2020-09-17, 20:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ja. Vad hade du väntat dig?

Den frågan vill jag ställa till dom som utformade en strategi som bygger på immunitet genom infektion.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Covid-19 kommer vi få leva med. De flesta kommer att ha haft sjukdomen ett flertal gånger under sin livstid.

Anders Tegnells önskemål går i uppfyllelse.
Citera
2020-09-17, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, det är klart att många hade dött ändå. Det medger jag. Och det hade inte varit bättre om de dött förra året istället. Tvärtom.

Men det är en komplex fråga. Då kan man inte räkna med enkla svar. Det är många faktorer som samverkar, där den utbredda samhällsspridningen givetvis är helt avgörande för att människor ska få covid.
Då skall inte heller Tegnell uttala sig på ett sätt som om detta vore hela sanningen...
Citera
2020-09-17, 20:14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Fyratusen är bra många färre än vad som dör en normal vinter av våra klassiska virus. Det är ingen här på forumet som förfasats över vinterdödligheten förrän det blev politik.

Vårs grannar har få döda, men jag skulle inte byta vår situation mot deras. De lever som slavar under viruset, och har en mycket lång väg tillbaka.

Tur att Whataboutism är ett ointressant argumentationsfel som ofta inte ger så mycket. Men alla de där tusen som dör av andra virus kan du gärna belägga. Se kan du räkna på ration av/med, som du gör i fallet Covid.
Citera
2020-09-17, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Då skall inte heller Tegnell uttala sig på ett sätt som om detta vore hela sanningen...

Har han verkligen gjort det? Visa gärna var.
Citera
Medlem
madchances avatar
Hur kan Tegnell säga att Sveriges mångdubbelt högre dödstal delvis beror på mild influensasäsong? Har varje land sitt eget nationella influensavirus eller vad? Har han missat att det är en sort och ett specifikt vaccin varje år? Kejsaren är nudist.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Hur visste man att de unga vuxna som kommer inresande från stora delar av landet för att studera var smittfria? De kunde dels ha tagit med sig smitta från sina hemorter eller ha blivit smittade på resan
Det är inte det jag säger. Jag säger att studien inte besvarar frågeställningen. Hur smittspridning ser ut på ett universitet över tid.
Citera
2020-09-17, 20:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Om det festas och nollas lika mycket de första veckorna i Umeå som på en annan universitetsort jag fått rapporter ifrån borde det ha varit en eruption av smittade och sjuka nu. Men så verkar inte vara fallet, varken här eller där.
Men jag antar att vi måste vänta ett par veckor, till, enligt tvåveckorsregeln (en variant på ”väntabarasnartså”).

Ja, annars kan vi alltid lita på lite anekdotisk information, som när en väns vän berätta om något.
Citera
2020-09-17, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Tegnell sa "detta är kanske inte hela förklaringen men en del av den". Jag kan inte se hur man kan uttrycka sig mycket försiktigare än så.

Även Björn Olsen kallade det för en "delförklaring".
Citera
2020-09-17, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tengele's kommentarer är ju avsedda för hans minions som inte ifrågasätter budskapet. Ungefär samma kommunikation som Trump kör med till sin fan-base.

Trump:

Citat:
”Därför har USA så höga dödstal.

- Ingen kan mäta så exakt som USA. Vi har väldigt bra koll jämfört med i stort sett alla andra länder, säger Trump.

Citat:
– Nu har vi många fall i USA det ska man absolut inte förneka och det är olyckligt. Men ja, det är också svårt att tänka sig att man kan bli bättre på att hitta fallen än vad vi är i USA, säger Trump.”

Citat:
”– Vi har jättebra koll och är därmed förmodligen mer realistiska, och har med hög sannolikhet högre siffror än de flesta andra länder av den orsaken.”

Citat:
”USA har haft mycket färre dödsfall under de senaste månaderna (än i början av pandemin som hela västvärlden?), vilket visar på att det inte var något fel på vår strategi och att det inte var därför som så många avled...”

Citat:
”Med samma strategi som vi har haft hela tiden har vi sedan två tre månader inte haft många nya fall hos äldre. Dödsfallen har också varit få i jämförelse under en längre tid nu, så det finns definitivt inget samband mellan USAs strategier och antalet döda”

Hm kan nog lite se vad du menar 🤔 Även om orden hade uttryckts mer kaxigt och buffligt (”Trump” ovan = Tegnell)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-darfor-har-sverige-hogre-dodstal

https://www.svd.se/tegnell-strategin-inte-orsak-till-dodstalet
Citera
2020-09-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Tur att Whataboutism är ett ointressant argumentationsfel som ofta inte ger så mycket. Men alla de där tusen som dör av andra virus kan du gärna belägga. Se kan du räkna på ration av/med, som du gör i fallet Covid.
Det är bara att summera antalet döda april-september, och jämföra med antalet döda oktober-mars.

Du kan välja vilket år du vill de senaste tjugo åren. Det är alltid sex-åtta tusen fler som dör under vintermånaderna.

Varsågod:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/manadsstatistik--riket/preliminar-befolkningsstatistik-per-manad-2020/

Det är inte whataboutism. De som dör i covid är ju inte utöver dessa, utan de flesta ingår i den här gruppen.
Citera
2020-09-17, 20:28
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Den frågan vill jag ställa till dom som utformade en strategi som bygger på immunitet genom infektion.

Anders Tegnells önskemål går i uppfyllelse.

Jag är ganska säker på att det är den allmänna uppfattningen i världen. Precis som FHM hävdat en lång tid så kommer vaccin inte vara någon ”silver bullet”, det har både WHO och CDC sagt nu på sistone.
Citera
2020-09-17, 20:29
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Det är bara att summera antalet döda april-september, och jämföra med antalet döda oktober-mars.

Du kan välja vilket år du vill de senaste tjugo åren. Det är alltid sex-åtta tusen fler som dör under vintermånaderna.

Varsågod:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/manadsstatistik--riket/preliminar-befolkningsstatistik-per-manad-2020/

Det är inte whataboutism. De som dör i covid är ju inte utöver dessa, utan de flesta ingår i den här gruppen.

Du måste räkna antalet döda i virusinfektioner. Antalet som halkar i duschen, tar självmord eller dör i trafiken känns inte så intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in