Citat:
Corona smittar knappt utomhus. Hade det varit ett problem med knökfulla stränder borde vi sett det i statistiken redan. Inomhus är problemet.
20 döda i veckan låter kanske lite, men det betyder att minst 3300 smittas varje vecka.(räknat på 0,6% dödlighet) Notera att Norge stänger Hurtigrutten pga färre än 100 fall. Andra länder agerar, Sverige gör i get.
Det kan brisera igen. Dock tror jag detgår långsammare uppåt och hejdas tidigare än förra gången.
20 döda i veckan låter kanske lite, men det betyder att minst 3300 smittas varje vecka.(räknat på 0,6% dödlighet) Notera att Norge stänger Hurtigrutten pga färre än 100 fall. Andra länder agerar, Sverige gör i get.
Det kan brisera igen. Dock tror jag detgår långsammare uppåt och hejdas tidigare än förra gången.
20 döda i veckan är definitivt lite om man ser till att det finns veckor vanliga influensasässonger med över 100 döda utan att det står en rad i tidningarna, och ännu mindre görs någon som helst restriktion.
Norge är lite i en annan situation, med betydligt färre människor immuna. Och deras hattande fram och tillbaka med restriktioner tror jag snarast ligger dem i fatet. Var ju något plan från Spanien tror jag som gasade bäst det kunde för att komma fram före midnatt och slippa karantän. De trodde att de klarat det och passagerarna applåderade. Bara för att mötas av beskedet att de landat några sekunder in på nya dygnet, och därmed var förpassade till tio dagars karantän. Tror inte de utländska turister som var med på det planet rekommenderar Norge som resmål för sina vänner och bekanta.
Och tror också att det kan bli en liten ökning till hösten, men inte i närheten av vad det var i våras. Om man trots att dödligheten är lägre än en genomsnittlig influensasäsong inte accepterar någon som helst ökning så blir man aldrig av med restriktionerna, och restauranger m.m. som går på knäna reser sig aldrig utan går i konkurs.