2020-09-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej jag förstår faktiskt inte varför FHM hela tiden ska skylla på eftersläpning. Om dessa 12 inte dog i närtid var det säkert 12 andra som dog igår och som de inte tänkte rapportera förens julafton.

Där kom konspirations-teorierna.

FHM sitter och håller på massa dödsfall bara för att hålla nere siffrorna.

Om du kollar på https://covidstatistik.se/ så ser du som sagt att det har avlidit i snitt mellan 2 och 3 personer om dagen i covid 19 sedan i slutet av Juli.

Det är många dödsfall som ska hålla gömda om det är som du säger att det avlider 12 personer om dagen i Covid 19.
Citera
2020-09-04, 16:21
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det finna många saker i vårt samhället som kostar mångdubbelt mer i skador och sjukdomar. Alkohol förorsakar ca 4000människors död varje år. Addera alla kroniska alkoholister och de skador de förorsakar på sina anhöriga. Tobak dödar ca 12000 varje år i Sverige, lägg till alla som får skador och under många år lever med olika sjukdomar som rökning förorsakat. Dom får skylla sig själv kanske man kan resonera men lik förbannat kostar det samhället vårdkostnader. Lägg sen till alla vällevnadssjukdomar orsakade av att folk sitter still hela dagarna och glufsar i sig Pizza och chips varje dag.
Med dessa gör man allvarliga försök att få bukt med, har du inte märkt det?
Att de trots det skördar offer beror på att de är så pass starkt inlemmade i vår kultur och dessutom medför välbefinnande och/eller verklighetsflykt att konsumera.
Citera
2020-09-04, 16:27
Medlem
Överläkaren: Det vet vi om långtidssjuka i covid-19

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/overlakaren-det-vet-vi-om-langtidssjuka-i-covid-19?cmpid=del:tw:20200904verlakaren-det-vet-vi-om-l angtidssjuka-i-covid-19:nyh:lp
Citera
2020-09-04, 16:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Där kom konspirations-teorierna.

FHM sitter och håller på massa dödsfall bara för att hålla nere siffrorna.

Om du kollar på https://covidstatistik.se/ så ser du som sagt att det har avlidit i snitt mellan 2 och 3 personer om dagen i covid 19 sedan i slutet av Juli.

Det är många dödsfall som ska hålla gömda om det är som du säger att det avlider 12 personer om dagen i Covid 19.

Det är ju inte första gången man klumpar ut en mängd fall på det här viset. Det har man sysslat med hela tiden. Tror därför man kommer fortsätta med det. Varför ska det ta 8 veckor att rapportera? Det är väl bara för att snygga till siffrorna där och då. Då slapp man kritik i juli och tänker att det kommer höra till historien och att ingen bryr sig om rapporten kommer efteråt. Därför är det enda vettiga att slaviskt gå efter rapporteringsdatum. Annars vill jag se en bra rapport och analys kring varför man inte rapporterar i rimlig tid. Jag köper inte ordet eftersläpning.
Citera
2020-09-04, 16:28
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det är ca 900 svenskar som dött enbart av covid. De flesta av dessa mellan 80 -100 år med multisjukdomar.
För personer som dig som befinner dig långt ute i den vänstra delen av intelligensnormalkurvan så kommer det vara svårt att förstå detta, men det har dött mellan 5 000 - 6 000 av covid-19. Nästan alla av dem hade levt nu, om de inte blivit smittade.

Om du har hyfsat koll på engelska språket så kan jag rekommendera den här videon som förklarar varför dödsrapporter som säger att man "endast dog av covid" är felaktigt ifyllda
https://www.youtube.com/watch?v=_TECf3xSFbU
Citera
2020-09-04, 16:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Överläkaren: Det vet vi om långtidssjuka i covid-19

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/overlakaren-det-vet-vi-om-langtidssjuka-i-covid-19?cmpid=del:tw:20200904verlakaren-det-vet-vi-om-l angtidssjuka-i-covid-19:nyh:lp

"Kunskapen är låg och vi vet väldigt lite"
Jahapp. Då vet vi det. Uttömmande och bra.
Citera
2020-09-04, 16:30
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Det är ju inte första gången man klumpar ut en mängd fall på det här viset. Det har man sysslat med hela tiden. Tror därför man kommer fortsätta med det. Varför ska det ta 8 veckor att rapportera? Det är väl bara för att snygga till siffrorna där och då. Då slapp man kritik i juli och tänker att det kommer höra till historien och att ingen bryr sig om rapporten kommer efteråt. Därför är det enda vettiga att slaviskt gå efter rapporteringsdatum. Annars vill jag se en bra rapport och analys kring varför man inte rapporterar i rimlig tid. Jag köper inte ordet eftersläpning.

