2020-09-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Återstår att se om det är så smart med ett virus som dödar upp till 1% av de insjuknade och kräver sjukhusvård för var 20:e som blir smittad.
Nja, i Norge är den generiska IFR nere kring 0.3%. Men grejen är att för dem som verkligen borde vaccinera sig, för att skapa flockimmunitet, dvs unga och friska så är i princip risken med covid försumbar många vardliga risker. Att då massvaccinera dessa grupper med ett framstressat vaccin är en jättestor risk (risk=sannolikt *konsekvens) eftersom vaccin med mkt mkt låg sannolikhet kan leda till oerhörda konsekvenser (dvs om biverkningar efter 1-2år, som alltså inte kan upptäckas i test) det verkar inte heller så smart... Knepigt, jag är inte alls säker på at framstressad vaccinering är det riskoptimala. Men förhoppningsvis löser det sig på annat sätt innan det blir aktuellt med vaccin.
Citera
2020-09-12, 22:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Är att neka barn att gå till skolan att ta upp fajten med viruset?!

Jag tycker det är en ickefråga. Med dagens teknik borde vi kunna bedriva distansundervisning utan problem. Det känns mest som en fråga för föräldrar som egentligen inte ville bli föräldrar och använder skolan som sitt privata dagis. Det handlar ju om en kort begränsad tid, inte för evigt.
Citera
2020-09-12, 22:11
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Frankrike är definitivt oroande.
Minns jag rätt så har dom nu 474 personer på IVA.

Ganska säker på att Italien på toppen hade omkring 2000 personer på IVA. Detta i ett land som ändå hade ganska många sjukvårdsplatser per capita innan Pandemin.

Gissningsvis så bör Frankrike ha ungefär lika många platser till förfogande.

Italien hade i dagens rapport 184 personer på IVA, dvs en tiondel mot vad dom hade under sin peak i våras.
Citera
2020-09-12, 22:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Att Sverige var dåligt rustat vad gäller beredskapslager och hade en undermålig äldreomsorg vet vi redan. Det är ett misslyckande.

MEN vi hade till skillnad mot t ex våra grannar en period av underdödlighet innan pandemin och även nu sen 7-8 veckor.

Skulle Sverige ha haft någorlunda chans att ta ner dödstalen i april-maj hade man behövt agera ett par månader tidigare (d v s i början på året när Kina höll på att mörka), MEN då hade dödsfallen sannolikt ändå kommit senare tyvärr.

Ja jag såg det i videon, det kan vara en förklaring. Jag tror att om vi dragit i nödbromsen i början på mars (som jag sa) så hade vi fått ner dödstalen, kanske halverat dem eller ännu mer. Fast folk hade nog inte varit nöjda då heller eftersom jag förespråkade lockdown. Nu är vi där vi är. Vi får hålla tummarna för att det här viruset följer den där Gompertz-kurvan.
Citera
2020-09-12, 22:12
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Vi kommer inte kunna utrota viruset, men vi kommer kunna begränsa skadeverkningarna genom att distribuera ut ett vaccin.

Tyvärr verkar det som att de som blir reinfekterade många gånger blir sjukare gång nr 2.

Det låter helt galet otroligt och borde definitivt synas i Sydeuropa vid det här laget om så var fallet. Att återinfektionen skulle bli värre ger jag inte mycket för.
Citera
2020-09-12, 22:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
I artikeln i aftonbladet så står det ju att förkylda personer har testat sig, men fått negativt svar. Var ju också ett slumpmässigt test av 2500 personer, varav 0 var positiva. Samtidigt som ovanligt många är höstförkylda, trots alla restriktioner som fortfarande finns. Kan givetvis inte säga något med säkerhet, men märkligt är det.

I de europeiska länder du nämner så är det väldigt många nya fall, men dödligheten är inte ens en tiondel av vad den var i våras. Vilket säkert delvis kan förklaras av större mörkertal i våras, och även bättre behandlingar, men det försvagar inte direkt teorin om en lindrigare mutation.

