2020-08-14, 15:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Även Jemens ledande experter har gjort en liknade bedömning.

Se där.. Det känns tryggt!
Citera
2020-08-14, 15:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Alldeles precisa och korrekta synpunkter från regionrådet i Uppsala Stefan Olsson. Ja, det handlar om politiska beslut och handlingskraft när man står inför en pandemi. Förutom politiska/ekonomiska faktorer rör man sig med rent etiska/moraliska spörsmål. Kanske vi inte ska skylla allt på Tegnell och FHM. De gjorde så gott de kunde i frånvaron av regeringens representanter och statsministern:
Stefan Olsson

Onekligen intressant att ta del av olika mejl från Folkhälsomyndigheten. Emellertid gör det mig inte mer kritisk till just Folkhälsomyndigheten utan till regeringen.

Emanuel Karlstens artikel visar att FHM hamnade i ett svårt kommunikativt läge när begreppet "flockimmunitet" blev känt för allmänheten. Vips fick Tegnell frågor om det.

Han förstår det politiska och moraliska problemet. Man räknar med det i sina modeller, eftersom det är en faktor som en epidemiolog ska räkna in, men kan ju inte säga att det är en strategi att göra så. Men nu har folk en viss vana av att lyssna på makthavare och vet att de är bra på att frisera sina budskap. Kanske sitter de där på FHM och använder flockimmunitet som ett slags styrspak ändå?
Det är svårt som tusan att rentvå sig från den typen av misstankar.

Men vad som är mer anmärkningsvärt än så är regeringens totala frånvaro.

För jag tycker det framgår av Karlstens artikel att det inte fanns någon "svensk strategi" i mitten av mars. Man var tvungen att gå ut med anvisningar till befolkningen och fattade beslut på stående fot med den kunskap som man hade till hands där just då, och helt utifrån den egna myndighetens perspektiv, som är strikt epidemiologiskt, ej allmänpolitiskt.

Det är detta som sen "blir" den "svenska strategin".

Jag är kritisk mot detta eftersom det är regeringen som ska fatta strategiska beslut i krislägen för landet. Ej en avdelningschef på en myndighet.

Parallellt kunde man ju i realtid följa hur Storbritannien agerade. Där var det ingen tvekan om att Boris Johnson mer eller mindre personligen tog på sig alla svåra strategiska beslut. Inklusive det där man över en natt bytte strategi. Där har regeringen inte hukat bakom en avdelningschef på en myndighet.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/interna-radslaget-om-flockimmunitet/
https://www.facebook.com/Spesam/posts/10157733841142965

Tycker du det gått bra för Storbritannien?
Citera
2020-08-14, 16:00
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Nu har Norge nyktrat till i munskyddsfrågan.

Nu är det bara Jemen, Somalia, Belarus och .......Sverige som intr har några som helst munskyddsrekommendationer/krav.

Härligt va?

Det kommer nog rekommendationer inom en nära framtid - utifrån random uttalanden som den lömske Tegnell har låtit undslippa sig.

Den senaste ursäkten att det skulle vara för dyrt är helt enkelt ett lågvattenmärke även för en patologisk lögnare.

Mitt råd till avdelningschefen på FHM. Åk tillbaka till ditt kontor, ta en paus från raderandet av alla dina jobbmail, ta en whisky med din bäste polare Giesecke och börja spåna på hur munskyddsupplägget ska se ut i Sverige.
Citera
2020-08-14, 16:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Har anders gjort lagbrott genom att radera mejl?

Det kan vara så.. Tydligen beror det på innehållet i mejlen.

Vilket borde utgöra skäl för att återskapa dom.
Citera
2020-08-14, 16:07
Avslutad
Antal patienter som vårdas på IVA är nu endast 6st i Västra Götaland varav 3st Sahlgrenska Göteborg. Den lägsta siffran sedan det började rapporteras.
Citera
2020-08-14, 16:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, jag vet hur det är att svettas på jobbet. Har jobbat som skogsarbetare i min ungdom, motormanuellt röjningsarbete med full skyddutrustning i 30 graders värme på ett hygge, fullt med flugor, bromsar, mygg och avgasrök i näsan...

Men jag är väldigt varmblodad, så jag utgår från hur jag reagarar och inte hur andra mår. Och för sådana som mig fungerar inte munskydd i värmen, så är det bara. Därför jobbar jag heller inte i vården och inte i skogen längre... Jag tror heller inte att jag är ensam om att inte stå ut med munskydd i värmen.

