2020-02-25, 21:46
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Varför det,? Det har ju peakat i Kina, och där dog 1,5-2 tusendels promille av befolkningen. 2 800 personer av 1,4 miljarder, hittills. Om vi bortser från stolliga foliehattar här på FB som hävdar att halva Kinas befolkning redan dött, men att det mörkats.

Omräknat i Sverige, om vi blir lika hårt drabbade trots att vi inte äter råa råttor o fladdermöss som i Kina, pratar vi 18-20 avlidna. Vanliga influensan tar 500-1000 varje år i Sverige.
Ja, varför gör andra länder sådana ansträngningar om det ändå kommer att dö ca 20 pers i Sverige av detta.

Därav håller jag mig uppdaterad.

Ps: Ingen har påstått att hälften har dött. Men förmodar att du bara hittade på en siffra.
Citera
Medlem
Till alla er som vill förminska ner detta ”till en vanlig influensa”. Ni glömmer att Sars inte var ”någon vanlig influensa”. När detta virus först upptäcktes beskrevs det som ett Sars liknande virus som gav Sars liknande symptom som vid Sars utbrottet 02-03. Tom. namnet på detta virus innehåller order Sars. Ni kan sluta förminska ner detta till en ”vanlig influensa” för det är det inte. Då hade det hetat influensa (ok, kanske inte men jag hoppas ni ska förstå liknelsen). Att sedan detta nya virus har influensa liknande symptom gör det inte på ngt vis att likställas vid en vanlig influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkmunk45
Det är uppenbart att Kina ljuger om siffrorna.

Igår uppgav de 9 nya smittade, väldigt troligt.
Det har peakat I Wuhan, men har det peakat I Kina? Tror inte det. Det kommer att spridas I resten av Kina trots de extrema åtgärder som nu används.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Wash your hands often with soap and water for at least 20 seconds, especially after going to the bathroom; before eating; and after blowing your nose, coughing, or sneezing. If soap and water are not readily available, use an alcohol-based hand sanitizer with at least 60% alcohol. Always wash hands with soap and water if hands are visibly dirty.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/about/prevention-treatment.html

Så minst 60% alkohol, I guess. Jag kör på lyxig 85%ig såklart.
Är den på apoteket 85%?
Citera
2020-02-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Wash your hands often with soap and water for at least 20 seconds, especially after going to the bathroom; before eating; and after blowing your nose, coughing, or sneezing. If soap and water are not readily available, use an alcohol-based hand sanitizer with at least 60% alcohol. Always wash hands with soap and water if hands are visibly dirty.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/about/prevention-treatment.html

Så minst 60% alkohol, I guess. Jag kör på lyxig 85%ig såklart.

Jag tar en del invärtes också. Då blir man desinficerad både på ut- och insidan ;-)
Dessutom ter sig livet trevligare - trots dödshotet från utsidan..
Citera
2020-02-25, 21:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det känns surrealistiskt att se honom stå och svettas när man har facit i hand. Hur nervösa är alla som haft kontakt med honom?

svettig minister:
https://mobile.twitter.com/immoonm/status/1232284512710746113

Japp. Man svettas tydligen väldigt mycket när det här håller på att bryta ut. Amerikanen på kryssningsfartyget sa ju att "alla porer öppnade sig plötsligt".
Citera
2020-02-25, 21:50
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur nervös är inte HAN som den svettiga ministern hostade på. Gubben bredvid alltså när ministern höll tal..

Vet inte riktigt vilka som satt som ohörare för tillställningen. Någon annan som har en uppfattning?

Edit: såg det själv nu: riksdagens talesman - som troligtvis är näste man på tur..
Om bilderna på twitter stämmer så sitter den ickesvettige och snyter sig på nästa framträdande (säkert bara normal flunsa, säkert). Förnekare lever farligt, för visst fanns det tidigare information om att Iran helt brutalt tänkte förneka existensen av coronaviruset i landet? Om det stämmer så gick planen inte riktigt som tänkt.
Citera
2020-02-25, 21:50
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Japp. "Beredskapen är god", tätt följt av "vi såg det inte komma" är en svensk klassiker så god som någon. Våra politiker måste vara planetens mest naiva.

