2020-09-04, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag uppfattar dig som ganska skarp, tror inte du misstolkat FHM budskap, dvs felaktigt tolkat att FHM anser att barn inte kan bli smittade och sprida smittan överhuvudtaget, 0.0%. Man måste vara bra bränd i huvudet för att göra den tolkningen av det FHM har kommunicerat (och jag är väldigt säker på att du inte är en av de) . Barn kan såklart smittta, däremot inget som tyder på att barn är någon en drivande faktor i smittspridningen i samhället.

FHM insinuerar allt som oftast bara. Håller ryggen fri och kan helt plötsligt påstå att nej, det har vi aldrig påstått.

FHM påstod även att pre/asymptotisk smitta inte förekom eller var helt oväsentlig. Nu vet man att 50% av alla smittfall härrör från pre/asymptomatisk smitta.

För att inte tala om den (o)smidiga kappvändningen i munskyddsfrågan.

Duh..
Citera
2020-09-04, 15:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Om det är så hög sjukfrånvaro som du påstår, så lär ju många redan ha testat sig.
Om nu det vore covid-19, så hade det ju avspeglat sig på antalet positiva fall.
Eller?

Det kan man ju tycka är märkligt. En annan sak som är märkligt är att folk fortsätter att dö i Sverige. Igår var det 12 idag 3. Samtidigt visade gårdagens stickprov på 2500 i Sverige inte på ett enda aktivt fall. Norge ska då uppvisa högre smittspridning men där finns det inga IVA fall och inga som dör. Sverige fortsätter att dea iväg i dödstal jämfört med grannländerna. Skulle inte grannländerna hinna ikapp? Kritikerna till grannländernas nedstängningar sa ju det.
Citera
2020-09-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det man försöker mörka är att exempelvis äldre lärare på skolan (50+) är mer utsatta än de som inte jobbar inom skolan. Eller som en del lärare ser det, lärarnas hälsa offras.

Man vill att föräldrar inte skall hålla barnen hemma från skolan, därför så är man medvetet otydliga rörande riskerna. Framförallt barn till föräldrar i riskgrupp hamnar här i kläm, föräldrarna kan inte isolera sig själva eftersom barnen inte får hållas hemma.

Man kan ge många exempel på varför man gör som man gör och vad det leder till, men man kan verkligen inte påstå att FHM är ärliga och berättar hela sanningen här. Att man sedan med stor sannolikhet gör rätt (numera), det är en sekundär diskussion.

För min egen och familjens del är jag inte det minsta orolig, vi är redan igenom sjukdomen och har antikroppar. Men vi blev med nästintill 100% sannolikhet smittade av ett barn som inte hade några symtom alls och som själv hade smittats i skolan/på skolbussen (där spridningen på högstadiet var stor). Detta går i praktiken inte att fånga med smittspårning och det gör ju också att all statistik om hur mycket barn smittar är mer eller mindre felaktig.

Okej tack, då vet jag vad de mörkar!

Har du nån koll på om mörkningen är avslöjad i andra länder? Tänker främst på Europa där, bad jag vet, inget land har stängda skolor. Mörkar de eller är de öppna med att de riskerar livet på lärarkåren?
Citera
2020-09-04, 15:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Man menar att barn inte smittar lika mycket som vuxna och anser att det därför är en låg risk att låta barnen träffas i skolan.

Man menar alltså INTE att barn inte smittar alls och att det är noll risk.

Hur hög risk menar menar då FHM att det är? 0, 1% 1%.?Vad är "låg risk"? Lite märkligt är det ju för i de flesta internationella undersökningar anses barn smitta lika mycket som vuxna. Barn definieras för övrigt i Sverige som 0-17 år.
Citera
2020-09-04, 15:56
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
officiella siffror ligger väl på 200 000-700 000. Rabblar ur minnet men nåt sånt. Vore bra om vi fick ner fetman men den ökar tyvärr. Flashback är full av tjockisar.

