 239 dödsfall. Så att Spanien har en tydlig ökning i dödsfall verkar rimligt att anta.

(Worldometers)

Den data dom skickar ut är mig veterligen en summering av dödsfallen de senaste 7 dagarna.
Det blir alltså lite krångligt att få en dagssiffra.

https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/documentos/Actualizacion_209_COVID-19.pdf

Ser ut som om det är 60-80 dödsfall per dag (röda diagrammet på sidan 6).
Citera
2020-09-17, 20:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag är ganska säker på att det är den allmänna uppfattningen i världen. Precis som FHM hävdat en lång tid så kommer vaccin inte vara någon ”silver bullet”, det har både WHO och CDC sagt nu på sistone.

Jag har inte uttryckt några förhoppningar om vaccin. Jag har bara sagt att man borde ha satsat på att stoppa smittspridningen, helst vid gränsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Ursäkta att jag säger det, men du resonerar likt ett litet barn som inte förstår någonting av det som händer utanför den egna sfären. Inlägg efter inlägg efter inlägg med någon slags Wall of text med utopiska teorier baserade på rena fantasier. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta faktiskt. Du ser på Anders Tegnell som någon totalitär ”Store Satan” som står med trollspö och genomför en Masterplan.

Ja, det är ungefär det intrycket jag har fått av Anders Tegnell.

Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Din profilbild passar dig så fantastiskt bra. Tomte.

Det var smickrande.
Citera
2020-09-17, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Hur kan Tegnell säga att Sveriges mångdubbelt högre dödstal delvis beror på mild influensasäsong? Har varje land sitt eget nationella influensavirus eller vad? Har han missat att det är en sort och ett specifikt vaccin varje år? Kejsaren är nudist.

Förstår du inte det? På riktigt?

Varje land drabbas olika hårt av SAMMA virus olika år.

Då människor inte kan leva för evigt, så kommer ju något knuffa de flesta över kanten.
Några enstaka dör pga att hjärtat helt enkelt slutar slå, men de flesta dör av någon enkel i infektion, andra i influensa.

Varför tror du det dör fler människor på vinterhalvåret?
Tror du att de fryser ihjäl?

Att det skulle vara hela förklaringen till Sveriges höga dödstal i våras är väl inget som någon påstått, men en bidragande faktor.

Fattar du bättre nu? Annars be din personliga assistent om hjälp.
Citera
2020-09-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du måste räkna antalet döda i virusinfektioner. Antalet som halkar i duschen, tar självmord eller dör i trafiken känns inte så intressant.
Eftersom det sker fler dödsolyckor på sommarhalvåret tar jag mig friheten att bortse från det.

Hela överdödligheten på vinterhalvåret förklaras av smittsamma sjukdomar. Dels att virusen går i samhället, och dels att vi har sämre immunförsvar, mer mottagliga m.m.
Citera
2020-09-17, 20:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Hörde jag rätt var det 16000 genomförda test på studerande på Umeå Universitet, 6 positiva svar.
Analys?! Universitet och högskolor verkar inte vara smittdrivande. Kanske kan överföras till skolmiljöer överhuvudtaget, vilket i så fall skulle vara jättebra.

Nu är ju de testade på Umeå Universitet unga vuxna, födda på 90-talet som kommer från hela Sverige och som också har rest till Umeå

Bekräftar tidigare slumpvis PCR-test. Det innebär i praktiken att enbart Ett av ca 6 000 spontana möten riskerar att överföra smitta.
Citera
2020-09-17, 20:44
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har inte uttryckt några förhoppningar om vaccin. Jag har bara sagt att man borde ha satsat på att stoppa smittspridningen, helst vid gränsen.

Ja, det är ungefär det intrycket jag har fått av Anders Tegnell.

Det var smickrande.

Men sen då? Efter att vi stoppat det vid gränsen?
Citera
2020-09-17, 20:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du får ju såklart tro vad du vill. Jag är ingen Norge-expert. Men det är ett verifierbart faktum att Sverige hade ovanligt låg dödlighet förra vintern. Jag vet inte hur det såg ut i Norge, men deras helårssiffror var normala.

