2020-08-14, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Corona smittar knappt utomhus. Hade det varit ett problem med knökfulla stränder borde vi sett det i statistiken redan. Inomhus är problemet.

20 döda i veckan låter kanske lite, men det betyder att minst 3300 smittas varje vecka.(räknat på 0,6% dödlighet) Notera att Norge stänger Hurtigrutten pga färre än 100 fall. Andra länder agerar, Sverige gör i get.

Det kan brisera igen. Dock tror jag detgår långsammare uppåt och hejdas tidigare än förra gången.

20 döda i veckan är definitivt lite om man ser till att det finns veckor vanliga influensasässonger med över 100 döda utan att det står en rad i tidningarna, och ännu mindre görs någon som helst restriktion.

Norge är lite i en annan situation, med betydligt färre människor immuna. Och deras hattande fram och tillbaka med restriktioner tror jag snarast ligger dem i fatet. Var ju något plan från Spanien tror jag som gasade bäst det kunde för att komma fram före midnatt och slippa karantän. De trodde att de klarat det och passagerarna applåderade. Bara för att mötas av beskedet att de landat några sekunder in på nya dygnet, och därmed var förpassade till tio dagars karantän. Tror inte de utländska turister som var med på det planet rekommenderar Norge som resmål för sina vänner och bekanta.

Och tror också att det kan bli en liten ökning till hösten, men inte i närheten av vad det var i våras. Om man trots att dödligheten är lägre än en genomsnittlig influensasäsong inte accepterar någon som helst ökning så blir man aldrig av med restriktionerna, och restauranger m.m. som går på knäna reser sig aldrig utan går i konkurs.
Citera
2020-08-14, 01:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Var förresten ett tag sedan man såg från dig, hur var det, 40 000 döda före 1 maj?

Så blev det inte, pandemier är svåra att uppskatta. 5800 döda är ju faktiskt närmare 40000 än noll, som allas våran herre Tegnell prognosticerade samtidigt som jag sa 40000.

Nu tänker du säkert linjärt, att Tegnell var 5800 off, och jag var 34200 off. Men riktigt så kan man nog inte tänka tycker jag... Det är lika stor skillnad mellan 1 och 10 som mellan 4000 och 40000 i denna typ av uppskattningar. Och i och med att Tegnell faktiskt sa att ingen person skulle dö i covid-19 i Sverige så hade han faktiskt... oändligt fel, rent matematiskt.
Citera
2020-08-14, 01:05
Bannlyst
När man läser mailen mellan Tegelsten och olika personer, så är det uppenbart att ekonomin gått före och att man offrat 6000 personer.
Citera
2020-08-14, 01:07
Medlem
outoftheblues avatar
Nu tror de att utbrottet i NZ berodde på att folk bröt karantänen, m a o att smittan kom utifrån. Det är nämligen inte alla som gillar att bli sätta i karantän:

More than 30,000 people, mostly returning New Zealanders, have quarantined for two weeks in government hotels on returning to the country.

In recent months there have been numerous reports of bored and frustrated people escaping over fences or through hedges, including for trips to the supermarket or the liquor store.

After four such cases, the police and army began regular patrols of the facilities in July, and 6-feet-high fences were erected outside all premises.

https://www.theguardian.com/world/2020/aug/13/auckland-new-zealand-covid-cluster-caused-by-quarantine-breach-says-deputy-pm

De som testar positivt får inte längre självisolera utan göra det i statlig karantänsanläggning.

Bloomfield also announced that anyone testing positive for Covid-19 in the community would now be required to isolate in a government quarantine facility until they recovered.

This is a major departure from the previous rules that allowed infected New Zealanders to self-isolate at home, or in a hospital if they were seriously unwell.

Det blir med andra ord ett himla massa jobb att stoppa smittan: Höga stängsel, militär, tvångskarantän utanför hemmet. Bara för att man testar positivt. Man behöver inte ens ha symptom.
Citera
2020-08-14, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Så blev det inte, pandemier är svåra att uppskatta. 5800 döda är ju faktiskt närmare 40000 än noll, som allas våran herre Tegnell prognosticerade samtidigt som jag sa 40000.

Nu tänker du säkert linjärt, att Tegnell var 5800 off, och jag var 34200 off. Men riktigt så kan man nog inte tänka tycker jag... Det är lika stor skillnad mellan 1 och 10 som mellan 4000 och 40000 i denna typ av uppskattningar. Och i och med att Tegnell faktiskt sa att ingen person skulle dö i covid-19 i Sverige så hade han faktiskt... oändligt fel, rent matematiskt.

