Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Och det är en relevant frågeställning för vad?
Jag är ganska säker på att med en handfast hantering av smittan i Sverige skulle Norden ha kunnat öppnat sig för varandra då vi hade haft en helt annan situation här.
Nu har 5500+ döda och en smitta som potentiellt kan utlösa stora utbrott under hösten. Men framförallt har vi en vårdskuld och ett rehabiliteringsbehov som inte är av den här världen i jämförelse med våra grannar. För att inte tala om det mänskliga lidandet av rent otänkbara nivåer.
Vi får verkligen hoppas att hösten blir lugn för något annat är inte ens att tänka på. Men vad tror du utsikterna för det är med tanke på utvecklingen vi ser i andra länder som slarvat?
Jag tror på ett ganska lugnt läge i Sverige, förutom några mindre klusterutbrott vilka jag hoppas på att myndigheterna tar till hårdhandskarna emot, typ: lokala nedstängningarna, tvångskarantän, och där det kan hjälpa: skyddsmask i affärer och på kollektivtrafiken.
Läget är både lugnare och osäkrare för våra nordiska grannländer. Å ena sidan så har de haft en lite smittspridning, vilket minskar risken för klusterutbrott. Å andra sidan är immuniteten låg hos befolkningen, vilket ökar risken för klusterutbrott.