Nej, Tegnell svamlar (och du med):

Tegnells förklaring om höga dödstal ifrågasätts

Den milda influensasäsongen kan delvis förklara Sveriges höga coronadödstal, enligt Anders Tegnell. Men SvD:s kartläggning visar att även våra grannländer hade en låg dödlighet under vintern.
/.../I grannländerna syns en liknande trend. I Norge och Finland dog fyra procent färre under tidsperioden jämfört med tidigare år, och i Danmark låg minskningen på två procent.

Samtidigt som influensasäsongen alltså troligen var ganska snarlik i de nordiska länderna i vintras, har länderna drabbats väldigt olika av coronaviruset. Sveriges coronadödsfall är hittills ungefär tio gånger högre per capita än i både Norge och Finland. Jämfört med Danmark har Sverige fem gånger så många covid-19-dödsfall, justerat på folkmängden.

Joacim Rocklöv, professor i epidemiologi och folkhälsa vid Umeå universitet, tycker inte att det finns något som tyder på att säsongsinfluensan är en av huvudförklaringarna till Sverige höga coronadödstal.

– Skillnaden mellan dödstalen i länderna under vintern är kanske inte ens statistiskt signifikant, och då verkar det otroligt att det skulle vara en rimlig förklaring.
https://www.svd.se/tegnells-forklaring-om-hoga-dodstal-ifragasatts

Finlands hälsosäkerhetschef delar inte Tegnells influensateori fullt ut
Anders Tegnells finländska kollega Mika Salminen, Finlands hälsosäkerhetschef, köper inte fullt ut att den milda influensasäsongen skulle vara orsak till Sveriges höga dödstal i covid-19.

– Det kan förklara en del av saken men jag tror inte skillnaden mellan Finland och Sverige hänger på det, säger han till DN.
https://www.dn.se/sverige/finlands-halsosakerhetschef-delar-inte-tegnells-influensateori-fullt-ut/

Det är förutom direkt felaktig ett väldigt obehagligt resonemang Tegnell för. Ett civiliserat land ser inte på saken på det viset och använder det som ursäkt eller förklaring.
Citera
2020-09-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
En förnuftig man:

”Finlands hälsochef köper inte Tegnells influensaförklaring fullt ut

Anders Tegnell sa tidigare i dag i en intervju med Dagens Nyheter att den milda influensasäsongen kan vara en förklaring till vårens höga dödstal i covid-19.

- Det finns en stark koppling mellan en låg överdödlighet i influensa och hög överdödlighet i covid-19, sa han.

Men Finlands hälsosäkerhetschef Mika Salminen köper inte fullt ut den förklaringen.

- Det kan säkert stämma att det fanns fler sköra åldringar i Sverige som kanske skulle ha kunnat stryka med tidigare om ni haft en allvarligare influensasäsong. Det kan förklara en del av saken men jag tror inte skillnaden mellan Finland och Sverige hänger på det, säger han till DN.

I Finland har 339 personer dött med covid-19, och drygt 8 700 personer har bekräftats smittade i viruset. Salminen tror i stället att skillnaden mellan länderna beror på att Finland tidigt satte in kraftiga insatser mot viruset.”

Svt.se

Tror Tegnell hänvisar till den studie som tagits fram av ett par svenskar och en dansk som möjliga förklaringar till varför Sverige i allmänhet och Stockholm i synnerhet drabbades hårdare. Huvudanledningen är alltså att vi hade tydlig underdödlighet 2019, till skillnad mot våra grannar som hade normal dödlighet 2019, eller t o m viss överdödlighet. Här var några av de andra förklaringarna

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3674138

Abstract
What accounts for Sweden’s high COVID death rate among the Nordics? One factor could be Sweden’s lighter lockdown. But we suggest 15 other possible factors. Most significant are:

(1) the “dry-tinder” situation in Sweden (we suggest that this factor alone accounts for 25 to 50% of Sweden's COVID death toll);

(2) Stockholm’s larger population;

(3) Sweden’s higher immigrant population;

(4) in Sweden immigrants probably more often work in the elderly care system;

(5) Sweden has a greater proportion of people in elderly care;

(6) Stockholm’s “sport-break” was a week later than the other three capital cities;
Citera
2020-09-17, 20:50
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Eftersom det sker fler dödsolyckor på sommarhalvåret tar jag mig friheten att bortse från det.

