Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Den frågan borde du ställa till regeringen. 6000 har dött och 20-25 tusen har så allvarliga covid skador att de behöver rehab. Det tycks ändå inte anses tillräckligt allvarligt. Skolorna är öppna och det tycks inte finnas en tanke på att stänga dem i förebyggande syfte. Nu vet jag visserligen att en hel del skolor denna vecka ändå tvingats stänga ned då det saknats frisk personal att bemanna upp dem.
Du talade om 1 procent, dvs drygt 100 000 döda i inlägget jag citerade. Om det istället rör sig om 6000 döda handlar det om 0,06 procent (6000/10.230.000=ca 0,0006).
Principfrågan kvarstår. Om en av dessa 6000 liv hade kunnat räddas genom att hela Sveriges skolväsende stängs ner (för oöverskådlig tid) är det då etiskt försvarbart att ha skolorna öppna - eller måste även människoliv kvantifieras och värderas i förhållande till de åtgärder som föreslås för att rädda detta liv?
6000 människoliv kan låta mycket (det tycker jag själv) men det är trots det inte proportionerligt att stänga ner skolorna. Andra åtgärder måste prövas först, vilket ju Sverige också har gjort.