2020-08-14, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Grundskolor startar, folk kommer tilbaka från semestrarna, gymnasieelever ska tillbaka till skolan, trycket på kollektivtrafiken ökar, snart är det höst och då är vi mer inomhus.

Tycker du verkligen att det just nu vore perfekt tajming att dessutom ta bort gränsen på 50 personer?

Man kan dra det till hur många aspekter som helst, trängseln på stränder kommer t.ex. vara borta inom max ett par veckor. Dödligheten i corona är 5% av vad det var när gränsen infördes, och för varje dag den fortsätter blir människor arbetslösa. Människor som har barn att försörja. Säger inte att allt ska återställas direkt, men höja gränsen tycker jag absolut.
Citera
2020-08-14, 00:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Fick också det intrycket.

Fasaden håller på att rämna. Svenska motsvarigheten till fånen bagdad bob som fullt allvar hävdade att amerikanerna höll på att ge upp när man i själva verket kunde höra amerikanernas anfall närma sig i bakgrunden i livesändningen.

Tragikomiskt.

Detta med ansiktsmasker till exempel, det är nu helt uppenbart att den enda orsaken till att Anders Tegnell är så extremt emot dem, är prestige. Han slår ju knut på sig själv i att hävda att just Sverige inte är i en situation så att vi ens skulle behöva rekommendera dem i någon situation.
Citera
2020-08-14, 00:31
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Man kan dra det till hur många aspekter som helst, trängseln på stränder kommer t.ex. vara borta inom max ett par veckor. Dödligheten i corona är 5% av vad det var när gränsen infördes, och för varje dag den fortsätter blir människor arbetslösa. Människor som har barn att försörja. Säger inte att allt ska återställas direkt, men höja gränsen tycker jag absolut.

Om du kollar på c19.se och växlar över till "Logaritmisk" så ser du helt tydligt hur vi har bottnat och nu är på väg uppåt igen. Antal nya fall per dag verkar ha bottnat ungefär 26/7 och är på väg upp igen. Antal på IVA bottnade ungefär 7/8 och är på väg uppåt igen.

Inte läge att lätta på någonting, dessvärre.
Citera
2020-08-14, 00:32
Medlem
Precis som jag tidigt förutspådde så har epidemin nu mattats av i Sverige. Jag sade ju redan i maj att någon gång i augusti-september kanske dumsvensken rent av förklarar viruset besegrat. Och så är det ju nästan nu skulle jag säga. Sedan någon gång kring november och framför allt januari-februari kommer vi ha ett armageddon över oss som får förra våren att blekna.

Nästa vecka öppnar virusfabrikerna igen (skolor, dagis) och folk börjar jobba igen. Så när tror ni vi börjar märka en rejäl ökning igen? Jag tippar på att redan inom tre veckor kommer Tegnell börja bli bekymrad. Inom en månad blir det masktvång. Men eftersom svenska myndigheter alltid gör för lite och för sent så kommer det ändå bli fullt kaos i vinter med tusentals och åter tusentals döda.
Citera
2020-08-14, 00:33
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:

Människor kanske borde förberett sig en aning och börjat spara permissionsslantarna istället för att renovera huset...
Citera
2020-08-14, 00:34
Medlem
Citat:
Corona smittar knappt utomhus. Hade det varit ett problem med knökfulla stränder borde vi sett det i statistiken redan. Inomhus är problemet.

20 döda i veckan låter kanske lite, men det betyder att minst 3300 smittas varje vecka.(räknat på 0,6% dödlighet) Notera att Norge stänger Hurtigrutten pga färre än 100 fall. Andra länder agerar, Sverige gör i get.

Det kan brisera igen. Dock tror jag detgår långsammare uppåt och hejdas tidigare än förra gången.
Citera
2020-08-14, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om du kollar på c19.se och växlar över till "Logaritmisk" så ser du helt tydligt hur vi har bottnat och nu är på väg uppåt igen. Antal nya fall per dag verkar ha bottnat ungefär 26/7 och är på väg upp igen. Antal på IVA bottnade ungefär 7/8 och är på väg uppåt igen.

Inte läge att lätta på någonting, dessvärre.

