2020-09-17, 19:29
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Spanien rapporterar idag 162 nya dödsfall.

För mig är det oklart när och hur Spanien rapporterar. Ibland rapporterar de inte alls. Men igår rapporterade de 239 dödsfall. Så att Spanien har en tydlig ökning i dödsfall verkar rimligt att anta.

(Worldometers)
Det verkar vara en stadig uppåtgående trend i alla fall. Dessutom med rejäla dödssiffror.
Citera
2020-09-17, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De flesta människor är rätt duktiga på att lägga pussel. Betänk att vi har minst 15 lovveckor per år i Sverige och de flesta bara har 5 veckors semester. Ändå fixar folk det.

Alla som jobbar inom vården har inte barn under 10 år. De som arbetar inom vården och har barn under 10 år har i 9 fall av 10 en make/maka som också är delaktiga. Skulle det ens bli allvarliga problem för 1% av samtlig vårdpersonal? Jag tror man kraftigt har överdrivit problemets omfattning att det skulle bli tomt på sjukhusen om skolorna övergick till distansundervisning. Har inte hört talas om sådana problem vare sig i Italien (som nyligen öppnade skolorna efter de varit stängda i ett halvår), eller i Israel som växlat mellan att stänga och öppna. I våras höll nästan alla länder i hela Europa (utom Sverige) sina skolor stängda. Har inte läst en enda rapport om att det skulle varit problem med att bemanna upp sjukhusen pga det.

Jämförelsen med skollov är väl ganska enkelspårig? Det är någonting vi vet exakt när det inträffar och har flera månader på oss att fixa. Ändå är det stora bekymmer varenda sommar...

Sjukhusen är en del, äldreomsorgen en annan. Vi har väl lärt oss av pandemin att det är ett bekymmer när tillfällig personal behöver tas in (plus att det inte finns några extra ”permanenta” att ta in. Och om inte äldreomsorgen kan leverera kommer än fler behöva stanna hemma för att ta hand om sina gamla släktingar. Det var jävligt tufft på många ställen med sjukfrånvaro, lägg på att 10%(?) till försvinner.. Det är inte direkt så att lönen är tillräckligt hög för att det är undersköterskans jobb som ska prioriteras i familjen.

Kom ihåg att det inte finns något land på jorden som har en så utbredd äldreomsorg som Sverige. Grannländerna är ganska nära men inte riktigt där.
Citera
2020-09-17, 19:34
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Källa?

Har länkats otaliga gånger i tråden. Du får hänga med bättre.
Citera
2020-09-17, 19:36
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
”Suger” haha ja du inger stort förtroende själv. En riktigt lärd person vi har fått in i tråden, som slänger runt stora fina ord 😂

Men det är klart, postar man en studie på 100 sedan tidigare sjuka personer som något slags bevis, då är det nog långt bort till universitetet. Lycka till på svetsbordet grabben.

Universitetet var för min del avklarad för över tjugo år sedan, pojk.

Hur som helst så har jag stöd för mina påståenden.

Det har inte du.
Citera
2020-09-17, 19:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
En förnuftig man:

”Finlands hälsochef köper inte Tegnells influensaförklaring fullt ut

Anders Tegnell sa tidigare i dag i en intervju med Dagens Nyheter att den milda influensasäsongen kan vara en förklaring till vårens höga dödstal i covid-19.

- Det finns en stark koppling mellan en låg överdödlighet i influensa och hög överdödlighet i covid-19, sa han.

Men Finlands hälsosäkerhetschef Mika Salminen köper inte fullt ut den förklaringen.

- Det kan säkert stämma att det fanns fler sköra åldringar i Sverige som kanske skulle ha kunnat stryka med tidigare om ni haft en allvarligare influensasäsong. Det kan förklara en del av saken men jag tror inte skillnaden mellan Finland och Sverige hänger på det, säger han till DN.

I Finland har 339 personer dött med covid-19, och drygt 8 700 personer har bekräftats smittade i viruset. Salminen tror i stället att skillnaden mellan länderna beror på att Finland tidigt satte in kraftiga insatser mot viruset.”