Jag tror amerikanerna är ganska nöjda med Trumps inreseförbud för närvarande. Jag önskar att Europas politiker hade den sortens kurage.

Det krävs en viss typ av ledare för att ta beslut om inreseförbud, isolering o karantän.

USA har klarat sig förvånansvärt bra.
Citera
2020-02-25, 21:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfapan
Jag tycker att det man kan utläsa av vad svenska och internationella experter säger är att handtvätt räcker långt för att slippa smittas av covid-19. Det stoppar även virusets möjlighet att spridas.

Att så många oroar sig för covid-19 har att göra med nyhetens behag. Många förstår inte att detta bara är en influensa bland andra. Det är media och kinesiska regeringen som skrämt slag på er. Tvätta händerna så slipper ni oron. Har alldeles nyss tvättat mina egna händer två gånger. Det tog fem minuter. Per hand.

Coronavirus är inget nytt och många av trådens olyckskorpar kommer att skämmas om några veckor när detta blåst förbi.

Ta er tid att tvätta händerna 1-2 ggr per dag. Tvål och vatten räcker.

Fler har dött av allergier än av covid-19. Försök se det ur det perspektivet ni som fortfarande väljer att oroa er.

Prosit!

Det är ingen influensa.

Resten av dumheterna tänker jag inte ens bemöda mig svara igen. Läs tråden eller utbilda dig någon annanstans innan du kommer tillbaka.
Citera
2020-02-25, 21:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkmunk45
Det är uppenbart att Kina ljuger om siffrorna.

Igår uppgav de 9 nya smittade, väldigt troligt.

Ok, men samma forskare som larmar om riskerna i Europa och målar upp en dyster bild, menar att det peakat i Kina, och spridningen är rejält avtagande.

Säg att Kina luras och att riktiga siffran är 50 gånger högre, att 150 000 dött. Omsatt till svenska siffror, befolkningsmässigt, pratar vi uppåt 200 döda här hemma. Låter extremt, men fortfarande 1/5-del av vanliga influensan.

Vi måste upp i 750 000 döda i Kina, för att vi ska börja närma oss svenska influensa-siffror. Det är 250 gånger fler döda än vad som rapporterats.

Så dödlighetsmässigt är det ju betydligt farligare att köra bil etc. Inte lika spännande, men fakta är sällan spännande.
Senast redigerad av Snuttis73 2020-02-25 kl. 21:55.
Citera
2020-02-25, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag har förvisso inte bett om din hjälp i frågan så bli inte butthurt över att du behöver bevisa vad du påstår. Den första masken är nästan rimlig men jag bad väl uttryckligen om att slippa Outbreak-rekvisita vilket du ändå envisas med? Man måste kunna smälta in också, om maskerna blir standard i vår gatubild precis som i Asien så duger FFP3 alldeles utmärkt, man ska ju undvika folkmassor hursomhelst (allt handlar inte om masken).

För övrigt ignorerade du helt min invändning om att virusets storlek inte spelar lika stor roll som virusbärarens (droppe etc) storlek. Du bara öser på som om det handlade om säkerheten i ett viruslabb i Wuhan.

Jag menar, really? https://www.proffsmagasinet.se/skydd/andningsskydd/skyddshuvor-och-fastanordningar/flykthuvor-och-dok/sundstrom-sr345-skyddshuva?channable=e43496.MjU0MDAyOQ&VAT=1&gclid =EAIaIQobChMIrpK0ubzt5wIVzIeyCh0OAQ5gEAQYBCABEgLWP vD_BwE

Tycker du att den sticker ut i gatubilden? Det finns kanske andra färger - typ svart - då är det ingen som märker något. Beror så klart på var man bor..
Citera
2020-02-25, 21:52
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Är den på apoteket 85%?

Apoteket har en på 85%. Den kostar 79 kr för 600ml.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in