Citat:
Ursprungligen postat av
gronagubben
Någon vettig person som kan svara på följande bör jag avboka min spanien resa ska åka i Augusti ?
Det måste du ta ställning till själv. Det hela
kan ju ha lugnat ned sig till Augusti, men det är ju inte helt säkert, även om virus har svårare att sprida sig i värme. Det
kan ju också bli så att det hela utvecklar sig till en pandemi, där flera länder kan komma att helt isoleras. Italien lär nog bli det första landet, men fler kan följa, tills det inte är någon större vits med det, då utbredd smitta av Coronaviruset kan komma att vara ett faktum i samtliga europeiska länder. I ett sådant läge kanske det ändå känns tryggare att vara hemma.
Själv står jag i valet eller kvalet om jag skall boka en augusti resa till Albanien nu, eller avvakta en eller några veckor. I Saranda brukar det krylla av italienska turister, men kanske inte i år, vilket borde innebära prisvärda resor inom några veckor. Sjukvården i Albanien är kostnadsfri, så ev. smittade som känner symtom borde inte vara avskräckta att kontakta vården där, vilket, förhoppningsvis, skulle leda till mindre smittspridning, i alla fall om vårdapparaten där vet vad de sysslar med. I dagsläget har inte något fall rapporterats ifrån Albanien, men det lär väl dyka upp något inom några veckor.