Vet inte om jag inbillar mig men tycker fetman verkar ha ökat under pandemin. Ser tjockisar hela tiden.
Trots att Sverige inte stängt ner utan folk kunnat fortsatt att röra på sig.
Tröstäter mer, lådvin, vågar inte gå på gymmet längre? Eller ser jag fel, det kanske inte har ökat.

Hur som, klart det är viktigt att se "hela bilden" när man beslutar om total nersläckning av samhället eller inte. FHM borde ha varit bättre på smittspårning i början men annars stöder jag Tegnell o co.
Även det att det är äldre som ska hålla sig undan och yngre kan röra sig. Kan låta grymt med de unga är framtiden....
Citera
2020-09-04, 15:57
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Spanien: Madrid förbereder sig inför andra vågen - nytt sjukhus för 1000 patienter öppnar i höst

Hur förbereder vi oss i Sverige? Vi lyssnar på idioten Tegnell, vi gräver en liten grop i trädgården, stoppar huvudet i sanden och hoppas att ingenting händer.

Citat:
Near Madrid airport, an army of cranes works round the clock to build a new pandemic hospital which is expected to open in November, AFP reports.
But a second wave of the Covid-19 outbreak is already under way in Spain, straining the capital’s public health care system. Around 400 builders have been working round the clock since July to build the 45,000-square-metre Isabel Zendal hospital, which will be able to care for over 1,000 patients during a health emergency.
Concrete mixers churn at full speed at the vast building site as welders set off sparks from the pillars which will form the backbone of building.

källa guardian
Citera
2020-09-04, 15:57
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var inte därifrån smittan kom till Sverige utan från Holland, USA och England.

Förvisso kom smittan från fler länder än Iran och Italien. Men att inte ens resenärer från kända smitt-härdar stoppades, visar hur lite Folkhälsomyndigheten brydde sig.

Citat:
Även om att alarmisterna upprepar sitt mantra stup i kvarten så hade FHM hyfsat koll på de andra resenärerna.

Det beror på vad man menar med "hyfsad koll". Anders Tegnell har förklarat vilket "jättejobb" som gjordes för att hitta smittbärare bland Italien-resenärerna. Anders Tegnells uttalande visar hur vansinnig strategi Folkhälsomyndigheten har haft. Först fick Italien-resenärerna vandra rakt ut i samhället, och sprida smitta. Därefter ägnade sjukvården kraft åt att leta upp smittbärare, och smittspåra kring dessa. Hur kunde Folkhälsomyndigheten ta fram en såpass total-idiotisk plan? Det självklara hade varit att fånga in resenärerna redan vid ankomst. I så fall hade sjukvården inte behövt ägna sig åt smittspårning i efterhand.

Citat:
Men man hade ingen aning om att smittan redan hade spridit sig i dessa tre nämnda länder.

Folkhälsomyndigheten hade ingen aning ... Så förvånande?

Gjorde Folkhälsomyndigheten ens några försöka att hålla uppsikt över smittspridning i fler länder än dom man redan visste hade drabbats av epidemi? Ifall dom inte hade lagt onödiga resurser på att smittspåra kring Italien-resenärerna, så hade det kanske funnits mer resurser att hålla uppsikt över eventuell smitta från andra platser.

Citat:
I så fall borde man ha stoppat flygtrafiken helt. För säkerhets skull.

Ja. Men myndigheterna brydde sig inte ens att om stoppa flygtrafiken länder där man visste att smittspridning pågick.

Citat:
Och båt också. Och varför inte stoppa tågen med när man ändå höll på.. ?

Ifall man hade börjat med att stoppa flygtrafiken, så hade det funnits tid att överväga hur man ska bemöta smittan vid sjögränserna.

Citat:
Vi får väl acceptera Corona-dödsfallen precis på samma sätt som vi accepterar de årliga influensadödsfallen och lunginflamationsdödsfallen.

