2020-02-25, 21:52
Bannlyst
Tycker inte alls det här känns stabilt, det rasar ju in nya fall från hela världen.

Sen är det ju inte själva smittan som är problematisk per se....utan paniken som kommer av den.

Låt säga 4 fall i Sthlm till helgen, så finns det inte ens potatis att köpa 5 dygn senare någonstans.
Citera
2020-02-25, 21:53
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Japp. "Beredskapen är god", tätt följt av "vi såg det inte komma" är en svensk klassiker så god som någon. Våra politiker måste vara planetens mest naiva.

Jag tror amerikanerna är ganska nöjda med Trumps inreseförbud för närvarande. Jag önskar att Europas politiker hade den sortens kurage.

Det krävs en viss typ av ledare för att ta beslut om inreseförbud, isolering o karantän.

USA har klarat sig förvånansvärt bra. Vi får hoppas det fortsätter så.
Citera
2020-02-25, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Om bilderna på twitter stämmer så sitter den ickesvettige och snyter sig på nästa framträdande (säkert bara normal flunsa, säkert). Förnekare lever farligt, för visst fanns det tidigare information om att Iran helt brutalt tänkte förneka existensen av coronaviruset i landet? Om det stämmer så gick planen inte riktigt som tänkt.

Hoppas i så fall att just de två som nu är smittade (även den som bara snuter sig) hörde till skaran som försökte skönmåla och förneka.. Man kanske lär sig bäst genom att drabbas av skiten själv?

Om hela regeringen ryker så blir det svårt att förneka..
Citera
2020-02-25, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Tack för ett bra inlägg!

Har tidigare i tråden försökt förklara varför och att man flera gånger i media varit helt fel på det när man:

1 varit allt för tidigt ute med att beräkna CFR.
2 beräknat det på ett felaktigt sätt.
3 Helt enkelt gissat och sett det som en sanning när tillräckligt många publicerat det i media.

Du är den första jag hittat i tråden som "amatörmässigt" gjort den mest korrekta beräkningen.
och får tyvärr hålla med dig.

Bl.a. därför jag tagit utbrottet på största allvar och flera gånger försökt förklara detta och hur lite vi egentligen vet om dödligheten och allvaret, men tyvärr inte lyckats.

Ditt bidrag kanske hjälper till att få dem som jämför utbrottet med "förkylnings-" och"influensavirus" att förstå skillnaden.

Tack, det som gjort mig oroad redan för en månad sen är den snabba exponentiella tillväxten av smittade. Från början var den ju 40-50%, kanske missvisande hög pga fördröjning innan de började lokalisera smittade. Plus att det är svårt veta hur man mycket man kan lita på siffrorna från Kina, desvärre har man ju inte haft nåt annat att titta på.
Men nu börjar siffrorna för världen utanför Kina bli allt mer tillförlitliga och dom ser inte särskilt uppmuntrande ut men det känns lite för tidigt att dra några slutsatser från dom ännu.

Fem dagars glidande medelvärde pekar på 18% tillväxt dagligen utanför Kina. Dödligheten utanför Kina accelererar ännu snabbare, vilket jag gissar beror på fördröjningen det tar att dö efter bekräftad smitta. Men så länge det inte är brist på sjuksängar utanför Kina lär väl dödligheten förhoppningsvis vara någorlunda begränsad.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Men om jag är en av de 200 så är dödligheten 100%.........för mig.

Japp, och detsamma gäller om du blir träffad av blixten. Jag börjar förstå hur ni tänker och varför ni blir så rädda.
Citera
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vi har, dessutom, lyxen att vara förvarnade om smittan. Det hade man inte i Wuhan i december.

Men den fördelen spelar vi ju bort genom att fullständigt skita i vem som knallar in i vårt land. Gränserna och flygplatserna står ju helt vidöppna och varje dag väller det in människor som vi inte har nån som helst koll på.
De efterlevandes dom blir hård över de nonchalanta slashasar som styr detta landet idag.
Stäng för bövelen gränsen nu, så har några av oss åtminstone en chans.
Citera
2020-02-25, 21:57
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Kan du ge ett exempel där det blivit katastrof p.g.a. panik i samhället?

Coronaviruset i sig är en katastrof på många plan, men jag har svårt att se att någon panik i historien som

har gett samma verkningar som detta virus nu gjort och den är trots allt i sin linda än...

Befolkningen bunkrar och tömmer affärer på förnödenheter. Människor slutar gå till arbete vilket gör att samhällsfunktioner havererar. Plundringar först av butiker men senare också av privatpersoner. I jakt på mat är männoskor beredda att använda mycket våld. Laglösa gäng ser möjligheter. etc...
Citera
2020-02-25, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeWR
Till alla er som vill förminska ner detta ”till en vanlig influensa”. Ni glömmer att Sars inte var ”någon vanlig influensa”. När detta virus först upptäcktes beskrevs det som ett Sars liknande virus som gav Sars liknande symptom som vid Sars utbrottet 02-03. Tom. namnet på detta virus innehåller order Sars. Ni kan sluta förminska ner detta till en ”vanlig influensa” för det är det inte. Då hade det hetat influensa (ok, kanske inte men jag hoppas ni ska förstå liknelsen). Att sedan detta nya virus har influensa liknande symptom gör det inte på ngt vis att likställas vid en vanlig influensa.
Exakt och den bryter ner organ eftersom
Citera
2020-02-25, 21:59
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Japp, och detsamma gäller om du blir träffad av blixten. Jag börjar förstå hur ni tänker och varför ni blir så rädda.
Är inte ett dugg rädd. Men riskgruppen äldre storrökare som endast använder bilbälte de gånger jag ska krocka.
Citera
2020-02-25, 22:00
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Men den fördelen spelar vi ju bort genom att fullständigt skita i vem som knallar in i vårt land. Gränserna och flygplatserna står ju helt vidöppna och varje dag väller det in människor som vi inte har nån som helst koll på.
De efterlevandes dom blir hård över de nonchalanta slashasar som styr detta landet idag.
Stäng för bövelen gränsen nu, så har några av oss åtminstone en chans.

Ja, kineser väljer klart Sverige med öppna gränser vare sig de misstänker sig ha viruset eller inte.
Citera
2020-02-25, 22:02
Medlem
HGs avatar
Så här kunde ju även Sverige ha gjort med alla de resenärer som nu kommer från Iran eller Italien:

"All visitors, foreigners and Chinese, departing from Japan and South Korea will be sent to hotels for a 14-day mandatory quarantine starting from Tue. when they arrive in Weihai of East China's Shandong in an effort to contain the spread of COVID-19"

Men våra politiker och myndigheter kan tydligen inte göra något för att stoppa smittan innan den slår rot i vårt samhälle!
Citera
2020-02-25, 22:03
Medlem
Coronaviruset har nått Algeriet nu. Tydligen en italiensk turist som förde med sig viruset in i landet.

https://www.eg24.news/2020/02/algeria-announces-the-registration-of-the-first-case-of-infection-with-the-corona-virus-of-an-italia n-citizen.html
Senast redigerad av NoraTulpanen 2020-02-25 kl. 22:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in