2020-01-23, 02:58
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
S Såklart finns det en chans. Jag skulle säga att det är ganska sannolikt att någon med smittan kommer resa till Sverige. Dock så är det extremt osannolik att det kommer leda till ett utbrott av sjukdomen i Sverige.

Fast vad baserar du det på? Sitter du inne med info om virusets smittsamhet som inte ens WHO har?

Representanter för WHO sa så sent som igår kväll att de behöver mer info innan de fattar beslut om att klassa utbrottet som ett globalt hälsohot. Om så blir fallet, så skulle jag nog vilja hävda att det i allra högsta grad finns risk för spridning även hit.

Det är dock inget att hetsa upp sig över. Smittor sprids över världen regelbundet och har så gjort i alla tider. Dock lite trist att kineserna är så jävla grisiga att de tillåter den här typen av djurmarknader med följden att vi kan åka på rätt märkliga utbrott. I en första studie pekar alltså mycket på att smittan har överförts från ormar..

Förövrigt är det lite ironiskt att Netflix härom veckan släppte dokumentärserien Pandemi. En serie som just nu är den mest sedda på Netflix:

https://www.netflix.com/title/81026143
Senast redigerad av fernebo 2020-01-23 kl. 03:06.
Citera
2020-01-23, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Exakt var i Thailand har man hittat smittade människor?

En i Nakhon Pathom och de andra två i Bangkok.
Citera
2020-01-23, 03:06
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Den efterblivna matkulturen i dessa mentala u-länder verkar vara boven i dramat. Även Ebola antas ha sitt ursprung i ”bush meat”.
Epidemiologiskt så är den största kopplingen bland nya virus från djur mellan boskapsdjur och människor. Framförallt grisar och fågeldjur med människor. Det finns dock ingen vidare stor koppling mellan en stor mångfald av saker man äter och sjukdomar, däremot mellan kontakt av varierande arter och den mänskliga populationen. Kina är en startpunkt för nya virus av många olika anledningar som alldeles för varierande för att ange en specifik anledning för att förklara detta fall i nuläget.
Senast redigerad av Perhaps-Probably 2020-01-23 kl. 03:13.
Citera
2020-01-23, 03:10
Medlem
Senaste budet är att källan är ormar:
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/01/200122150028.htm

Dödlighet i klass med spanska sjukan:
https://www.yahoo.com/lifestyle/chinas-coronavirus-has-the-same-death-rate-as-the-spanish-flu-pandemic-that-killed-50-m-people-15160 8803.html
Citera
2020-01-23, 03:46
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
S Såklart finns det en chans. Jag skulle säga att det är ganska sannolikt att någon med smittan kommer resa till Sverige. Dock så är det extremt osannolik att det kommer leda till ett utbrott av sjukdomen i Sverige.
Nej. Det finns en risk, inte chans.

Coronaviruset lär väl få samma utgång som ebola, hypat i några månader men sedan ebbar det ut.
Citera
2020-01-23, 04:16
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast vad baserar du det på? Sitter du inne med info om virusets smittsamhet som inte ens WHO har?
Jag bygger faktiskt mina påståenden på den information som är publicerad av WHO, kombinerat till viss del med min yrkesmässiga kunskap inom området. Frågan är om du ens vet vad WHO säger om detta? Du har visat gång på gång i denna tråd att du kommer med påståenden som är väldigt missvisande jämfört med ledande organisationer inom området, så det känns som om du egentligen inte är intresserad av vad den faktiska informationen säger i nuläget.
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Representanter för WHO sa så sent som igår kväll att de behöver mer info innan de fattar beslut om att klassa utbrottet som ett globalt hälsohot. Om så blir fallet, så skulle jag nog vilja hävda att det i allra högsta grad finns risk för spridning även hit.
Planering för en pandemi vidtogs av flera statliga myndigheter vid SARS utbrottet som inte blev något stort problem i slutändan. SARS misstänkts dessutom även att det spreds till Sverige i 5 fall enligt WHO.
Citera
2020-01-23, 04:25
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Nej. Det finns en risk, inte chans.

