2020-02-26, 15:42
Avslutad
Vad är senaste nytt? Har det spritt sig till något annat europeiskt land än?
Citera
2020-02-26, 15:43
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Hörrni, vågar man åka kollektivtrafik i Stockholm fortfarande? Ska man snällt vänta tills krisen är här och karantän infinner sig, eller ska man börja promenera redan nu?

Ja till promenad ute i friska luften. Nej till att sitta och insupa diverse virus i kollektivtrafiken.
Citera
2020-02-26, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Om inte annat för att slippa undan alla förkylningar och influensor som folk skvätter omkring sig just nu. Betydligt större risk att du råkar få något av det än ett apart virus som corona.
De är alla coronavirusar, Gula Faran heter något i stil med Sars2 på slutet.
Citera
2020-02-26, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Va Grekland också ..
Flygbolagen lär ju tappa triljarder pga detta när alla börjar avboka, nu lär Greta T vara glad! Hon har ju lyckats stoppa jordklotets negativa utveckling med sin påverkan att rädda jorden. Säkert någon galen fanatiker till Greta som gjort detta för hen älskar henne så mycket.
Tack Greta för att du hjälper jordklotet överleva.
Fast inte tack för att 160.000.000 människor kan komma att dö till följd av detta.
Så.... hur känns det Greta? Är du lycklig o nöjd över detta ?
Fattar någon ett ord av detta inlägg? Har Greta spridit Coronaviruset menar du? Eller är du bara en osäker SDröstande incel som försöker vara rolig?
Citera
2020-02-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej jag tror fortfarande på att barnafödandet minskar som en följd av corona. På grund av att det är livsfarligt att åka till förlossningar och det är inte ens säkert att de har öppet. Under sådana omständigheter så vill man inte sätta barn till världen. Så för den som hoppas på minskande befolkning så har nog detta virus dubbel effekt. Högre dödlighet och färre barn.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0n7xMJ/gravida-i-kina-lever-i-skrack-for-coronaviruset

Klart de snart kommer "informera" om att det smittar via sex = kroppskontakt. Endast onlinesex rekommenderas, börja redan nu med självkarantän!
Citera
2020-02-26, 15:49
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Han påpekade också en sak som var lite speciell, att det är lite märkligt hur Iran av alla ställen nu skulle ha ett utbrott värre än någon annanstans, och refererade även till vad som händer på kryssningsfartyget. Det går inte riktigt ihop helt enkelt.

Kina har investerat och byggt upp omfattande oljefält i sydvästra Iran. Gissningsvis har man en hel del personal på plats som åker fram och tillbaka. Det är den ena delen av förklaringen.

Rent spekulativt skulle det kunna vara så att det faktiskt börjat i Iran där det puttrat under ytan och inte rapporterats, och att smittan sedan tagits tillbaka till Kina med tanke på alla transporter. Hur smittan i så fall hamnat i Iran från början kan man dock meditera över (om det nu skulle vara så).

Det vi vet är att Kina i september skrev ett gigantiskt avtal (4 000 000 000 000 kr) med Iran som man överraskande rev i december, och att man sedan den 15:e januari, 13 dagar efter attacken mot den Iranske generalen Soleimani istället plötsligt skrev under första delen av det nya handelsavtalet med USA. Jag vet inte varför, men det är nåt med tajmingen kring allt detta som känns intressant bara. Väldigt mycket händer på kort tid, och flera av aktörerna som är inblandade är nu svårt drabbade av detta virus.

Jag har dock precis noll belägg för detta så skäll inte alltför hårt. Om mod känner att det är för konspiratoriskt för du ta bort det.
Citera
2020-02-26, 15:49
Medlem
Vill det sig riktigt illa så får nog MSB snart skicka ut en folder om viruset en dag kan Sverige stå helt still gator affärer restauranger dagis skolor div arbetsplatser etc är öde.
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Så de som kommer med planet från Iran ska inte undersökas överhuvudtaget? Mycket slappt arbete från myndigheternas sida.

Om 1 vecka lär vi ha flera fall i Sverige.
Citera
2020-02-26, 15:51
Medlem
gronagubbens avatar
Någon vettig person som kan svara på följande bör jag avboka min spanien resa ska åka i Augusti ?
Citera
2020-02-26, 15:52
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Du får väl googla lite bättre. Här kommer info baserat på den statistik som finns att tillgå:
Källa

Sannolikheten att dö om du smittas av Corona, fördelat på åldersgrupp

Sannolikheten att du dör om du smittas, baserat på att du har andra sjukdomar:

Sannolikhet att dö om du får viruset fördelat på kön:

Risken att dö för de som är unga och friska är med andra ord väldigt liten. Många är tyvärr varken unga eller friska, för dem blir det värre.

Sluta gnäll som en tönt över att staten inte håller dig i handen hela tiden. Se till att ha koll i stället och var till nytta för folk runt omkring dig.

Det med barn stämmer ej, flera döda småttingar i Wuhan
Citera
2020-02-26, 15:53
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
Någon vettig person som kan svara på följande bör jag avboka min spanien resa ska åka i Augusti ?
Nej åk. Jag drog en snabb simulering i huvudet av virusets framfart från februari till augusti och kom fram till att det borde vara ok.
Citera
2020-02-26, 15:54
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Det med barn stämmer ej, flera döda småttingar i Wuhan
Källa?
Citera
2020-02-26, 15:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
När tror ni detta är över? 1 år, två år?
När har så pass många smittats att samhället kan rulla på igen?

Tycker du att samhället är nedstängt nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in