Gällande delar av USA , och sydamerika håller jag däremot med, där är det fortfarande riktigt illa. Kan vara så att allvarigare varinater fortfarande till större del är dominerande där.

Märkligt är det.
Citera
2020-09-12, 22:15
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Å andra sidan verkar det ju även som att de som är yngre och exponeras för viruset gång nr2, tycks bli sjukare än gång nr1. Tycker det talar emot din teori.

https://arstechnica.com/science/2020/08/another-covid-19-reinfection-this-time-second-infection-was-more-severe/

Hundratals miljoner människor har blivit sjuka och du tar upp ett exempel på en person som blev sämre den andra gången.

Det ska nog till ett par tusen till liknande fall innan du kan dra dom slutsatserna.
Citera
2020-09-12, 22:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Är att neka barn att gå till skolan att ta upp fajten med viruset?!

Är det bättre att tvinga barn till skolan?

Kan du tänka dig att barnen sjäjva får välja?
Citera
2020-09-12, 22:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nja, i Norge är den generiska IFR nere kring 0.3%. Men grejen är att för dem som verkligen borde vaccinera sig, för att skapa flockimmunitet, dvs unga och friska så är i princip risken med covid försumbar många vardliga risker. Att då massvaccinera dessa grupper med ett framstressat vaccin är en jättestor risk (risk=sannolikt *konsekvens) eftersom vaccin med mkt mkt låg sannolikhet kan leda till oerhörda konsekvenser (dvs om biverkningar efter 1-2år, som alltså inte kan upptäckas i test) det verkar inte heller så smart... Knepigt, jag är inte alls säker på at framstressad vaccinering är det riskoptimala. Men förhoppningsvis löser det sig på annat sätt innan det blir aktuellt med vaccin.

Jag förstår hur du tänker, men tycker du bortser från en viktig aspekt. Du är skeptisk till vaccinet då det är "framstressat". Men du utgår automatiskt från att det skulle vara mindre farligt att bli smittad med viruset. Hur framstressat är inte viruset? Du har ingen aning om vilka långtidseffekter det kan tänkas ge om 1-2 år heller. De allra flesta som blir sjuka dör ju tack och lov inte, men många vittnar om långtidseffekter och nedsatt fysisk och psykisk prestationsförmåga. Vill man leva som vanligt i ett öppet samhälle kommer man åka på Covid19 om man nu inte isolerar sig. Hur många orkar leva under en sten under åratal? Det är nog tillräckligt jobbigt för många att härda ut till dess vi har ett vaccin.
Citera
2020-09-12, 22:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sekundärinfektion = du har drabbats av sjukdomen tidigare.

De som dör av SARS eller SCoV2 exponeras för viruset första gången när de är 80 år gamla.

Det inträffar aldrig med andra coronavirus. Är du 80 år gammal så har du haft alla de andra virusen tiotals gånger.

För många i 80+ gruppen är det nog ganska länge sedan dom hade kontakt med Corona-virus.

Tänker att exponeringen för virus i den åldern är ganska låg. Inte så stort socialt nät och eventuella barnbarn har nog passerat förkylnings-peaken.

Är man dessutom lite skröplig så är man också mer försiktig.
Citera
2020-09-12, 22:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det låter helt galet otroligt och borde definitivt synas i Sydeuropa vid det här laget om så var fallet. Att återinfektionen skulle bli värre ger jag inte mycket för.

Finns ju så många exempel på det nu runt om i världen, så det skulle jag närmast vilja säga är klarlagt.
Citera
2020-09-12, 22:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hundratals miljoner människor har blivit sjuka och du tar upp ett exempel på en person som blev sämre den andra gången.

Det ska nog till ett par tusen till liknande fall innan du kan dra dom slutsatserna.

Det var bara ett exempel. Finns ju massor av liknande. Bara googla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in