2020-02-25, 23:25
Moderator
Tinuviels avatar
Spanien har konstaterat sina första fall och börjar nu testa patienter som är inneliggande på sjukhus med lunginflammation på misstanken om att viruset funnits i landet ett tag.
Citat:
Several major Spanish hospitals are starting to check patients being treated for bilateral pneumonia (i.e. in both lungs), and who do not have other causes such as pneumococcus or complications from the flu, for the Covid-19 coronavirus, health sources have confirmed to EL PAÍS.

The measure is being taken due to the conviction among health professionals that the “virus could have been circulating in Spain for several days” already. “If we haven’t detected it, it’s because we haven’t been looking for it, and now we need to take that step,” said a department head from a large Spanish hospital.
I samma artikel hävdar en källa att det nu är dags att lägga om strategin:
Citat:
“It’s not that quarantines and other containment measures are not useful,” the same sources said. “They can give us more time and slow down the propagation speed. But you have to pose another scenario, whereby we assume that the illness is going to be here, the population will have to be educated and the hospitals prepared. That is what a number of countries were arguing for in the ECDC last night.”
https://english.elpais.com/society/2020-02-25/spanish-hospitals-starting-to-test-for-coronavirus-among-patients-with-pneumonia.html
Citera
2020-02-25, 23:25
Avslutad
Jag är faktiskt orolig. Många jag pratat med och sett skrivit om detta för några veckor sen skakade på huvudet och pratade bort de medans min magkänsla hela tiden varit att detta bådar inte bra...

Nu vill jag ha seriösa svar. Går det skydda sig? Eller hur evakt sprids det? Hur nära en sjuk person måste man vara?

Samt vad bör man se till att ha hemma? Jag tänker medicinsk väg eller annat nödvändigt. Vill inte ut och slåss bland folk i butikerna om det blir kaos.
Citera
2020-02-25, 23:26
Medlem
Case Fatality Rate (CFR) i Kina

Antalet smittade...........: +77 658
Antalet tillfrisknade........: -27 230
Antalet avslutade case....: =50 428

Antalet döda..................: 2 663

CFR : 2 663 / 50 428 = 5,3%
Citera
2020-02-25, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och på mitt jobb pratar alla om det hela tiden. Men då reser vi mycket i tjänsten också.
Tror inte att det är så många som vet om det. Dom flesta undrar över vem som vinner i Farmen eller liknande. Det är just dessa som kommer rusa till mataffärerna när det slår till på allvar.
Citera
2020-02-25, 23:28
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klotteriet
Jag är faktiskt orolig. Många jag pratat med och sett skrivit om detta för några veckor sen skakade på huvudet och pratade bort de medans min magkänsla hela tiden varit att detta bådar inte bra...

Nu vill jag ha seriösa svar. Går det skydda sig? Eller hur evakt sprids det? Hur nära en sjuk person måste man vara?

Samt vad bör man se till att ha hemma? Jag tänker medicinsk väg eller annat nödvändigt. Vill inte ut och slåss bland folk i butikerna om det blir kaos.

Ja, det går att skydda sig genom att inte gå ut. Men det du egentligen borde fundera på är om du verkligen har orsak att vara orolig, åtminstone för egen del. Om du nu är en relativt ung person utan svårare åkommor så kommer du som det ser ut att med största sannolikhet klara dig även om du smittas. Däremot riskerar du såklart att smitta äldre och sjuka i din omgivning vilka inte har samma immunförsvar som du har.
Citera
2020-02-25, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Japp. Som någon sade, vi kommer sakna den medelålders vita mannen när han väl är borta. Han som håller koll på VA-systemen och kör sopbilen och utför diverse andra osexiga arbeten utan att kräva mer än en arbetarlön. Kvinnofolk med grönt hår och näsring kommer knappast stå i kö för att ersätta.

Hursomhelst - de moln som tornar upp sig på himlen bådar inte gott för Sverige.

Betänk att även polis, brandkår, sjukvårdspersonal kommer att bli sjuk i ett skede när dom behövs som bäst.
Citera
2020-02-25, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
0.2 % dödlighet för 30-åringar (men de flesta yngre som dör har en eller flera sjukdomar som tex diabetes), det finns inga rapporterade fall om barn under 10 som dött.

Har också hört överallt att barn verkar förskonade. Men enligt denna ganska övergripande bild av situationen, stämmer det inte.

"Children under two years old and people aged over 65, or with weak immune systems are particularly susceptible to developing severe complications such as pneumonia."

https://multimedia.scmp.com/infographics/news/china/article/3047038/wuhan-virus/index.html?fbclid=IwAR2_Baty5BrOXi1-vOKMAwB-XeZ4EBmHQQS6cPK2ePL4Fodozqec1w17rBI
Citera
2020-02-25, 23:30
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius

Hur kan det vara ett avslutat case om dom inte tillfrisknat eller dött?
Citera
2020-02-25, 23:31
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Ja, det är nog delvis ett systemfel. En viss del går väl att spåra till vår lagstiftning, som innehåller många kontrollcheckar och exempelvis är dugligt för att reducera korruption, när allt är frid och fröjd. Ministrar i Sverige pekar sällan med hela handen. Italiens ledare t.ex kan säkert ta till snabbare åtgärder men där finns andra problem i gengäld.

...
Man har en helt annan beredskap än här, och det gäller inte bara inför såna här händelser. Det är inte så att man bara fokuserar på detta.
Typ igår var det ett jordskalv på nån plats man fick ta itu med, och i morse slog polis till och plockade in några tiotal cammorister (inkl nån politiker ...).
Man har dessutom nyligen haft rejäla skyfall som orsakat översvämningar etc.

Skulle inte förvåna mig om de får skicka hit folk och hjälpa oss om coronan slår till. I sällskap med ett gäng polska läkare, sjuksköterskor och poliser tågar de under jubel längs svenska vägar ...
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-02-25 kl. 23:40.
Citera
2020-02-25, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius

Nu gick det lite fort väl..eller hur tänkte du?

Avslutade fall är friska + döda: 27 230 + 2 663 = 29 893

CFR closed cases: 2 663 / 29 893 = 8,9%
Citera
2020-02-25, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klotteriet

I första hand tror jag att det kan gapa tomt på butikshyllorna. Jag fokuserar i första hand på livsmedel för minimum två veckor, samt vanliga receptfria mediciner.

Men som sagt, finns en tråd i preppingforumet för detta, som djupdyker i alltifrån mat till skyddsmasker och liknande.
Citera
2020-02-25, 23:33
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anledning
Har också hört överallt att barn verkar förskonade. Men enligt denna ganska övergripande bild av situationen, stämmer det inte.

"Children under two years old and people aged over 65, or with weak immune systems are particularly susceptible to developing severe complications such as pneumonia."

https://multimedia.scmp.com/infographics/news/china/article/3047038/wuhan-virus/index.html?fbclid=IwAR2_Baty5BrOXi1-vOKMAwB-XeZ4EBmHQQS6cPK2ePL4Fodozqec1w17rBI
Hur som helst har inga under 10 år dött enligt officiell statistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in