2020-02-25, 21:39
Medlem
Pratat med bekanta i nordvästra Iran och där har de stängt ner skolor nu och för över en månad framåt. Inga problem med utbredd smitta i deras region (vad de vet) och inte en massa människor som trillar av pinn överallt i området (vad de vet). Inga problem att få tag i mat än så länge heller.
Citera
2020-02-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Dödligheten är fortfarande 2%
Mestadels sjuka och gamla.
Risken att som frisk och pigg vuxen dö är med andra ord jävligt liten.
Jag försöker bara förklara för dig att det farligaste i kråksången och det som kommer påverka dig allra mest i slutändan är de ekonomiska konsekvenserna. Du kommer inte dö, oavsett hur mycket du önskar det.

Jag ville bara upplysa trådläsarna om att se det hela ur ett större perspektiv, där nuvarande fokus av oro verkar vara att bli sjuk och dö, när det istället är samhället och dess ekonomiska efterföljder som är den verkliga faran.

Men det är svårt att prata vettigt med någon som bestämt sig för att det är dooooom och som jagar alla tänkbara brödsmulor för att stödja sin tes.

2700 döda på 80 000 smittade, circus 3.4 %

Men det är ju alla smittade, även de som varken dött eller tillfrisknat. I nuläget går det ungefär 10 tillfrisknade på en död. Alltså är ju dödligheten runt 10 %. Det är även ungefär 12-13 % av de smittade som är "allvarligt" sjuka.
Citera
2020-02-25, 21:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det känns surrealistiskt att se honom stå och svettas när man har facit i hand. Hur nervösa är alla som haft kontakt med honom?

”Svettig minister”
https://mobile.twitter.com/immoonm/status/1232284512710746113

Hela regeringen typ. Han har säkerligen deltagit i många krismöten innan detta.

Komik på hög nivå! Han slår tom vår pajas Tegnell. När kommer fler i regeringen testa positivt? Sätter de dem i karantän 😂
Citera
2020-02-25, 21:41
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Jag har förvisso inte bett om din hjälp i frågan så bli inte butthurt över att du behöver bevisa vad du påstår. Den första masken är nästan rimlig men jag bad väl uttryckligen om att slippa Outbreak-rekvisita vilket du ändå envisas med? Man måste kunna smälta in också, om maskerna blir standard i vår gatubild precis som i Asien så duger FFP3 alldeles utmärkt, man ska ju undvika folkmassor hursomhelst (allt handlar inte om masken).

För övrigt ignorerade du helt min invändning om att virusets storlek inte spelar lika stor roll som virusbärarens (droppe etc) storlek. Du bara öser på som om det handlade om säkerheten i ett viruslabb i Wuhan.

Jag menar, really? https://www.proffsmagasinet.se/skydd/andningsskydd/skyddshuvor-och-fastanordningar/flykthuvor-och-dok/sundstrom-sr345-skyddshuva?channable=e43496.MjU0MDAyOQ&VAT=1&gclid =EAIaIQobChMIrpK0ubzt5wIVzIeyCh0OAQ5gEAQYBCABEgLWP vD_BwE

Gav dig exempel på absolut minimi.... Du har säkert sett filmer där de har tryckluftsdrivna dräkter, hanterar viruset i boxar... osv. Är ju det som krävs om man hanterar farliga virus.....
Riktig minimi är: https://www.gasmask-respirators.co.uk/powered-air-purifying-suits---full-body-protection-68-c.asp

Är det riktigt skarpt läge så är det dräkt som ovan med lufttuber.....

Finns en anledning till att det nu påstås att kineserna har 5000 smittade sjukvårdsperonal.....
De har helt enkelt inte tillräckligt många om några friskluftsdräkter.....
Citera
2020-02-25, 21:41
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Men det stämmer, paniken är katastrof för samhället. Därför som myndigheter försöker tona ner det.

Att sedan Sverige inte ens försöker göra mer än just tona ner det är det jag tror befolkningen är mest upprörd för.

Kan du ge ett exempel där det blivit katastrof p.g.a. panik i samhället?

Coronaviruset i sig är en katastrof på många plan, men jag har svårt att se att någon panik i historien som

har gett samma verkningar som detta virus nu gjort och den är trots allt i sin linda än...
Citera
2020-02-25, 21:42
Medlem
Citat:
Det känns surrealistiskt att se honom stå och svettas när man har facit i hand. Hur nervösa är alla som haft kontakt med honom?

svettig minister:
https://mobile.twitter.com/immoonm/status/1232284512710746113

Hur nervös är inte HAN som den svettiga ministern hostade på. Gubben bredvid alltså när ministern höll tal..

Vet inte riktigt vilka som satt som ohörare för tillställningen. Någon annan som har en uppfattning?