Du förefaller lika likgiltig som Folkhälsomyndigheten.

Ifall vi bara accepterar dödsfall, så kan vi lika gärna avskaffa räddningstjänsen och alla sjukhus.

Citat:
Jag tror dessutom inte att de som skriker efter vaccin högst här i tråden står längst fram i kön för att få sprutan. Jag tror snarare att de vill titta på när vi andra vaccineras. För att se hur många av oss får eventuella biverkningar..

Jag tillgör inte gruppen som har ropat efter ett vaccin. Jag känner mig skeptisk till ett vaccin som har tagits fram i panik.
Citera
2020-09-04, 15:58
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Okej tack, då vet jag vad de mörkar!

Har du nån koll på om mörkningen är avslöjad i andra länder? Tänker främst på Europa där, bad jag vet, inget land har stängda skolor. Mörkar de eller är de öppna med att de riskerar livet på lärarkåren?

Alltså riskerar livet på lärarkåren, så jävla farlig är inte covid19 om man är under 80.
Citera
2020-09-04, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det kan man ju tycka är märkligt. En annan sak som är märkligt är att folk fortsätter att dö i Sverige. Igår var det 12 idag 3. Samtidigt visade gårdagens stickprov på 2500 i Sverige inte på ett enda aktivt fall. Norge ska då uppvisa högre smittspridning men där finns det inga IVA fall och inga som dör. Sverige fortsätter att dea iväg i dödstal jämfört med grannländerna. Skulle inte grannländerna hinna ikapp? Kritikerna till grannländernas nedstängningar sa ju det.

Igår avled det inte 12, igår har det faktiskt inte rapporterats ett enda dödsfall i covid 19.

https://covidstatistik.se/

Från lite mer än en månad sedan tillbaka så har antalet avlidna per dag legat mellan 2 och 3.
Citera
2020-09-04, 16:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Om en människa dör till följd av att skolorna hålls öppna, är det då etiskt försvarbart att inte stänga ner dem? Eller bör det finnas en kvantitativ gräns, t.ex. om 500 personer dör ska skolorna stängas ner, 1000 personer etc?

Spelar det någon roll om den personen som dör, hellre skulle dö än att orsaka den skada som skolnedstängningen orsakar?

Den frågan borde du ställa till regeringen. 6000 har dött och 20-25 tusen har så allvarliga covid skador att de behöver rehab. Det tycks ändå inte anses tillräckligt allvarligt. Skolorna är öppna och det tycks inte finnas en tanke på att stänga dem i förebyggande syfte. Nu vet jag visserligen att en hel del skolor denna vecka ändå tvingats stänga ned då det saknats frisk personal att bemanna upp dem.
Citera
2020-09-04, 16:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Igår avled det inte 12, igår har det faktiskt inte rapporterats ett enda dödsfall i covid 19.

https://covidstatistik.se/

Från lite mer än en månad sedan tillbaka så har antalet avlidna per dag legat mellan 2 och 3.

FHM rapporterade 12 igår.
Citera
2020-09-04, 16:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Vet inte om jag inbillar mig men tycker fetman verkar ha ökat under pandemin. Ser tjockisar hela tiden.
Trots att Sverige inte stängt ner utan folk kunnat fortsatt att röra på sig.
Tröstäter mer, lådvin, vågar inte gå på gymmet längre? Eller ser jag fel, det kanske inte har ökat.

Hur som, klart det är viktigt att se "hela bilden" när man beslutar om total nersläckning av samhället eller inte. FHM borde ha varit bättre på smittspårning i början men annars stöder jag Tegnell o co.
Även det att det är äldre som ska hålla sig undan och yngre kan röra sig. Kan låta grymt med de unga är framtiden....

Tycker tvörtom att jag ser folk som är ute och joggar hela tiden, men det kanske beror på i vilken typ av område man bor i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in