2020-08-14, 14:18
Medlem
Hyperinflammation: Nya sjukdomen som drabbar barn efter covid-19
Multi-inflammatoriskt syndrom: Barnläkaren om sjukdomen
https://www.aftonbladet.se/family/a/pLowaG/hyperinflammation-nya-sjukdomen-som-drabbar-barn-efter-covid-19
Citera
2020-08-14, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det här redan innan skolorna öppnat. Tyvärr har många slappnat av. Sedan detta förbannande resande. Har folk verkligen inget bättre för sig under den värsta pandemin sedan spanska sjukan? Jag tror det behövs hårdare tag. Systemet baserat på "frivillighet" fungerar inte. Det var naivt från början. Tag bara kollektivtrafiken. Det heter fortfarande att bara de med samhällsviktiga uppdrag och arbeten bör resa. Ändå är det tätt med folk. Många har slutat jobbat hemma och vissa arbetsgivare sätter sig på tvären trots att det är möjligt att utföra arbetet hemifrån.
Ja det här börjar alltså innan skolor och innan folk kommer tillbaka från semestern, då förstår man att denna ökning kommer fortsätta. Precis som du säger behövs hårdare tag nu, i Finland, Danmark, Norge förbereder man sig men i Sverige har man ingen plan alls för hösten, det kan inte sluta bra.
Citera
2020-08-14, 14:19
Medlem
Beaver14s avatar
Det dör nu i genomsnitt 2 om dagen i covid-19, ungefär 0,8% av alla som dör en genomsnittlig dag.

(29 avlidna under vecka 31 och 32. 1 avliden denna vecka men det blir ju några fler så jag räknar inte med denna vecka)
Citera
2020-08-14, 14:20
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag är relativt överbevisa om att han lider av aspbergers, då kan man inte ändra sig.

Det är vad jag tror.
När ställer man diagnoser utan att träffa "patienten"?
Och vad har du för bakgrund som låter dig ställa diagnoser, och samtidigt bryta mot etiska regler?
Citera
2020-08-14, 14:21
Medlem
Citat:
Det här redan innan skolorna öppnat. Tyvärr har många slappnat av. Sedan detta förbannande resande. Har folk verkligen inget bättre för sig under den värsta pandemin sedan spanska sjukan? Jag tror det behövs hårdare tag. Systemet baserat på "frivillighet" fungerar inte. Det var naivt från början. Tag bara kollektivtrafiken. Det heter fortfarande att bara de med samhällsviktiga uppdrag och arbeten bör resa. Ändå är det tätt med folk. Många har slutat jobbat hemma och vissa arbetsgivare sätter sig på tvären trots att det är möjligt att utföra arbetet hemifrån.
Även Norge ligger före i dödstal nu.
Citera
2020-08-14, 14:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror Skåne med Malmö, Rosengård, blir nästa hot-spot i Sverige.
Ja, det tror jag med men hoppas så klart att det inte blir så. Oroande minst sagt.
Citera
2020-08-14, 14:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja det här börjar alltså innan skolor och innan folk kommer tillbaka från semestern, då förstår man att denna ökning kommer fortsätta. Precis som du säger behövs hårdare tag nu, i Finland, Danmark, Norge förbereder man sig men i Sverige har man ingen plan alls för hösten, det kan inte sluta bra.

I sådana här tider behövs starka ledare och stark vägledning. Något vi saknar helt i Sverige. Överlag måste jag faktiskt säga att länder som styrs av kvinnor tycks klara sig bättre.
Citera
2020-08-14, 14:23
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det dör nu i genomsnitt 2 om dagen i covid-19, ungefär 0,8% av alla som dör en genomsnittlig dag.

(29 avlidna under vecka 31 och 32. 1 avliden denna vecka men det blir ju några fler så jag räknar inte med denna vecka)
Vänta bara på vad som händer om ett år.

Cancerdiagnoser är nu starkt ned, liksom hjärtrelaterade åkommor. Även antalet stroke-fall inom vården är låga.

Folk vågar inte söka vård då man riskerar att smittas av corona, men i värsta fall dör man av sjukdomar som kunde botats/lindras om man sökt vård i tid.
Citera
2020-08-14, 14:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Även Norge ligger före i dödstal nu.

Vad menar du? 250 döda i Norge och närmare 6000 i Sverige...
Citera
2020-08-14, 14:24
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Dom har sagt att det kan vara svårt att undvika trängsel när man åker kollektivt. Därför: Undvik att åka kollektivt så långt det är möjligt

Hur tydligt som helst för en normalbegåvad
Vissa har inga alternativ, kollektivtrafiken är deras enda sätt att röra på sig. Då blir rådet att ”undvika” närmast efterblivet. Hur tydligt som helst för den normalbegåvade.
Citera
2020-08-14, 14:24
Medlem
Citat:
Vad menar du? 250 döda i Norge och närmare 6000 i Sverige...
I dag.
Jag lever i nuet.
Citera
2020-08-14, 14:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vänta bara på vad som händer om ett år.

Cancerdiagnoser är nu starkt ned, liksom hjärtrelaterade åkommor. Även antalet stroke-fall inom vården är låga.

Folk vågar inte söka vård då man riskerar att smittas av corona, men i värsta fall dör man av sjukdomar som kunde botats/lindras om man sökt vård i tid.

Att personal inom vården inte bär högsta säkerhetsklassen är märkligt. Då skulle säkert fler söka vård. Många drar sig idag för att söka vård vilket är synd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in