OK, fine, sök jobbet som statsepidemolog, och ta med i ansökan att du räknade bättre än Tegnell. Vilket fortfarande inte skulle stämma, då dina och Tegnells uttalanden inte gjordes samtidigt.
Citera
2020-08-14, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, fine, sök jobbet som statsepidemolog, och ta med i ansökan att du räknade bättre än Tegnell. Vilket fortfarande inte skulle stämma, då dina och Tegnells uttalanden inte gjordes samtidigt.

Jo faktum är att de var ungefär samtidigt, i månadsskiftet av januari/februari, och någon vecka in i februari.
Citera
2020-08-14, 01:14
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jo faktum är att de var ungefär samtidigt, i månadsskiftet av januari/februari, och någon vecka in i februari.

Du trodde 40000 döda?
Hur fan tänkte du då?
Citera
2020-08-14, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Tyckte hon på aktuellt ställde riktigt bra frågor men det hjälper liksom inte när Dr Tengele slingrar sig som en orm vid varje relevant fråga.
Hon ställde inga efterföljande frågor utan vek sig efter Tegnells svar, precis som SVT-journalister gör. Satt i relation till vad som FHM gått ut med hittills i annat kunde hon frågat exempelvis:
-"Om ni anser att lokaltrafiken inte har någon vidare betydelse för smittspridning, varför tror ni då barer, restauranger, pubar har det? Där man dessutom har lättare att upprätthålla distans!"
Senast redigerad av Kemiske-Allan 2020-08-14 kl. 01:19.
Citera
2020-08-14, 01:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nu tror de att utbrottet i NZ berodde på att folk bröt karantänen, m a o att smittan kom utifrån. Det är nämligen inte alla som gillar att bli sätta i karantän:

More than 30,000 people, mostly returning New Zealanders, have quarantined for two weeks in government hotels on returning to the country.

In recent months there have been numerous reports of bored and frustrated people escaping over fences or through hedges, including for trips to the supermarket or the liquor store.

After four such cases, the police and army began regular patrols of the facilities in July, and 6-feet-high fences were erected outside all premises.

https://www.theguardian.com/world/2020/aug/13/auckland-new-zealand-covid-cluster-caused-by-quarantine-breach-says-deputy-pm

De som testar positivt får inte längre självisolera utan göra det i statlig karantänsanläggning.

Bloomfield also announced that anyone testing positive for Covid-19 in the community would now be required to isolate in a government quarantine facility until they recovered.

This is a major departure from the previous rules that allowed infected New Zealanders to self-isolate at home, or in a hospital if they were seriously unwell.

Det blir med andra ord ett himla massa jobb att stoppa smittan: Höga stängsel, militär, tvångskarantän utanför hemmet. Bara för att man testar positivt. Man behöver inte ens ha symptom.

Ja, men å andra sidan kommer många att få leva, som skulle ha dött annars. Och ytterligare många fler, kommer att slippa en skrämmande och plågsam sjukdomstid, och en lång rehabilitering efteråt. Vissa med livslånga skador efteråt. Jämfört med det är två veckor på en karantänanläggning utan sprit liksom INGET. Den tiden går fort, och när man kommer ut därifrån vet man att det inte springer runt andra smittsamma personer på gatorna heller. Man slipper den oron för sina anhöriga.
Citera
2020-08-14, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du trodde 40000 döda?
Hur fan tänkte du då?

Rätt bra jämfört med Tegnell. Han sa ju att ingen enda person skulle dö i covid-19 i Sverige ungefär samtidigt som jag sa 40000.

Och vi har hösten framför oss.
Citera
2020-08-14, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske-Allan
Hon ställde inga efterföljande frågor utan vek sig efter Tegnells svar, precis som SVT-journalister gör. Satt i relation till vad som FHM gått ut med hittills i annat kunde hon frågat exempelvis:
-"Om ni anser att lokaltrafiken inte har någon vidare betydelse för smittspridning, varför tror ni då barer, restauranger, pubar har det? Där man dessutom har lättare att upprätthålla distans!"

Tänk om någon journalist hade vågat fråga det.
Men nu börjar snart hösten, utan förebyggande åtgärder så lär väl snart vara kört igen som i våras :/
Citera
2020-08-14, 01:50
Medlem
Jag är lite splittrad till mask efter att ha varit utomlands i land med masktvång. Det kändes som en ganska rejäl och allvarlig inskränkning på friheten och vet inte om jag vill att vi går den vägen. Det var ganska jävla obekvämt och irriterande att tvingas bära mask överallt. Kändes ofräscht också på något sätt.

Men samtidigt, om lärda människor kan visa att det med all sannolikhet hjälper att begränsa smittspridning så ok. Är dock inte övertygad eftersom det finns länder med masktvång som ändå har högre dödlighet än oss. Oh well, bryr mig inte så jävla mycket egentligen. Men det kändes som en ENORM frihet som individ att komma hem till Sverige och slänga masken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in