Nu är kanske inte smittspridningen ute på ett kalhygge i skogen av den art att det behövs munskydd. På tunnelbanen däremot är det klart önskvärt med munskydd. En sk superspridare riskerar ju annars att smitta ned ett mycket stort antal personer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej det är det inte och den enkla förklaringen är att det inte är din tolkning som kommer att gälla.
Det är inte bara min tolkning som tur är. Det är många jurister, advokater och smittskyddsläkare som står bakom det.
Senast redigerad av Lars48. 2020-08-14 kl. 16:11.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tycker du det gått bra för Storbritannien?
Och det är en relevant frågeställning för vad?

Jag är ganska säker på att med en handfast hantering av smittan i Sverige skulle Norden ha kunnat öppnat sig för varandra då vi hade haft en helt annan situation här.

Nu har 5500+ döda och en smitta som potentiellt kan utlösa stora utbrott under hösten. Men framförallt har vi en vårdskuld och ett rehabiliteringsbehov som inte är av den här världen i jämförelse med våra grannar. För att inte tala om det mänskliga lidandet av rent otänkbara nivåer.

Vi får verkligen hoppas att hösten blir lugn för något annat är inte ens att tänka på. Men vad tror du utsikterna för det är med tanke på utvecklingen vi ser i andra länder som slarvat?
Citera
2020-08-14, 16:13
Moderator
Tinuviels avatar
Påminner om moderatormeddelandet:
Diskussion om munskydd får ni diskutera i någon av de befintliga trådarna eller om det finns skäl, starta en ny.

// mod
Citera
2020-08-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige sammanfattat av Paul Krugman med 4,6 miljoner följare på Twitter

https://twitter.com/paulkrugman/status/1294243540059529218
Det medicinska läget sammanfattat av en Nobelpristagare i ekonomi. Pinsamt för skrået.

Man tycker ju att en Nobelpristagare borde veta att målet med vaccinering också är flockimmunitet?

Kanske dags att låta Norge dela ut låtsas-Nobelpriset i ekonomi också.
Citera
2020-08-14, 16:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och det är en relevant frågeställning för vad?

Jag är ganska säker på att med en handfast hantering av smittan i Sverige skulle Norden ha kunnat öppnat sig för varandra då vi hade haft en helt annan situation här.

Nu har 5500+ döda och en smitta som potentiellt kan utlösa stora utbrott under hösten. Men framförallt har vi en vårdskuld och ett rehabiliteringsbehov som inte är av den här världen i jämförelse med våra grannar. För att inte tala om det mänskliga lidandet av rent otänkbara nivåer.

Vi får verkligen hoppas att hösten blir lugn för något annat är inte ens att tänka på. Men vad tror du utsikterna för det är med tanke på utvecklingen vi ser i andra länder som slarvat?

Jag tror på ett ganska lugnt läge i Sverige, förutom några mindre klusterutbrott vilka jag hoppas på att myndigheterna tar till hårdhandskarna emot, typ: lokala nedstängningarna, tvångskarantän, och där det kan hjälpa: skyddsmask i affärer och på kollektivtrafiken.

Läget är både lugnare och osäkrare för våra nordiska grannländer. Å ena sidan så har de haft en lite smittspridning, vilket minskar risken för klusterutbrott. Å andra sidan är immuniteten låg hos befolkningen, vilket ökar risken för klusterutbrott.
Citera
2020-08-14, 16:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag tror på ett ganska lugnt läge i Sverige, förutom några mindre klusterutbrott vilka jag hoppas på att myndigheterna tar till hårdhandskarna emot, typ: lokala nedstängningarna, tvångskarantän, och där det kan hjälpa: skyddsmask i affärer och på kollektivtrafiken.

Läget är både lugnare och osäkrare för våra nordiska grannländer. Å ena sidan så har de haft en lite smittspridning, vilket minskar risken för klusterutbrott. Å andra sidan är immuniteten låg hos befolkningen, vilket ökar risken för klusterutbrott.
Vi har ingen vidare immunitet här i landet heller utom i vissa områden. Jag väntar på att skolorna öppnar. Det tror jag blir den utlösande faktorn då vi tyvärr har en enorm smittspridning i jämförelse med många länder och i synnerhet med våra grannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in