Edit: såg det själv nu: riksdagens talesman - som troligtvis är näste man på tur..
Senast redigerad av sno 2020-02-25 kl. 21:45.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
https://sozialministerium.baden-wuerttemberg.de/de/service/presse/pressemitteilung/pid/erste-bestaetigte-infektion-mit-dem-coronavirus-in-baden-wuerttemberg/

Ny tysk smittad efter en resa till Milano.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Tyskland vill in i matchen igen. (BNO)

Citat:
20:13: 1 new case in Germany.
19:30: First case in Algeria.
18:10: 1 new death in Italy.
18:02: 2 new cases in France.
17:55: 4 new cases in the United States. They are former passengers of the Diamond Princess cruise ship.
17:54: 1 new case in Kuwait.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Varför det,? Det har ju peakat i Kina, och där dog 1,5-2 tusendels promille av befolkningen. 2 800 personer av 1,4 miljarder, hittills. Om vi bortser från stolliga foliehattar här på FB som hävdar att halva Kinas befolkning redan dött, men att det mörkats.

Omräknat i Sverige, om vi blir lika hårt drabbade trots att vi inte äter råa råttor o fladdermöss som i Kina, pratar vi 18-20 avlidna. Vanliga influensan tar 500-1000 varje år i Sverige.

Det är uppenbart att Kina ljuger om siffrorna.

Igår uppgav de 9 nya smittade, väldigt troligt.
Citera
2020-02-25, 21:45
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja, CFR för closed cases faller snabbare men som du ser så planar den ut i takt med att den närmar sig sitt rätta värde.
https://imgur.com/a/D7Aa87S

CFR för samtliga är tvärtom accelererande, men det tror jag mest beror på att smittspridningen planat ut i Wuhan så antalet nya smittade tillkommer i långsammare takt samtidigt som siffrorna för antalet döda släpar efter. Troligen runt två veckors eftersläpning är min gissning, tolkat från siffrorna.
Om smittan börjar accelerera utanför Kina så kan den kurvan falla neråt för att sen dra sig uppåt igen.

Ja, trenden kan ändras men så länge inget exceptionellt händer så kommer siffrorna följa linjen.
Ett nytt vaccin skulle ju tex snabbt förändra kurvan.
Eller om det skulle dyka upp ett test så att alla människor kunde testas och inte bara som idag med symptom.
Eller om någon imorgon hittar ett tempel i Tibet med 1000 döda.
Eller om kineserna helt plötsligt slänger fram en ny redovisningsmetod
osv

Men just nu vågar jag påstå att man kan extrapolera kurvorna ett antal dagar framåt i alla fall.

Tack för ett bra inlägg!

Har tidigare i tråden försökt förklara varför och att man flera gånger i media varit helt fel på det när man:

1 varit allt för tidigt ute med att beräkna CFR.
2 beräknat det på ett felaktigt sätt.
3 Helt enkelt gissat och sett det som en sanning när tillräckligt många publicerat det i media.

Du är den första jag hittat i tråden som "amatörmässigt" gjort den mest korrekta beräkningen.
och får tyvärr hålla med dig.

Bl.a. därför jag tagit utbrottet på största allvar och flera gånger försökt förklara detta och hur lite vi egentligen vet om dödligheten och allvaret, men tyvärr inte lyckats.

Ditt bidrag kanske hjälper till att få dem som jämför utbrottet med "förkylnings-" och"influensavirus" innan vi vet mer, men redan nu kan se trenden, att förstå skillnaden.
Senast redigerad av Remulus 2020-02-25 kl. 21:54.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Därav skulle det förhoppningsvis funka bättre i ett land som Sverige. Det finns ingen mening med att läkare eller sköterskor överarbetar sig. Det finns skyddsmekanism för det. Nu går du och vilar punkt jävla slut! Det är ju dessa folk som behöver skyddas mest. Annars kommer du bli svag och ryka med och situationen kommer bara bli värre.

Men som sagt hur man tror det är. Vem vet hur det skulle bli en extrem krissituation som i Wuhan. Väljer man att arbeta inom vården vill man ju hjälpa folk tills det man kanske kollapsar och blir sjuk själv.
Vi har, dessutom, lyxen att vara förvarnade om smittan. Det hade man inte i Wuhan i december.
Citera
Medlem
Smurfapans avatar
Jag tycker att det man kan utläsa av vad svenska och internationella experter säger är att handtvätt räcker långt för att slippa smittas av covid-19. Det stoppar även virusets möjlighet att spridas.

Att så många oroar sig för covid-19 har att göra med nyhetens behag. Många förstår inte att detta bara är en influensa bland andra. Det är media och kinesiska regeringen som skrämt slag på er. Tvätta händerna så slipper ni oron. Har alldeles nyss tvättat mina egna händer två gånger. Det tog fem minuter. Per hand.

Coronavirus är inget nytt och många av trådens olyckskorpar kommer att skämmas om några veckor när detta blåst förbi.

Ta er tid att tvätta händerna 1-2 ggr per dag. Tvål och vatten räcker.

Fler har dött av allergier än av covid-19. Försök se det ur det perspektivet ni som fortfarande väljer att oroa er.

Prosit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in