Fortfarande från låga nivåer, så pass att det kan vara en tillfällighet. Dessutom är de flesta fallen unga personer, som inte får några allvarliga symptom. Om vi aldrig lyfter på något, så har vi ett psysikt virus vi kan kalla coronapsykos, som kan vara farligare än själva coronaviruset. Om vi väntar tills vi inte har några fall alls innan vi börjar lyfta på restriktioner, så kommer många barn svälta på grund av restriktionerna.

Var förresten ett tag sedan man såg från dig, hur var det, 40 000 döda före 1 maj?
Citera
2020-08-14, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Människor kanske borde förberett sig en aning och börjat spara permissionsslantarna istället för att renovera huset...

Säg detta till de barn vars föräldrar blir av med jobbet, och tro mig, alla har definitivt inte renoverat något hus.
Citera
2020-08-14, 00:45
Medlem
ganglere2s avatar
Sverige allt mer ensamt om att vägra munskydd.

Citat:
Finland uppmanar nu till munskydd

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finland-uppmanar-nu-till-munskydd

Blir nog som jag hoppas och tror att även Sverige bär munskydd i höst.

Citat:
KI förordrar munskydd när campus öppnar

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ki-forordrar-munskydd-nar-campus-oppnar

Även tomtarna i FHM kryper snart till korset.

Citat:
Tegnell: ”Masker kan vara rimliga”
Statsepidemiolog Anders Tegnell vid Folkhälsomyndigheten medverkade i SVT:s Aktuellt på torsdagen då han sa att masker kan vara rimliga i vissa situationer.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ki-s-rektor-forordar-munskydd-nar-campus-oppnar
Citera
2020-08-14, 00:47
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Precis som jag tidigt förutspådde så har epidemin nu mattats av i Sverige. Jag sade ju redan i maj att någon gång i augusti-september kanske dumsvensken rent av förklarar viruset besegrat. Och så är det ju nästan nu skulle jag säga. Sedan någon gång kring november och framför allt januari-februari kommer vi ha ett armageddon över oss som får förra våren att blekna.

Nästa vecka öppnar virusfabrikerna igen (skolor, dagis) och folk börjar jobba igen. Så när tror ni vi börjar märka en rejäl ökning igen? Jag tippar på att redan inom tre veckor kommer Tegnell börja bli bekymrad. Inom en månad blir det masktvång. Men eftersom svenska myndigheter alltid gör för lite och för sent så kommer det ändå bli fullt kaos i vinter med tusentals och åter tusentals döda.

Wow. I maj, när det redan sjunkit ett bra tag.
Jag återkommer till det här inlägget i november så gör vi en utvärdering igen.
Citera
2020-08-14, 00:50
Medlem
tjallepetters avatar
Ingen som helst logik från FHM gällande munskydd.

Tyckte hon på aktuellt ställde riktigt bra frågor men det hjälper liksom inte när Dr Tengele slingrar sig som en orm vid varje relevant fråga.

Bortförklaringarna som han delger är på en sådan låg nivå att det är skrämmande att inte fler reagerar.

Aja, vi kan skatta oss lyckliga att tillhöra gruppen av länder som ej rekommenderar munskydd (Vitryssland, Somalia, Yemen och Norge). Norge går ju stenhårt åt smittan på andra sätt så de kan väl ursäktas.
Citera
2020-08-14, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta med ansiktsmasker till exempel, det är nu helt uppenbart att den enda orsaken till att Anders Tegnell är så extremt emot dem, är prestige. Han slår ju knut på sig själv i att hävda att just Sverige inte är i en situation så att vi ens skulle behöva rekommendera dem i någon situation.
Ja det där är roligt med ansiktsmasker och Finland senaste 14 dagar som tog upp i Aktuellt
Sverige: 361 fall per miljon
Finland: 41 fall per miljon

Tegnell: "Mjaaa, man måste se på trenden! Vart man är på väg! Vi är på väg ned (peppar peppar) men Finland går upp (HAHAH!!!)"

Ungefär som om ifall vi hade haft 40k fall per miljon senaste 14 dagar, men 50k de 14 dagar innan... Då ere luuugnt! Bästa trenden!! Ingen fara på taket! "Kurvan lutar ned!"

Fan vilken jävla dåre. Blir störd över att SVT-journalisterna besitter 0 kompetens vad gäller analys, uppföljande frågor.
Senast redigerad av Kemiske-Allan 2020-08-14 kl. 01:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in