Coronaviruset lär väl få samma utgång som ebola, hypat i några månader men sedan ebbar det ut.
Risk eller chans, kalla det vad du vill, det är irrelevant. WHO uppskattar att möjligtvis 5 fall av SARS spreds till Sverige och många fler till övriga Europeiska länder. Det finns en ganska sannolik chans att någon med smittan kommer hit eftersom mycket tyder på att viruset åtminstone är lika smittsamt som SARS viruset. Dock att ett utbrott ska ske inom Europa finns det inga nuvarande indikationer på.
Citera
2020-01-23, 05:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Underbart att höra en person som är så invaggad i sin miljö att han inte klarar av att se över kanten.

Du tror att du är en intelligent person eller hur, förklara för mig varför globalimen gör att du och jag får det bättre?

Nu var det ingen "kukmätar tävling" men du har redan beskrivit att du inte är så smart.

Vi överlevare ser till att skydda oss och bra vore om alla med lägre mental kapacitet också kunde göra det så slipper våra anhöriga äldre och svaga bli allvarligt sjuka och dö av den årliga influensa som sprids av oförståndiga varelser.
Citera
2020-01-23, 07:18
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Jag bygger faktiskt mina påståenden på den information som är publicerad av WHO, kombinerat till viss del med min yrkesmässiga kunskap inom området. Frågan är om du ens vet vad WHO säger om detta? Du har visat gång på gång i denna tråd att du kommer med påståenden som är väldigt missvisande jämfört med ledande organisationer inom området, så det känns som om du egentligen inte är intresserad av vad den faktiska informationen säger i nuläget.
Planering för en pandemi vidtogs av flera statliga myndigheter vid SARS utbrottet som inte blev något stort problem i slutändan. SARS misstänkts dessutom även att det spreds till Sverige i 5 fall enligt WHO.

Trams! Du håller själv helt utan belägg på och hävdar saker som du omöjligen kan veta nånting om eller menar du på fullaste allvar att du besitter kunskap som WHO saknar? Frågan är om DU har läst vad WHO har sagt? Till att börja med så har WHO igår och ska idag fortsätta diskutera huruvida de ska utlysa en global hälsokris. Dvs att det skulle kunna finnas en risk för global spridning av viruset. Om den risken hade varit så ”extremt liten” som du hävdar så hade de nog redan avfärdat den igår.

Citat:
WHO physicians said they needed more data before declaring a global emergency, but the virus is now spreading through close human contact and in health-care settings, they said.

Kort sagt! Du ska inte anklaga mig för att komma med missvisande påståenden när du själv yrar om hur extremt låg risken för smittspridning är. Du vet inte! Jag vet inte! Och WHO har än så länge inte vågat dra några slutsatser heller.

Lite mer ödmjukhet vore kanske på sin plats! Just nu låter du mest som Bagdad-Bob!

Jag har lite svårt att ha nån respekt för personer som låtsas veta en massa om nåt som inte ens experterna är säkra på än.

Vi får avvakta och se!
Senast redigerad av fernebo 2020-01-23 kl. 07:27.
Citera
2020-01-23, 07:23
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Epidemiologiskt så är den största kopplingen bland nya virus från djur mellan boskapsdjur och människor. Framförallt grisar och fågeldjur med människor. Det finns dock ingen vidare stor koppling mellan en stor mångfald av saker man äter och sjukdomar, däremot mellan kontakt av varierande arter och den mänskliga populationen. Kina är en startpunkt för nya virus av många olika anledningar som alldeles för varierande för att ange en specifik anledning för att förklara detta fall i nuläget.
Är du utsänd av kinesiska staten? Självklart låter det löjligt att prata om t ex ”800 döda” sett till helheten men även en miljon döda är fortfarande en piss i Nilen om man vill leka den leken. Ämnet är intressant, vill du diskutera hur fler dör av tobak så finns det säkert mer lämpliga trådar för det.
Citera
2020-01-23, 07:30
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Är du utsänd av kinesiska staten? Självklart låter det löjligt att prata om t ex ”800 döda” sett till helheten men även en miljon döda är fortfarande en piss i Nilen om man vill leka den leken. Ämnet är intressant, vill du diskutera hur fler dör av tobak så finns det säkert mer lämpliga trådar för det.

Som jag skrev. Han har tagit på sig rollen som trådens Bagdad-Bob!
Citera
2020-01-23, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Har du sett "Live Officials from the World Health Organisation hold a news conference"

Förmodligen inte...

Du kan se den här och göra egna värderingar: https://www.pscp.tv/w/1zqKVEdwzqmxB

Tyvärr gick jag och lade mig, men ska ha koll på denna kanal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in