Svt.se
Citera
2020-09-17, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
I studien är det alltså med ca 10.000 studenter från stora delar av landet som kommer från områden med mer eller mindre smitta. Målgruppen är unga vuxna, som sägs vara rätt odisciplinerade när det gäller rekommendationer o s v. Det är väl väldigt intressant att se hur smittspridningen ser ut på ett universitet, även om du inte verkar tycka det.
Om det festas och nollas lika mycket de första veckorna i Umeå som på en annan universitetsort jag fått rapporter ifrån borde det ha varit en eruption av smittade och sjuka nu. Men så verkar inte vara fallet, varken här eller där.
Men jag antar att vi måste vänta ett par veckor, till, enligt tvåveckorsregeln (en variant på ”väntabarasnartså”).
Citera
2020-09-17, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Anders Tegnell betonar följande:
Tegnell säger att en ny WHO-rapport visar att det finns en stark koppling mellan en låg överdödlighet i influensa och hög överdödlighet i covid-19.

– Medan de som hade en hög influensadödlighet, som Norge, under de sista två vintrarna, de har ganska låg covid-dödlighet, säger Tegnell till DN.
https://omni.se/mild-influensasasong-bidrog-till-hoga-coronadodstalen-finns-en-stark-koppling/a/kRamrv

Innan jag ser något som pekar på detta "starka" samband så tror jag att det varken är applicerbart på Sverige eller Norge. Speciellt som jag hävdar att influensasituationen likväl som de relativa dödstalen i sin karaktär inte skiljer sig åt speciellt mellan länderna.

Varför kan det inte komma åtminstone en antydan till erkännande att Sverige misslyckades i det initiala skedet att inte bara skydda de gamla utan även hela befolkningen så här i backspegeln? Han fortsätter att mala på att Sveriges strategi (vilken vi inte sett röken utav n.b.) var den bästa möjliga. I synnerhet i jämförelse med Norge som han verkar ha något horn i sidan mot.
Du får ju såklart tro vad du vill. Jag är ingen Norge-expert. Men det är ett verifierbart faktum att Sverige hade ovanligt låg dödlighet förra vintern. Jag vet inte hur det såg ut i Norge, men deras helårssiffror var normala.
Citera
2020-09-17, 19:55
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det sör som sagt folk av andra anledningar hela tiden. Så tycker du 1-2 döda per dag är makabert, vad tycker du då om alla andra döda varje dag?

Det makabra var att påstå att dödsfallen är betydelselösa.

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Att tråden handlar om covid innebär inte att det är den enda dödsorsaken i Sverige.

Jag är väl införstådd med att folk dör av många olika anledningar hela tiden.
Citera
2020-09-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Har länkats otaliga gånger i tråden. Du får hänga med bättre.

Kan knappast hänga med allt då jag annat för mig på dagar och kvällar. Påstår du något oavsett var i tråden får du komma med källa om det efterfrågas. Annars blir det ingen vetenskaplig diskussion.
Citera
2020-09-17, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Precis, det skulle fortfarande ha dött många, jag tror till och med att det kan vara ännu fler än 4000. Att försöka skylla underdödlighet tidigare år är att försöka blanda bort korten. Skillnaden där mellan Sverige och Norge förklarar bara en mindre del av skillnaden.
Ja, det är klart att många hade dött ändå. Det medger jag. Och det hade inte varit bättre om de dött förra året istället. Tvärtom.

Men det är en komplex fråga. Då kan man inte räkna med enkla svar. Det är många faktorer som samverkar, där den utbredda samhällsspridningen givetvis är helt avgörande för att människor ska få covid.
Citera
2020-09-17, 19:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Inläggningarna ökade igen, är nu 152, ökning med +26 på en vecka.

Känns som vi är i ett avgörande skede i Sverige. Om det är tecken på en exponentiellt ökande smittspridning så behövs proaktivitet.
Citera
2020-09-17, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Fantastiskt låga dödstal! NOT. Desperata försök att ta ner våra dödstal. Utan framgång. Nu är det nästan 6000. Medan våra grannar har några hundra. Så hur man än prutar så har vi höga dödstal. Skäms att folk ids hålla på.
Fyratusen är bra många färre än vad som dör en normal vinter av våra klassiska virus. Det är ingen här på forumet som förfasats över vinterdödligheten förrän det blev politik.

Vårs grannar har få döda, men jag skulle inte byta vår situation mot deras. De lever som slavar under viruset, och har en mycket lång väg tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in