2020-08-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Att åka andra tider än rusning är väl ett jättebra råd, eller att söka sig till glesare vagnar t ex på ett tunnelbanetåg (vilket är fullt möjligt i princip på samtliga tunnelbanetåg). Vissa kan också välja t ex cykel, eller en promenad. Du kanske vill ha lite mera komplicerade råd eller vad är din lösning? Munskydd har jag dessutom inte skrivit ngt om.
Frågan var väldigt explicit till FHM om vad dom som "måste åka vissa tider" ska göra.
Där är svaret "åk inte".
Jag själv vill inte ha några råd utan jag förundrades mest över åsikten att detta var ett jättebra svar.
Citera
2020-08-14, 16:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, det är det. Speciellt nu när smittan sprider sig i allt yngre delar av befolkningen. Från dessa kommer smitta att göra entré i de grupper som varit förskonade som medelklassen i villaområdena runt våra storstäder. Där finns ingen immunitet heller:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/linneuniversitetet-oroas-over-okad-smittspridning-bland-unga
https://www.expressen.se/nyheter/agnes-wolds-uppmaning-nar-allt-fler-unga-smittas/
https://edition.cnn.com/2020/08/13/europe/coronavirus-europe-young-people-cases-spiking-intl/index.html

Lol! Att 20-29 åringarna nu driver på smittspridningen i Europa är inte precis någon nyhet. Själv har jag skällt ut den gruppen i tråden. Men dessa jobbar eller läser på universitetet. De går inte i förskola, grundskola eller gymnasium.
Citera
2020-08-14, 16:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Tengele är en ”mjukdiktator” med tanke på att alla människor i maktposition följer hans rekommendationer utan att ifrågasätta en enda stavelse. Så länge han inte hamnar under bussen är han ytterst ansvarig.

Dumheter, han är bara en avdelningschef på Folkhälsomyndigheten. Regeringen och hans chef kan "köra över" honom när de så önskar. Men regeringen litar på såväl Carlsson som Tegnell. Att sedan Anders Tegnell är en sansad rationell tänkande person som följer vetenskap och beprövad erfarenhet, samt inte faller undan ifrån, vare sig, grupptryck och panik i omvärlden, är en annan sak.

Om sedan regeringen, FHM och Tegnell haft den bästa möjliga strategi för Sverige och folkhälsan i stort, återstår att se......
Citera
2020-08-14, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Frågan var väldigt explicit till FHM om vad dom som "måste åka vissa tider" ska göra.
Där är svaret "åk inte".
Jag själv vill inte ha några råd utan jag förundrades mest över åsikten att detta var ett jättebra svar.

Men va bra, då kan tex iva syrror i Stockholm komma till jobbet typ ett par timmar försenade, eller lärare dyka upp först vid lunchtiden...
Citera
2020-08-14, 17:02
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dumheter, han är bara en avdelningschef på Folkhälsomyndigheten. Regeringen och hans chef kan "köra över" honom när de så önskar. Men regeringen litar på såväl Carlsson som Tegnell. Att sedan Anders Tegnell är en sansad rationell tänkande person som följer vetenskap och beprövad erfarenhet, samt inte faller undan ifrån, vare sig, grupptryck och panik i omvärlden, är en annan sak.

Om sedan regeringen, FHM och Tegnell haft den bästa möjliga strategi för Sverige och folkhälsan i stort, återstår att se......
Och ändå kör regeringen och hans chef inte över honom. Betyder inte det att han styr utvecklingen?

Tegnell borde sadla om till historiker eftersom han enbart förhåller till saker som hänt, den fega råttan.
Citera
2020-08-14, 17:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och dessa personer i "medelklassen" med barn i skolåldern, i vilket ålderspann ligger de?
Hur ser risken för allvarlig sjukdom ut i den gruppen?

Dom är ofta 75+ med sviktande hälsa.
Citera
2020-08-14, 17:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

följer vetenskap....
Citera
2020-08-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det kan vara så.. Tydligen beror det på innehållet i mejlen.

Vilket borde utgöra skäl för att återskapa dom.
Så hur vet man innehållet på dom raderade mejlen?
Citera
2020-08-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vänta bara på vad som händer om ett år.

Cancerdiagnoser är nu starkt ned, liksom hjärtrelaterade åkommor. Även antalet stroke-fall inom vården är låga.

Folk vågar inte söka vård då man riskerar att smittas av corona, men i värsta fall dör man av sjukdomar som kunde botats/lindras om man sökt vård i tid.

Mm, börjar närma sig en punkt då detta undantagstillstånd dödar fler än vad det räddar liv.

I värsta fall är det också så att en del av dem som tror att de haft corona i flera månader i själva verket har cancer.
Citera
2020-08-14, 17:16
Medlem
Jag kom precis hem och såg att det var en högre siffra än beräknat för nya avlidna. +7 är ju 10 fler än förra fredagen eftersom vi då hade -3. Det är ju också höga siffror för antalet nya fall. Den enda slutsatsen jag drar nu är att det ökar, men jag återkommer med en djupare analys vid senare tillfälle.

Jag är lite överraskad, jag förväntade mig en underrapportering.
Citera
2020-08-14, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
165 nya fall i Danmark och inlagda på sjukhus ökar.

Förbereds lagförslag att sätta regioner i karantän.

Ivaplatser har ökats till 1000 stycken. Katastrofen har bara börjat.

Risken finns att Danmark fortfarande är i första halvlek av pandemin, med så låg immunitet. Sverige är definitivt i andra halvlek.
Citera
2020-08-14, 17:19
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Risken finns att Danmark fortfarande är i första halvlek av pandemin, med så låg immunitet. Sverige är definitivt i andra halvlek.
Nu gäller det bara att hämta in ett underläge på 1-8 innan full tid!
Tänk positivt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in