Citat:
Ursprungligen postat av
Remulus
Tack för ett bra inlägg!
Har tidigare i tråden försökt förklara varför och att man flera gånger i media varit helt fel på det när man:
1 varit allt för tidigt ute med att beräkna CFR.
2 beräknat det på ett felaktigt sätt.
3 Helt enkelt gissat och sett det som en sanning när tillräckligt många publicerat det i media.
Du är den första jag hittat i tråden som "amatörmässigt" gjort den mest korrekta beräkningen.
och får tyvärr hålla med dig.
Bl.a. därför jag tagit utbrottet på största allvar och flera gånger försökt förklara detta och hur lite vi egentligen vet om dödligheten och allvaret, men tyvärr inte lyckats.
Ditt bidrag kanske hjälper till att få dem som jämför utbrottet med "förkylnings-" och"influensavirus" att förstå skillnaden.
Tack, det som gjort mig oroad redan för en månad sen är den snabba exponentiella tillväxten av smittade. Från början var den ju 40-50%, kanske missvisande hög pga fördröjning innan de började lokalisera smittade. Plus att det är svårt veta hur man mycket man kan lita på siffrorna från Kina, desvärre har man ju inte haft nåt annat att titta på.
Men nu börjar siffrorna för världen utanför Kina bli allt mer tillförlitliga och dom ser inte särskilt uppmuntrande ut men det känns lite för tidigt att dra några slutsatser från dom ännu.
Fem dagars glidande medelvärde pekar på 18% tillväxt dagligen utanför Kina. Dödligheten utanför Kina accelererar ännu snabbare, vilket jag gissar beror på fördröjningen det tar att dö efter bekräftad smitta. Men så länge det inte är brist på sjuksängar utanför Kina lär väl dödligheten förhoppningsvis vara någorlunda begränsad.