Hela överdödligheten på vinterhalvåret förklaras av smittsamma sjukdomar. Dels att virusen går i samhället, och dels att vi har sämre immunförsvar, mer mottagliga m.m.

Givetvis inte och definitivt inte av virussjukdomar som du påstod.
Citera
2020-09-17, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är inte det jag säger. Jag säger att studien inte besvarar frågeställningen. Hur smittspridning ser ut på ett universitet över tid.

Studien besvarar ju det den ville ha svar på. Vad händer när man öppnar upp ett universitet med människor kommandes från olika delar av ett land. Uppenbarligen ingenting än så länge

MEN det finns ju en hel del här inne som var helt övertygade om att smittspridningen skulle ta fart rejält när skolor, högskolor och universitet öppnade. Vore ju inte konstigt om det vore så, självklart. Men än så länge verkar det ju lovande, vilket en del här inne inte verkar uppskatta. Det går att hitta något negativt i vilka positiva nyheter som helst, verkar vara en devis som en del lever efter.
Citera
2020-09-17, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, Tegnell svamlar (och du med):

Tegnells förklaring om höga dödstal ifrågasätts

Den milda influensasäsongen kan delvis förklara Sveriges höga coronadödstal, enligt Anders Tegnell. Men SvD:s kartläggning visar att även våra grannländer hade en låg dödlighet under vintern.
/.../I grannländerna syns en liknande trend. I Norge och Finland dog fyra procent färre under tidsperioden jämfört med tidigare år, och i Danmark låg minskningen på två procent.

Samtidigt som influensasäsongen alltså troligen var ganska snarlik i de nordiska länderna i vintras, har länderna drabbats väldigt olika av coronaviruset. Sveriges coronadödsfall är hittills ungefär tio gånger högre per capita än i både Norge och Finland. Jämfört med Danmark har Sverige fem gånger så många covid-19-dödsfall, justerat på folkmängden.

Joacim Rocklöv, professor i epidemiologi och folkhälsa vid Umeå universitet, tycker inte att det finns något som tyder på att säsongsinfluensan är en av huvudförklaringarna till Sverige höga coronadödstal.

– Skillnaden mellan dödstalen i länderna under vintern är kanske inte ens statistiskt signifikant, och då verkar det otroligt att det skulle vara en rimlig förklaring.
https://www.svd.se/tegnells-forklaring-om-hoga-dodstal-ifragasatts

Finlands hälsosäkerhetschef delar inte Tegnells influensateori fullt ut
Anders Tegnells finländska kollega Mika Salminen, Finlands hälsosäkerhetschef, köper inte fullt ut att den milda influensasäsongen skulle vara orsak till Sveriges höga dödstal i covid-19.

– Det kan förklara en del av saken men jag tror inte skillnaden mellan Finland och Sverige hänger på det, säger han till DN.
https://www.dn.se/sverige/finlands-halsosakerhetschef-delar-inte-tegnells-influensateori-fullt-ut/

Det är förutom direkt felaktig ett väldigt obehagligt resonemang Tegnell för. Ett civiliserat land ser inte på saken på det viset och använder det som ursäkt eller förklaring.
"Anders Tegnells finländska kollega Mika Salminen, Finlands hälsosäkerhetschef, köper inte fullt ut att den milda influensasäsongen skulle vara orsak till Sveriges höga dödstal i covid-19."

Om man ställer en ledande fråga på det sättet, som att det påståtts vara en fullständig förklaring, så behöver man inte ens fråga.

Även Joacim Rocklöv missar poängen. Även om Danmark, Finland och Norge också råkade ha låg dödlighet under vintern så förändrar det ingenting. Det kan fortfarande vara så att senaste vintrarnas låga dödstal i influensa i Sverige kan ha bidragit till att vi haft ovanligt många sköra människor när covid slog till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in