Givetvis finns det kurvor över döda per rapporteringsdag

https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/

Märkligt nog visar dom samma rullande medeltal som döda per dödsdag........

Ligger på 1 död/dag nu i rullande 7-dagars medelvärde. Jag förstår din frustration att det inte dör fler
Citera
2020-09-04, 16:33
Medlem
Citat:
Den frågan borde du ställa till regeringen. 6000 har dött och 20-25 tusen har så allvarliga covid skador att de behöver rehab. Det tycks ändå inte anses tillräckligt allvarligt. Skolorna är öppna och det tycks inte finnas en tanke på att stänga dem i förebyggande syfte. Nu vet jag visserligen att en hel del skolor denna vecka ändå tvingats stänga ned då det saknats frisk personal att bemanna upp dem.
Du talade om 1 procent, dvs drygt 100 000 döda i inlägget jag citerade. Om det istället rör sig om 6000 döda handlar det om 0,06 procent (6000/10.230.000=ca 0,0006).

Principfrågan kvarstår. Om en av dessa 6000 liv hade kunnat räddas genom att hela Sveriges skolväsende stängs ner (för oöverskådlig tid) är det då etiskt försvarbart att ha skolorna öppna - eller måste även människoliv kvantifieras och värderas i förhållande till de åtgärder som föreslås för att rädda detta liv?

6000 människoliv kan låta mycket (det tycker jag själv) men det är trots det inte proportionerligt att stänga ner skolorna. Andra åtgärder måste prövas först, vilket ju Sverige också har gjort.
Citera
2020-09-04, 16:34
Medlem
Citat:
Men fikabröd är ju gott och vanligen inget man dör av, om man nu händelsevis inte drabbas av Covid19 förstås. Då är det en annan sak. Många över 50 blir rejält sjuka och många dör också.
Länken mellan fikabröd + övervikt + allvarlig risk för dödliga sjukdomar kanske inte är något du tänkt på?

Sluta ljug. Många över 50 blir inte rejält sjuka och många dör inte.
Citera
2020-09-04, 16:35
Medlem
Citat:
Jag skulle kunna tänka mig att ta det ryska vaccinet. Givetvis då under förutsättning att det inte innehåller något nervgift.
Det är du för rädd för.
Citera
2020-09-04, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Vet inte om jag inbillar mig men tycker fetman verkar ha ökat under pandemin. Ser tjockisar hela tiden.
Trots att Sverige inte stängt ner utan folk kunnat fortsatt att röra på sig.
Tröstäter mer, lådvin, vågar inte gå på gymmet längre? Eller ser jag fel, det kanske inte har ökat.

Hur som, klart det är viktigt att se "hela bilden" när man beslutar om total nersläckning av samhället eller inte. FHM borde ha varit bättre på smittspårning i början men annars stöder jag Tegnell o co.
Även det att det är äldre som ska hålla sig undan och yngre kan röra sig. Kan låta grymt med de unga är framtiden....
Intressant det du nämner. Tänk om det är så att corona gör att fler blir feta med ökad risk för livshotande sjukdomar?
Då menar jag inte viruset i sig utan att folk blir deppade och därför tröstäter, rör sig mindre, dricker mer osv.. Så ligger det nog till i en hel del fall.
Citera
2020-09-04, 16:37
Medlem
Citat:
Hur hög risk menar menar då FHM att det är? 0, 1% 1%.?Vad är "låg risk"? Lite märkligt är det ju för i de flesta internationella undersökningar anses barn smitta lika mycket som vuxna. Barn definieras för övrigt i Sverige som 0-17 år.

Ingen aning. Jag är inte FHM. Men tillräckligt låg risk för att man anser att de inte behöver stängas för att undvika utspårad spridning. Vi har ju rätt låg spridning nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in